Kirjoitan kahtakin blogia, ja molemmissa olen joskus verrannut nykyistä pakolaistilannetta
sodanaikaiseen tilanteeseen Karjalan pakolaisista. No kun itsekin siihen porukkaan
kuuluin, niin en ole voinut olla kapinoimatta tietämättömiä vastaan, jotka väittävät,
ettei Karjalasta tullut pakolaisia. Totta maar tuli. Kun Suomen sodanjälkeistä historiaa
kirjoitettiin, oltiin vielä niin suomettuneita, että pienikin sana, jonka epäiltiin
olevan Neuvostoliiton vastainen, jätettiin historiasta pois. Virallinen historiamme
kertoo ainoastaan Karjalan evakoista, ikään kuin koskaan ei olisi ollut mitään pakolaisia.
Impilahti evakuoitiin ennen minun syntymääni, joten siihen porukkaan en aivan
kerennyt. Kun synnyin samana päivänä puna-armeijan suurhyökkäyksen alun kanssa,
jouduin ikään kuin tahtomattanikin pakolaisten kirjoihin. Olin viikon ikäinen, kun
oli pakko lähteä, vaikka kuulemani mukaan oli jo melkein päätetty jäädä sinne...
sodan jalkoihin. Suomalaiset sotilaat kuitenkin päättivät viedä meidät Sortavalaan,
josta jatkoimme sitten matkaa jotenkin.
Monet muutkin ihmiset pakenivat sotaa tai Neuvostoarmeijaa, vaikka olivat
jo ikään kuin antaneet periksi. Kaikki he ovat pakolaisia, täysin riippumatta siitä,
että Suomen virallinen historia on heidät unohtanut.
En millään jaksa käsittää, mistä sellainen vääristelmä on syntynyt, että pakolainen
on vain se, joka on paennut maasta toiseen. Toki niitäkin oli, sillä ainakin Ruotsi,
Tanska ja Saksa ottivat vastaan sotaa paenneita.
Todelliset pakolaiset eivät koskaan päässeet historian lehdille, sillä he
olivat ns. yksittäistapauksia, joita oli vain muutamia tuhansia, ja he sulautuivat
pian evakkojen massaan päästyään Kanta-Suomeen. Monet yksittäiset kirjat kertovat
kuitenkin heidän tarinansa, ja monet kohtalot jäävät varmasti myös kertomatta.
Karjalan pakolaiset olisi varmasti hyvä aihe jollekin historian tutkijalle,
sillä kuten jo sanoin: meitä oli tuhansia, mutta olemme osa tätä vaiettua sotahistoriaa.
Maahanmuuttajia tuli viime vuonna Suomeen urheilukatsomollisen verran.
Kaiktki maahanmuuttajat eivät ole pakolaisia.
Kaiktki maahanmuuttajat eivät ole pakolaisia.
Omakohtaisia kokemuksia minä en pysty kertomaan, sillä kuten sanoin, oli silloin
vielä lapsi. Minulla ei ole kuitenkaan vähäisintäkään halua epäillä, etteikö kaikki,
mitä minulle on kerrottu, olisi totta.
Sitä ei koskaan ole asettanutkaan kyseenalaiseksi niin kuin sodan jälkeen
syntynyt, viralliseen historiaamme nojaava sukupolvi.
Kun tämä virallinen historia sodanjälkeisistä ajoista kirjoitettiin, ei siihen
kelpuutettu tällaisia tapahtumia kuin Karjalan pakolaiset ja Elisevaaran pommitukset.
Ne olivat liian tulenarkoja aiheita, joista meilläkin puhuttiin vain hyssytellen.
Se oli se ensimmäinen pätkä suomettumista.
Sodasta on jo aikaa, joten moni on uskaltanut nyt tapahtumista kertoa. Niistä
on kirjoitettu jopa kirjoja, mutta yhä vielä on ihmisiä, jotka haluavat pitää näitä
tapahtumia pimeässä. Pian ne ovatkin vaipuneet unhon yöhön, sillä sodasta on kulunut
yli 70 vuotta.
Saamieni tietojen mukaan Petsamosta tuli pakolaisia myös Kalajoelle. Jos teistä
joku vielä elää, niin kertokaa ihmeessä oma tarinanne. Jos ette halua, tai osaa
kirjoittaa, niin ottakaa silti yhteyttä. Kyllä minä kuuntelen ja panen sen sitten
paperille.
Tähän loppuun sitten minun määritelmäni pakolaisesta. Pakolainen on se, joka
pakenee hengen-, terveyden tai väkivallan uhkaa jostakin jonnekin. Tämä pako voi
tapahtua vaikkapa koulun pihalla. Ei siinä valtakunnan rajoja tarvitse ylitellä.
Kerron nyt kuitenkin vielä, miksi olen verrannut nykytilannetta Karjalan evakkojen
ja pakolaisten tilanteeseen. Kyse on nimenomaan tilanteesta, ei lainkaan ihmisistä
eikä siitä, miten ja mistä he ovat tulleet. Suomen rajojen sisälle oli hetkessä
tullut paljon ihmisiä, jotka piti asuttaa jotenkin. Sotien jälkeen niitä tuli todella
paljon - noin puoli miljoonaa. Nyt vähemmän kuin Salpausselällä on yleisöä, ja niistäkin
suurin osa potkitaan takaisin. Tämähän on vain järjestelykysymys, ei mikään "pakolaiskriisi".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti