Silloin tällöin kuulen kuinka politiikassa perään kuulutetaan toiminnan läpinäkyvyyttä. Valitettavan usein on kuitenkin kyse siitä, että ei edes käsitetä, mitä tuolla termillä tarkoitetaan. Valtiollisessa politiikassa on sekä salassapidettäviä asioita että julkaistavia asioita. Asioiden valmistelu on harvoin julkista, mutta jos siitä halutaan tehdä julkista, on yleistä, että siitä pidetään tiedotustilaisuus. Tietysti on myös asioita, joiden mittaluokka on sellainen, ettei niiden julkistamista katsota tarpeelliseksi, vaikka ne eivät varsinaisesti olekaan salassapidettäviä.
Jokaista
meitä lähempänä on kunnallispolitiikka, jossa tätä läpinäkyvyyttä kuulutetaan
aina, kun kyseessä on joku virkailijan tekemä päätös, josta ei yleisesti ole
kuulutettu. Jonkinasteista päätösvaltaa on jokaisella kunnan palveluksessa
olevalla virkamiehellä, eikä tällä ole mitään tekemistä läpinäkyvyyden kanssa.
Pääsääntö on, että vain luottamusmiesten päätöksiä pidetään julkisina, ja
muista päätöksistä saa yleensä tietoja tiedustelemalla. Ei aina, mutta
useimmiten, jos tästä ei katsota olevan haittaa kunnalle.
Jos
virkamies on toiminut oman toimivaltansa rajoissa, ei hänellä ole mitään
velvollisuutta selittää asioita yhtään kenellekään. Asia muuttuu vasta, jos
toimivaltaa on jotenkin ylitetty tai siitä on perusteltu epäilys. Hyvän tavan
mukaista on tietysti tuo edellä mainittu kertominen, kysyttäessä. Ylensä
asioista tiedotetaan niille, joita asia koskee. Luultavasti olisi melko sekavaa,
jos kaikista asioista kerrottaisiin koko kansalle.
Läpinäkyvyyttä
on yksinkertaisesti se, että luottamusmiesten tekemät päätökset ovat julkisia
ja virkamiesten tekemät päätökset heidän valtuuksiensa mukaisia. Näistä
päätöksistä virkamiehet kertovat oman päätöksen mukaisesti.
Selvää
on, että kunnallisen päätöksenteon on oltava läpinäkyvää, mutta kyllä minä
tähän lisäisin: tarkoituksenmukaisesti. Olisihan aivan mahdoton tilanne, jos
kunnan toiminta halvaantuisi siitä, että joku häirikkö ei olekaan saanut tietoa
haluamallaan tavalla. On tietysti selvää, että erityisesti ei tiedotetakaan
niille, joille asiat eivät kuulu.
Henkilökohtaisena
mielipiteenäni sanoisin, että kunnallispolitiikassa läpinäkyvyydeksi riittää
se, että luottamusmiesten päätökset ovat automaattisesti julkisia ja
virkamiesten päätökset valtuuksien mukaisia.
Yksittäisellä
luottamusmiehellä ei liene mitään oikeuksia sorkkia virkamiesten päätöksiin,
eikä yksittäisesti sooloilla myöskään niiden päätösten vastaisesti, joita itse
on ollut tekemässä.
En
tietenkään voi väittää, että näin olisikaan tapahtunut, mutta jos olisi
tapahtunut tai tapahtuisi, niin sanoisin, että joku kylähullu taas torveilee ja
häiritsee ihmisten työntekoa.
Eiköhän riittäisi, jos virkamiestä ei päästetä päivän kuudennelle kaffepaussille ennenkuin kaikkien hänen tekemiensä päätösten perustelut ovat kirjattu huolellisesti asianmukaiseen liitteeseen Å; siihen liitteeseen, joka on aina vapaasti luettavissa netin välityksellä ja virastoaikaan jossakin kunnan/valtion/viraston yleisöpalvelupisteessä.
VastaaPoistaYleisöpalvelupiste? Eikö sellaisia ole? No kyllä tarkoitukseen voidaan irroittaa muutama neuvotteleva virkamies kustakin yksiköstä. Eihän heillä ole parempaakaan tekemistä.