Toivottavasti kansanedustajat itse ymmärtävät olevansa kansanedustajia, eivätkä suinkaan minkään kunnan tai kaupungin edustajia. Keskustelin Lappeenrannassa viime kesänä silloisen kansanedustaja Anu Urpilaisen (kok.) kanssa tästä aiheesta, ja hän nimenomaan painotti olevansa koko kansan edustaja. Täytyy sanoa, että oikein fiksu nainen, joten ei poliittinen näkemys välttämättä tee ihmisestä typerystä. Kyllä typerys on typerys ihan puolueesta riippumatta, sillä kyllä oma osaaminen ja tehtävä tulisi aina tunnistaa. Kansanedustajan tehtävä on edustaa kansaa ja pyrkiä tekemään oman näkemyksensä mukaisesti juuri niitä päätöksiä, jotka ovat hyväksi koko kansalle, asuipa tämä sitten kehä kolmosen sisäpuolella tai ulkopuolella.
Tuo
kesäinen keskustelu tuli mieleeni, kun viime eduskuntavaalien kynnyksellä joku
hehkutti, että Kalajoen olisi saatava oma kansanedustaja, ilmeisesti täysin
ymmärtämättä, että kananedustaja ei ole minkään kunnan edustajana Arkadianmäellä. No tulihan sinne kalajokinen valittua, ja läheltä liippasi, ettei
peräti kahtakin. Ei minulla toki mitään sitä vastaan ole, että kansanedustajan
kotipaikka on Kalajoki, mutta ihan yhtä hyvin minulle olisi sopinut joku
pihtiputaalainen tai jalasjärvinen. Eduskunnan tekemiin päätöksiin ei edustajan
kotipaikka saa vaikuttaa yhtään mitään.
Ihminen
on ihminen, joten ei sitä kotipaikkaansa pysty kokonaan unohtaman, mutta näin
vain tulisi menetellä isompien asioiden ollessa kyseessä. Totta on, että ensi käden
tietoa tietenkin tippuu, mutta tuskin siinä määrin, että sillä olisi kunnan
talouteen tai hyvinvointiin suurtakaan merkitystä.
Takana
alkaa olla se aika, jolloin siltoja rakennettiin sinne, mistä kansanedustajat
milloinkin olivat kotoisin ja jopa lentoliikennettä ylläpidettiin jonkun
kansanedustajan takia. Kyllähän tämä väärin oli, ja siitä onneksi on vähän
kerrassaan päästy melkein kokonaan eroon. Suurimmilta osin valtion hankkeet
ovat nykyisin koko kansaa hyödyttäviä. Aina ei näin ole, mutta silloinkin kyse
on enempi puoluepolitiikasta kuin pienen pihapiirin edusta.
Poliittiset
päättäjät ovat poliittisia päättäjiä, ja sellaisena heidän tulisi pysyäkin. En
edes oleta, että heidän tulisi olla kaikkien alojen ammattilaisia, mutta heidän
tulisi tukeutua päätöksissään asiantuntijoiden lausuntoihin. Niitäkin on aivan
riittävästi hieman erilaisia, että ihan kunnon riita voidaan rakentaa, kun
toinen katselee mitalin toista puolta ja toinen taas sitä toista. Välttämättä
eivät kummatkaan ole väärässä, näkökulma vain on toinen. Varmaa kumminkin on,
että nuo tiettyjen asioiden asiantuntijat tuntevat tuota asiaa paremmin kuin
poliitikot keskimäärin.
Kalajoella
hyvän esimerkin tarjoavat Ventelän talot. Kun jonkinlainen historian harrastaja
olen, olin tietysti kiinnostunut talojen historiasta ja kuultuani nuo faktat,
kallistuin samalle kannalle museoviraston kanssa. Kyllä jokainen kunta ja ehkä
yksityinenkin on velvollinen säilyttämään jälkipolville oman historiansa,
vaikka se vähän maksaisikin. Kaupunki oli kuitenkin tehnyt
”lahottamispäätöksen” vastoin museoviraston kantaa, ilmeisesti täysin
virheellisesti laadittuun kustannusarvioon vedoten. Kyllä minun ilkeään
mieleeni tuli, että tuo kustannusarvio oli tahallisesti laadittu noin korkeaksi,
jotta tuo ”lahottamispäätös” saataisiin aikaan.
Köyhä
kun olen, ei minulla ollut varaa ostaa taloja kaupungilta, ja vaikka olisin
saanut ostetuksikin, niin en olisi pystynyt kunnostamaan niitä enää. Siksi
laadin rakennuksille käyttösuunnitelman ja ehdotin kaupungille, että kaupunki
kunnostaisi nuo talot museoviraston ohjeiden mukaisesti ja minä sitten
vuokraisin rakennukset.
Olen
koko ikäni työskennellyt erilaisissa tekniikan alaan liittyvissä tehtävissä,
mutta en uskaltanut luottaa omaan kustannusarviooni, koska se niin suuresti
poikkesi tuosta kaupungin arviosta. Hankinkin kahden toisistaan riippumattoman
asiantuntijan lausunnot. Kumpikin päätyi hyvin samansuuruiseen summaan kuin
minäkin olin päätynyt. Myöskään minun laskelmani eivät olleet näiden herrojen
nähtävillä. Toinen oli hirsirakentamisen ja entisöinnin kouluttaja ja toinen
eläkkeellä oleva rakennushallituksen arkkitehti. Kaikkien meidän arvioit olivat
vain kolmanneksen kaupungin omasta arviosta.
En tiedä,
kuka on nykyisen arvion tehnyt, mutta ihan kivalta tuntuu, kun se on jopa
pienempi kuin meidän kolmen laskelmat osittivat. Kivahan se, että lopulta
kelpaa suunnilleen sellaisena tuo ehdotus, jonka jo vuosia sitten teimme.
Se
toinen näkemys sitten on melkein kuin suomalaisella jalkapalloilijalla: ”Kaikkea
potkitaan mikä liikkuu.” Kaikki vanha ja huonokuntoinen puretaan, olkoonpa
historiallisesti kuinka arvokas tahansa. Puolensa tietysti tälläkin, mutta hometaloista
ei kannata puhua ihmisen, joka koskaan ei ole käynyt kyseisissä taloissa.
Ainahan
me ihmiset arvostamme erilaisia asioita. Minkäpä sille voi, että se vanha
totuus, jonka mukaan jokaisella mitalilla on kaksi puolta, pitää edelleen
paikkansa. Niinpä minun totuuteni ei koskaan ole koko totuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti