Nykyisestä ihmisten tasapäistämisvimmasta huolimatta me synnymme nyt ja vastaisuudessakin erilaisin eväin varustettuna tähän maailmaan. Jo Eino Leino aikanaan runoili: ”Paha ei ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista.” Ikävän suuri totuushan tuossa on, ja aina tullee olemaan erilaisia ihmisiä. Toiset menestyvät elämässään kohtuullisen hyvin, kun taas toiset tarvitsevat toisten apua selviytyäkseen edes jokapäiväisistä asioistaan.
Yhteiskunta
ei voi, tai ei aina edes halua järjestäytyä niin, että kaikki saisivat
virallisesti apua yhteiskunnan taholta. Pääsääntöisesti meillä on joukko
hyväosaisia, jotka eivät yksinkertaisesti näe, tai eivät edes halua nähdä
asioita juuri niin kuin ne ovat.
Maailman
sivu on ollut autettavia ja auttajia, vaikka ne eivät ehkä ole järjestäytyneet
yhtä vahvasti kuin nykyisin, jolloin on sitten ruvettu puhumaan jo ns.
kolmannesta sektorista. Alun alkaen se oli vain pieni joukko ihmisiä, jotka
vapaaehtoisesti otti hoitaakseen tehtäviä, jotka periaatteessa olisivat
kuuluneet yhteiskunnalle. Yhteiskunta vain ei huolehtinut niistä riittävästi.
syystä tai toisesta.
Vanhimpia
vapaaehtoisia kolmannen sektorin toimijoita ovat vapaapalokunnat, joiden
rinnalle sitten kehittyivät erilaiset vartiointirenkaat paikoissa, joissa ne
katsottiin tarpeellisiksi. Nämä ovat edelleen tarpeellisia, ja niiden hyvänä
puolena on se, että ne ovat tavalla tai toisella onnistuneet säilymään
poliittisten ristiriitojen ulkopuolella. Tältä ainakin näyttää näin sivullisen
silmin katsottuna.
Kolmannen
sektorin toimijoita ovat myös monet yhdistykset, jotka yksinkertaisesti ovat
ryhtyneet hoitamaan tehtäviä, joiden voitaisiin katsoa kuuluvan yhteiskunnalle.
On toki totta, että osa yhdistyksistä on syntynyt ajamaan vain tietyn ryhmän etua,
mutta on myös ihan aidosti yleishyödyllisiä yhdistyksiä. Eri ryhmiin kuuluvien
yhdistysten välillä ei ole aivan helppo vetää selvää rajaa, mutta kokemuksesta
tiedän, että ainakaan aina se ei näy yhdistyksen nimessä. Minä olenkin
asettanut tuohon oman mittarini, joka on politisoituminen. Jos yhdistys on
selkeästi yhteydessä joihinkin poliittisiin puolueisiin, ei sitä minun
käsitykseni mukaan voida pitää yleishyödyllisenä yhdistyksenä. Sanomattakin
pitäisi olla selvää, että tuon yhteyden takana on jonkinasteisia muita kuin
yleishyödyllisiä tavoitteita.
Varmaan
saan ämpärillisen kylmää vettä niskaani, kun siteeraan entisen TUL:n
puheenjohtaja Matti Ahteen lausetta, jonka mukaan ”TUL on erottamaton osa
työväenliikettä” ja totean samaan hengenvetoon, että TUL ei siis kuulu tuohon
luetteloon yleishyödyllisistä yhdistyksistä. Näin siitäkin huolimatta, että
minä en tuota keksinyt, vaan se on osa tuon herran puheesta. Kun kerran tuota
vettä saan päälleni, niin saman hengenvetoon voin kai todeta, että poliittinen
vasemmisto on aina pyrkinyt leimaamaan oikeistolaisiksi kaikki ne järjestöt,
jotka eivät ole halunneet leimautua mihinkään poliittiseen puolueeseen. Ilmeisen
selkeä ajatus on ollut vanha kerettiläinen toteamus: ”Jos et ole meidän
puolella, olet meitä vastaan.” Niinpä esimerkiksi partiojärjestö, suojeluskunta
ja SVUL leimattiin porvarillisiksi järjestöiksi, vaikka ne tiettävästi
halusivat olla puoluepolitiikan ulkopuolella. Sekä partioon että SVUL:n olen
kuulunut, enkä politiikan sanaa kummassakaan järjestössä kuullut.
Puhtaina
kolmannen sektorin toimijoina täällä Kalajoella pidän epäpoliittisten
urheilujärjestöjen lisäksi joitakin kulttuuriyhdistyksiä sekä satamakirkkoa.
Toki kaikki yhdistykset voivat olla kolmannen sektorin toimijoita, mutta ne
vain eivät ole yleishyödyllisiä.
Ainakin
osittain järjestäytymättömän joukon näitä kolmannen sektorin toimijoita
muodostavat omaishoitajat ja perheen äidit, jotka tekevät sanomattoman
arvokasta työtä. Toki kolmanteen sektoriin kuuluvaksi on laskettava kaikki ne
yhteisöt, joiden toiminta tapahtuu ilman valtiovallan nimenomaista ylläpitoa
tai maksettua palkkaa. On vain valitettavaa, että tämä vapaaehtoistyö vähenee
vähenemistään. Siinä missä ennen tuettiin tätä toimintaa ”lesken rovoilla”, on
nyt pitänyt ottaa käyttöön pakkokeinot verotuksen ja sosiaalipalvelujen
muodossa. Vapaehtoinen huolehtiminen yhteiskunnan huonompiosaisista ei taida
olla muodissa.
Kyllä
kolmatta sektoria yhä edelleen tarvitaan, vaikka poliitikot yrittävät tehdä
vapaaehtoistyöstäkin vaikeaa pyrkimällä säätämään vanhan talkooperinteenkin
luvanvaraiseksi ja verolle pantavaksi.
Kun olen
ollut satamakirkon vapaaehtoinen, niin kovasti minua jo pelottaa, että
aletaanko minua tästä verottaa ja eläke lakkautetaan. Ei siitä toiminnasta
tosin rahaa makseta, mutta onhan hyvä mielikin jonkin arvoinen, vaikka sillä
ehkä ei elä. Kaikkihan täällä Suomessa on mahdollista, johan minä ”mamuna” sen
huomasin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti