Silloin kun Trabantia valmistettiin Itä-Saksassa, eivät edes kaikki tämä blogin lukijat olleet vielä syntyneet. Kuulin, että vehkeet olisi sittemmin raijattu Etelä-Afrikkaan ja tuotantoa olisi jatkettu siellä. Siitä en tiedä, minkä verran asiassa on perää, mutta mahdollistahan se toki on, ja oikeasti olisi ollut varsin järkevääkin. Elämäni aikana minulla oli peräti viisi näitä idän ihmeitä, ja kyllä kehua täytyy. Ei niin, että ne olisivat olleet erityisen hyviä autoja, mutta paljon mainettaan parempia. Parasta niissä oli kai monet varsin nerokkaat yksityiskohdat, jotka kuitenkin oli pilattu huolimattomalla työllä. Toivoa sopii, että jos Afrikassa näitä autoja valmistetaan, niin työ on hieman parempaa kuin tämä vanha itäblokin laatusertifikaatti edellytti. Se hyvä puoli niissä oli, että ihan itse pystyin ne korjaamaan eikä tarvinnut maksaa niitä korjaamojen sisäänajotulleja, joita nykyisin peritään, olipa iso tai pieni vika.
Muistelin
tässä nyt Trabantia vain siksi, että olen joskus kirjoittanut Suomen
autokannasta. Pääsääntöisesti ihmiset puhuvat, että Suomessa olisi liian
vanhoja autoja. Näinhän ei minun mielestäni ole, sillä kansantalouden kannalta
asiaa tarkasteltaessa on todettava, että me ajammekin liian uusilla autoilla.
Riippuen auton hinnasta jokainen autonomistaja on vienyt kansallista
varallisuuttamme ulkomaille tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Mitä
vanhemmilla autoilla me ajamme, sitä pienempi on vuosittainen rahavirta
ulkomaille. Sama pätee tietysti myös auton hintaan. Ihan vielä ei minulle ole
selvinnyt, kuka on se suomalainen, joka oikeasti tarvitsee esimerkiksi Porschea.
Tämähän se oli se asia, joka muistutti minua ”köyhistä” opiskeluajoista,
jolloin Trabantkin oli melkein ylellisyys. Tärkein oivallus kuitenkin oli se,
että ihan saman asian ajoi kun Porschekin, mutta sakkojen summa oli pienempi,
joskin kyllä niitä silläkin onnistuin hankkimaan.
Pitkäaikaisemman
autojen käytön puolesta puhuu myös suomalainen työllisyystilasto. Oletetaan,
että autokatsastus huolehtii niin uusien kuin vanhojenkin autojen kunnosta ja
kuntovaatimuksista. Kun auto vanhenee, se luonnollisesti vaatii sekä huoltoa
että korjauksia enemmän kuin uudet kalliit autot. Siellä autojen loppukilometreillähän
nämä tarpeet ilmenevät. Ammattimiehet saavat ne yleensä lähes uutta vastaavaan
kuntoon. Olen laskenut, että jos autojen keski-ikää nostettaisiin kymmenellä
vuodella, toisi se tuhansia työpaikkoja Suomeen. Samalla se pudottaisi nuo
nykyiset statussymbolit taas kulkuneuvojen joukkoon. Sen sijaan, että
nostaisimme hattua sille, joka vaihtaa lähes uuden auton vielä uudempaan vain
tehdäkseen vaikutuksen ihmisiin, alkaisimmekin pitää häntä hieman tyhmänä,
alkaisi tämäkin naapuri vähän kerrassaan ymmärtämään olevansa yhteiskunnan
vihollinen. No enhän minä ihan tosissani, mutta kyllä me hieman asennemuutosta
tarvitsisimme ainaisessa alemmuuskompleksissa pyöriessämme.
Olen
syvästi tietoinen, että alun alkaen USA:n kauppasaarto sai Kuuban ryhtymään vanhojen
ajoneuvojen suursaneeraukseen, mutta nyt kuubalaiset ovat jo huomanneet, kuinka
tärkeää se pelkän kansantalouden kannaltakin on. Kun nouset taksiin, joka on
peräisin jostakin 1950-luvulta, tulee tosi juhlallinen olo. Havannan kadut ovat
täynnä toinen toistaan loistokkaampia autovanhuksia, ja vaikka sekaan mahtuu
muutama ”romukasakin”, on kuitenkin helppo nähdä, mistä oikeasti on kysymys.
En ole
mikään idän ihmeiden puolustelija ja vielä vähemmän kommunistisen järjestelmän
kannattaja, mutta jotain hyvää on jokaisessa järjestelmässä. On valitettavaa,
että niin entinen Neuvostoliitto kun muutkin itäblokin maat hankkivat
autoilleen huonon imagon vain siksi, että työ oli huolimatonta. Luulen, että
valtio, joka oli avaruustekniikassa aivan huippu, olisi pystynyt
parempilaatuisen ”mossenkin” rakentamaan, jos sitä olisi pidetty tärkeänä.
Onhan
minulla kokemusta paitsi Trabanteista, myös yhdestä ”mossesta” ja parista
Ladastakin. Olihan se Lada hyvä ja lämmin auto, ja lähti käyntiin kelillä kun
kelillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti