Edellisessä kirjoituksessani puhuin ihmisten uskosta ja vähän samaan asiaanhan tässä puutun. Olen kertakaikkiaan kyllästynyt lukemaan otsikoita. miten se ja se asia jakaa kansaa. Joskus kahtia ja joskus ihan pirstaleiseksi. Useastihan kyseessä on hallitus tai hallituksen toimet, mutta on paljon muitakin asioita, joista osa kansaa on toista mieltä ja osa taas toista.
Herkästi voisi luulla, että onpa vaikeita
asioita. Näin ei kuitenkaan ole. Vika ei ole asiassa, vaan meidän kansa nyt on
vain sellainen. On milloin minkinlaista
uskoa ja valtava tarve olla aina oikeassa.
Jos jonkin pöydän ääreen kokoontuu viisi ihmistä
päättämään jostakin asiasta, on melko todennäköistä, että tuo porukka jakautuu
vähintään kahtia, ellei peräti vielä pienempiin osiin.
Pitkän jauhamisen jälkeen päätös ehkä syntyy
”vahvimman” mielen mukaisesti, ja päätöksen vastustajat joko puivat nyrkkiä
taskussaan, tai räksyttävät aina, kun siihen tilaisuus ilmenee.
Tämä on se mekanismi, jolla suomalainen politiikka
toimii.
Suomalaisen parlamentarismin erikoinen piirre onkin
se, että puolueet eivät muodosta pääsääntöisesti kahta blokkia, hallitus
vastaan oppositio, vaan aina on joukossa ”sooloilijoita”, joiden pääasiallinen
tarve on kuulla oma äänensä. Nämä ovat yleensä niitä, jotka vastustavat kaikkea
vain vastustamisen vuoksi ja pyrkivät täten keräämään jonkin vielä
määrittelemättömän porukan ääniä.
Pääsääntöisesti nämä räksyttäjät sijoittuvat äärilaitoihin, mutta
jokaisesta porukasta joku löytyy.
Puolueiden kannatusmittauksissakaan ei kansa toki ihan
kahtia repeä, ellei kysymyksiä ole asetettu juu tai ei -muotoon. Tällainen kysymys on esimerkiksi ”onko
hallitus mielestäsi onnistunut koronan vastaisissa toimissaan”? Kansa latoo
mielipiteitään täydellisen tietämättömyyden antamalla varmuudella ja tuloksena
on yleensä fifty-fifty-tulos. No joo,
näinhän se menee.
Eihän tämä blogikirjoitus olisikaan, jos en esittäisi
myös omaa mielipidettäni, joka tietysti taas perustuu hieman laajempaan
tarkasteluun. Nyt olisi tietysti helppo
heittäytyä vasemmistovastaiseksi, jota pohjimmiltani olenkin, mutta täytyy
myöntää, että Marinin hallitus on osoittautunut todella hyväksi. Ehkä tähän
mielipiteeseen vaikuttaa sekin, että useimmat aikaisemmat hallitukset ovat osoittautuneet
melko onnettomiksi. Näin pitkässä juoksussa kaikki ”demari hallitukset”, mutta
eivät oikein paljon kiitosta ansaitse myöskään kokoomusjohtoiset
kokoonpanot. Minun mielestäni Sipilän
hallitus teki parhaansa, sai talouden kuntoon ja samalla myös räksyttäjät
hereille.
Jotenkin minusta vain tuntuu, että jos Suomi oisi
saanut vielä muutaman vuoden edetä Sipilän viitoittamalla tiellä, alkaisimme
todella olla hyvä valtio elää. Kepun
kannattaja en koskaan ole ollut, vaikka myönnänkin joskus äänestäneeni
Kekkosta.
Näin tämä maailma makaa ja me suomaliset
eritoten. Ei kai kovin helppoa ole
johtaa näin eripuraista porukkaa. Aina joku kerää kamppeensa yhteisestä
leikistä ja haukkuu kaikki ne, jotka jäävät mukaan. Koeta siinä sitten ohjata tätä laivaa
kaikkien karikkojen läpi.
Eivät nämä asiat muutu kuin lainsäädännöllä.
Ensimmäinen askel olisi varmaan puolueiden määrän
supistaminen. Sen jälkeen voitaisiin miettiä vaikkapa jonkinlaisen
pätevyysvaatimuksen asettamista ministereille.
On selvää, että minulta ei kysytä mitään, mutta jos
kysyttäisiin, niin saattaisin ehdottaa kansanedustajienkin määrän
puolittamista.
Enhän minä muuten, mutta prosenttien laskeminen olisi
vähän helpompaa. Jotenkin on vaan syntynyt sellainen käsitys, ettei
matematiikka ole nykyporukan vahvimpia puolia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti