Luin
muun muassa väitteen, ettei Karjalan pakolaisia voi verrata esimerkiksi Syyrian
pakolaisiin. No onhan siinä eroja. Ne puhuvat eri kieltä, mutta pakenemisen
syyt ja vieraat olosuhteet ovat ehdottomasti yhdistäviä tekijöitä. Erona on
vain se, että sotaa paenneet karjalaiset eivät kuuluneet mihinkään kiintiöihin,
vaan valtiovalta oli velvoitettu järjestämään heille kohtuullisen inhimilliset
olot uudella kotiseudullaan. Karjalaisen näkökulmasta katsoen oli saman
tekevää, oliko kyseessä ns. Kanta- Suomi vai kokonaan toinen valtio. Suurin osa
meistä jäi uusien rajojen sisäpuolelle, mutta oli niitäkin, jotka jatkoivat
matkaansa Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan ja jotkut jopa Amerikkaan asti. Ehkäpä
nämä ulkomaille muuttaneet ovat sitten niitä googlen määrittelemiä pakolaisia.
Tosiasia
on, että minä olen pakolainen.
Vaikuttaa
siltä, että suurin osa näihin keskusteluihin osallistuneista ei tunne lainkaan
Suomen historiaa. Karjalasta tuli aikanaan kahdenlaisia evakkoja, joita ei
pitäisi niputtaa samaan nippuun. Oli todellisia pakolaisia, jotka joutuivat
jättämään kotinsa ja omaisuutensa lähtiessään sotatoimialueelta Neuvostoliiton
hyökkäyksien alta pois sodan jaloista. Sen lisäksi oli suuri joukko
siirtolaisia, jotka määrättiin evakkoon luovutetuilta alueilta, ”munattomien”
rajaneuvottelijoiden luovutettua Neuvostoliitolle alueita, joita tämä ei
koskaan pystynyt valloittamaan. He olivat siirtolaisia, tai evakkoja, miten
vain halutaan asia ilmaista. Pakolaisia ja evakkoja ei kuitenkaan koskaan
pitäisi niputtaa yhdeksi kokonaisuudeksi, sillä pakolaiset tulivat sodan
keskeltä jopa Neuvostoliiton tulituksen ja pommitusten läpi monien menehtyessä
esimerkiksi Elisenvaaran tapaisten tapahtumien seurauksena. Siirtolaiset saivat
taas ihan kaikessa rauhassa valmistautua matkalle kimpsuineen ja kampsuineen,
eikä heitä uhannut yhtään mikään. Pahasti pelkään, että juuri tähän joukkoon
”nykynuoret” haluaisivat soluttaa myös pakolaiset, mutta kyllä tässä on kyse
todella huonosta historian tuntemuksesta. En usko, että monikaan nykyisistä
”tietoviisaista” on edes kuullut pakolaisjuniin kohdistuvista pommituksista,
koska sodan jälkeen hotelli Tornissa istunut valvontakomissio kielsi puhumasta
tapauksista. Elisenvaaran pommituksissa kuoli kuitenkin toistasataa pakolaista,
ja tieto pääsi vuosikymmenien jälkeen julkisuuteen.
Elisenvaaran
pommitukset koskettivat minua myös henkilökohtaisesti, sillä minäkin olin
junassa, joka oli tuomassa pakolaisia Sortavalasta Elisenvaaraan ja sitä kautta
Kanta-Suomeen, kun junaan saatiin tieto, että Elisenvaaran asemaa pommitettiin
ja juna ennätettiin pysäyttämään ennen sen tuloa Elisenvaaran asemalle. Näin
veturinkuljettaja pelasti satoja äitejä ja lapsia.
Kaikki tämä,
mitä edellä olen kertonut, on siis todella tapahtunut ja alkaa olla
todennettavissa sitä mukaa, kun arkistot aukenevat. On suorastaan häpeämätöntä
väittää, ettei Karjalasta tullut pakolaisia.
Jotenkin
karjalaisten vähättelystä kertoo myös tämä kantasuomalaisten suomenkielen
opettajien väittämä, ettei karjalan murretta ole olemassa. Totta kai on.
Esimerkiksi minun vanhempani puhuivat karjalan murretta. Se on kyllä sukua
karjalan kielelle, mutta ei ole lainkaan sama asia. Suurimmaksi osaksi karjalan
murre alkaa kuolla samanaikaisesti ihmisten kanssa, mutta se on yhä edelleen olemassa
ja sitä käytetään rajan pinnassa yhä vieläkin. Toki ”nykysavolaiset” opettajat
koettavat puhua meille karjalisille tuntemattomasta ”kaakkoismurteesta”, mutta
sitä karjalan murre ei ole, vaan on ehdottomasti oma murteensa. Toki siinä on
sanoja karjalan kielestä, venäjän kielestä, suomen kielestä ja jopa savon
murteesta, mutta näinhän aina on kaikissa murteissa ja kielissä.
Historia
tulee joskus todistamaan jokaisen sanani oikeaksi. Minä en ole mikään evakkojen
jälkeläinen, vaan olin ihan aito pakolaislapsi, jonka kotona puhuttiin karjalan
murretta. Kaipa se pakolaisjunassa matkustaminen oli niitä elämäni ensimmäisiä
”läheltä piti” –tilanteita, joista olen paljon kirjoittanut ja vielä
luultavasti kirjoitan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti