En väitä, että kaikki kirjan tapahtumat olisivat faktaa, mutta enimmäkseen ne olivat. Kirja on ”Laatokan pakolaiset” ja se kertoo kahden naisen matkasta Laatokan itärannalta sotaa pakoon. Hyvin samankaltaisia tarinoita olen kuullut niiltä Karjalan pakolaisilta, jotka ovat yllättäen joutuneet sotatoimialueelle sodan keskelle ja joutuneet pakenemaan sieltä henkensä edestä.
Arvostan toki erilaisia kielitoimistoja
ja suomen kielen vaalijoita, mutta määritelmien laatimisissa saisivat kyllä
olla hieman tarkempia. Toden totta on, että suurin osa meistä Karjalan
pakolaisista ei ole pakolaisia siinä mielessä kuin pakolaisella yleensä
ymmärretään. Joku määritelmä antaa jopa mahdollisuuden tarttua tuohon sanaan
”Karjalan pakolainen” ja mahdollisuuden väitteeseen, ettei Karjalan pakolaiset
oikeasti olleetkaan pakolaisia vaan siirtoalisia.
Tuohon voin sanoa vain: ”Puppua
puhuvat.” Se on tarkalleen samanasteista yleistämistä kun väittämä, että suurin
osa Syyrian pakolaisista on juossut tänne porisevien lihapatojen ääreen ja
ylenpalttisten rahalahjoitusten perässä.
Totuus on aika paljon karumpaa.
Minun käsitykseni mukaan pakolainen on se ihminen, joka pakenee henkeensä
kohdistuvaa uhkaa ja esimerkiksi sotaa pakoon. Kyllä tuon määritelmän täyttää,
vaikka pyssy ei aivan vielä selässä kiinni olekaan. Jos joku lukee tuon edellä
mainitsemani kirjan, tuskin enää väittää, etteivätkö nuo naiset olleet aitoja
pakolaisia. Ei heitä kukaan ollut siirtelemässä sieltä minnekään, vaan ihan
itse joutuivat rämpimään milloin mistäkin. Sellaisiakin Karjalassa oli. Pidän
melko tietämättöminä niitä ihmisiä, jotka uskovat, että kun evakkokäsky kävi,
siirtyivät Karjalan asukkaat hyvissä ajoin odottaviin busseihin ja juniin,
jotka sitten kuljettivat heidät tänne Kanta-Suomeen lepäilemään rauhaisiin
oloihin. Valitettavasti niin ei käynyt, sillä uskon, että monet viivyttivät
lähtöään niin kauan kuin toivo vielä eli, ja vasta aivan viime hetkillä alkoivat
etsiytyä turvallisempiin oloihin. Oli sellaisiakin, jotka eivät halunneet tai
eivät voineet koskaan lähteä. Heidät sitten siirrettiin puoliväkisin, tai he
yksinkertaisesti vain jäivät sinne.
On hyvin loukkaavaa Karjalan
pakolaisia kohtaan väittää, etteivät he oikeasti mitään pakolaisia olekaan. Kyllä
nämä pakolaiset todella pakolaisia ovat. He eivät edusta kovin suurta ryhmää,
mutta kyllä heitä on, ja minä olen yksi niistä. Synnyin sotatoimialueella
Pitkärannassa, samana päivänä kun venäläisten suurhyökkäys alkoi. Ehkä minun
syntymäni oli estänyt äitini lähdön aikaisemmin, mutta nyt oli pakko paeta.
Nämä ovat asioita, joista sodan
jälkeen syntynyt sukupolvi tuskin mitään tietää, mutta älyäisivät edes olla
väittelemättä asioista, jotka ovat vielä minunkin ikäluokalleni melko tuttuja. Kyllä
se niin on, että kun pyssyllä perään ammutaan ja karkuun juokset, olet ihan
varmasti pakolainen, vaikka sanakirjassa mitä sanottaisiin.
Jotenkin puskee pintaan ajatus,
etteikö vain noissakin Karjalan pakolaisten pakolaisuutta vesittävissä
väitteissä ole rasismin pilkahdus. Se sama pilkahdus, joka tulee esiin
väitteessä, että suurin osa maailman kriisipesäkkeistä pakenevia ihmisiä onkin
tullut tänne Suomeen rikastumaan.
Tosiasia taisi kyllä pulpahtaa
pintaan, kun eräältä Syyrian pakolaiselta kysyttiin, mitä tämä tiesi Suomesta. Vastaus
oli: ”En mitään.” Jotenkin vain sydämeni sanoi, että tuo mies puhui totta,
joten ei oikein jäänyt sijaa ajatukselle, että hän olisi tullut siksi, että hän
”tiesi” Suomessa sosiaalihuollon maksavan runsaita rahoja pakolaisille. Mistä
hän sellaista olisi päähänsä saanut, kun monilla suomalaisilla tuntuu olevan
ihan itse keksitty käsitys asioista. Pakolaiset sanovatkin melkein kun yhdestä
suusta, että kylmä ja kolkko maa, mutta täällä saa olla rauhassa. Tuon
viimemainitunkin asian nuo rasistit haluavat viedä heiltä pois.
Joku kysyi kerran facebookissa,
haluanko, että Suomessa tapahtuisi sama kuin Ruotsissa. No mitä lie
tarkoittanut! Haluaisin, että Suomi ottaisi mallia Ruotsista, mikäli kyse on elintason
kasvusta ja kansainvälisestä solidaarisuudesta. En kuitenkaan haluaisi, että
täällä lietsotaan ihmisiä rasistisiin mielenosoituksiin, kuten Ruotsissa on
käynyt. Itsekin siellä asuneena tiedän, että ei siellä ”mamuista” haittaa ole,
tuskinpa oli edes minusta. Kyllä haitan aiheuttajia ovat rasistit, joita
valitettavasti on myös Ruotsissa.
Kyllä rasisti on rasisti, enkä minä
tähän hätään kuvaavampaa nimitystä löydä. Ja ihan vapaasti saavat nämä
”maahanmuuttokriitiset” sitä itkeä. Rasismin juuret saavat ruokansa pelosta,
kateudesta ja tietämättömyydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti