Olenhan minä aina ollut maahanmuuttomyönteinen, mutta väkisin olen kuitenkin ihmetellyt pääasiassa rannikkoseuduilla asuskelevan kielivähemmistö asemaa. Jotenkin vaikuttaa, että he eivät ole oikein kotoutuneet edes viidessä sadassa vuodessa, vaikka ovat saaneet kymmeniä erivapauksia, joita muilta ”mamuilta” puuttuu. Heillä on jopa pysyvä paikka parlamentissamme, sillä ihan puoluekannasta riippumatta Ahvenanmaan pysyvä edustaja istutetaan RKP:n eduskuntaryhmään. Tällä taataan myös se, ettei puolue koskaan putoa eduskunnasta, sillä aina siellä ainakin yksi RKP:n edustaja on. Suomen kansalaisiksi he pääsevät heti synnyttyään, eikä heiltä koskaan ole vaadittu suomen kielen oppimista. Asia on juuri päinvastoin. Suomen kouluihin on pakolliseksi aineeksi otettu ruotsin kieli, jota etuoikeutta ei ole myönnetty edes maan alkuperäisväestölle saamelaisille. Lähes vakiona on pidetty myös RKP:n hallituspaikkaa, sillä tämän puolueen puheenjohtaja on melkein aina istutettu jonkin salkun haltijaksi, ihan riippumatta siitä, mitä tämä osaa vai osaako mitään.
Lainkaan
en väitä, että puolustusministerin salkku olisi ihan kevyemmästä päästä, mutta
kun tiedetään, että puolustusvoimien ylipäällikkö on aina tasvallan presidentti
ja puolustusvoimien komentaja on joku korkea upseeri, niin ministeri voi sitten
olla vaikka kuka. Myönnettävä on, että RKP:n puheenjohtaja Carl Haglund on
kantanut tätä salkkua ansiokkaasti, varsinkin kun hän ei ole tottunut kantamaan
edes omaa reppuaan sotaväessä, mutta eihän armeijajutuillaan päässyt
kerskailemaan myöskään Elisabet Rehn aikoinaan. Enemmän sääntö kuin poikkeus
tuntuukin olevan, että RKP etsii tuolle paikalle jonkun ”sivarin”, ettei tämä
hölmöyttään sotkisi ammattimiesten asioita puuttumalla niihin. Johan me
huomasimme, miten tuhoisaa jälkeä ministeri Wallin sai aikaan järjestellessään
armeijan asioita.
Kuva: Kalle Erkkilä
Totuuden
mukaan Haglundista täytyy kuitenkin sanoa, että ihan ilman sotilaskoulutusta
marssii ryhdikkäästi, antaa asiantuntevia lausuntoja ja tervehtii reippaasti. Tärkeintä
onkin, että varoo esittämästä omia mielipiteitään, sillä kyllä ministeriössä
osataan lausuntoja kirjoittaa. Haglund ei edes yrittänyt korjata edeltäjänsä
tekemiä mokauksia, vaan jätti sen kaiken Jussi Niinistön tehtäväksi. Luultavaa
onkin, että Niinistö pystyy sen hieman paremmin hoitamaan. Vaikeinta onkin se
saada näyttämään ihan tavalliselta muutokselta, sillä sen verran solidaarisia
ministerit ovat edeltäjilleen, että mikä korjattavissa on, se korjataan
huomiota herättämättä.
Poikkeuksena
ovat tietenkin ne mokaukset, jotka kansa välittömästi huomaa mokauksiksi.
Silloin on tietysti opeteltu jo ulkoa lause ”Se on edellisen hallituksen vika”.
Monet virheet ovatkin edellisen hallituksen virheitä, ja joskus jopa sitäkin
edellisen, sillä nykyhallituksen tekemät virheet tulevat esille vasta
seuraavalla hallituskaudella, jolloin ne ovatkin taas ”edellisen hallituksen
vikoja.” Ainahan näissä virheiden ilmenemisessä pientä viivettä ilmenee.
Ottaen
huomioon, että kyseessä on eräänlainen Kokoomuksen apupuolue, on Haglund
selviytynyt puoluejohtajan pestistä ihan hyvin. Tärkeintä oli, että oli
Kataisen ja Stubbin kanssa samaa mieltä, niin puolue sai pysyä turvallisesti
hallituksessa. Tämäkin oli rooli, jossa ei omia mielipiteitä tarvittu. Kaikesta
tästä tuli sitten palkkioksi paitsi tuo paljon puhuttu ja osittain parjattukin
hallituspaikka, myös ruotsin kielen turvattu asema, vaikka maa tosiasiassa
onkin yksikielinen.
Se siis
nyt Carl Haglundista ja RKP:stä. Haglund saattaa olla ihan mukava mies, ja tunnen
monia muitakin ruotsinkielisiä, enkä voi moitteen sijaa heistä sanoa. Nämä
käsitykset ovatkin syntyneet lähinnä julkisuuden ja politiikan seurauksena,
eivätkä taida kovin pahasti pielessä olla. Puolueen sijoittuminen poliittisen
kartan oikeaan laitaa johtuu juuri napanuorasta, joka tuntuu edelleen olevan
kiinni Kokoomuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti