Jotenkin epäloogiseltahan tuntuu valtion suhtautuminen esimerkiksi Finnairin toimiin, ja omistajaohjausministerikin vetäytyy sanonnan ”pörssiyhtiö” taakse. Tottahan se varmaan onkin, että pääsääntöisesti pörssiyhtiöt päättävät asioistaan itsenäisesti. Tämä ei kuitenkaan aina ole pätevä selitys. Jos oletetaan, että omistajat eivät saa mitenkään puuttua yhtiön asioihin, täytyy myös hyväksyä se tosiasia, että yhdelläkään omistajalla ei ole myöskään velvollisuutta rakentaa minkäänlaisia pelastuspaketteja, jos yhtiöllä on vaikeuksia. Jos osaomistajana on valtio, on tässä suhteessa oltava erityisen tarkka, sillä jaettavana on veronmaksajien rahat. Meidän edustajina yhtiön suuntaan on omistusohjausministeri, joka ei yksinkertaisesti voi sanoa, että ei hänellä ole valtaa puuttua pörssiyhtiön asioihin.
En tunne juridiikkaa niin hyvin, että voisin väittää
ministerin olevan väärässä, mutta jos tuo kaikki on totta, on lakia
mahdollisimman pian muutettava.
Jos ministeri ei pysty suojaamaan minun rahojani, niin
kiellän veroeurojeni käyttämisen Finnairin tukemiseen. Tiedän toki, että ei tämä kielto mihinkään
vaikuta, mutta kyllä minulla pitäisi olla siihen oikeus.
Minun mielestäni valtion omistamissa yhtiöissä tulisi
valtiolla olla aina veto-oikeus aina kun tuntuu siltä, että kyseessä on yleisen
edun vastainen menettely.
Kuten varmaan arvasittekin, on tässä tapauksessa kyse
maakuntakentille tapahtuvasta liikennöinnistä, jota ei edes yritetty tehdä
kannattavaksi. Tärkeää oli ainoastaan saada kannattavuutta paremmaksi
ulkomaanreiteillä. Kaksin käsin kahmitaan valtion tukea, täysin välittämättä
siitä, mitä toimenpiteet vaikuttavat yleiseen etuun.
Toki myönnän, että jotain pitäisi tehdä, sillä ei ole
kohtuullista, että lento Helsingistä Jyväskylään maksaa saman kuin lento
Helsingistä Hampuriin. Minä käyn kyllä
mielelläni ulkomailla, mutta ei ulkomaanliikennettä voi tukea kotimaan
liikenteen kustannuksella. Tähän tulee ministerin ehdottomasti puuttua.
Myös lentoliikenne on osa julkisia palveluja. Se voi
tapahtua osittain yhteiskunnan kustannuksella, mutta sen tulee olla kaikkien
yhtäläisesti käytettävissä, siinä määrin kuin se on mahdollista.
Tuo 700 000 000 € ”koronatuki” tulisi ehdottomasti
jäädyttää niin pitkäksi aikaa kuin Finnairin ”lentolakko” kestää.
Uskon, että hyvin moni ns. halpalentoyhtiö olisi
valmis tulemaan Suomen sisäiseen liikenteeseen niillä hinnoilla, joita Finair
on perinyt kotimaan matkoista.
Ja jos maakunnan tärkeiden kaupparatsujen pitää päästä jo aamupäivällä keski-Eurooppaan, niin sopii sitten tukea Finnairin reittilentoja maakunnan kentältä - eikä odottaa, että kaikki maan veronmaksajat tukevat heidän niin tärkeää yksityistä pisnestään. Maakunnan tuki realisoituisi kätsyimmin riittäväst korotettuina lippujen hintoina ko kentiltä.
VastaaPoista