Ihan suoraan en väitä, että tämä Kalajoki olisi jotenkin tavallista riitaisempi paikka. Kuitenkin ihmettelen, mistä mahtaa johtua, että vaikka olen toiminut 60 vuotta erilaisissa yhteisöissä ympäri Suomen, niin vasta täällä olen joutunut suoranaiseen myrskyn silmään.
No en ehkä suoranaisesti minä,
sillä olen vain kolmen yhdistyksen jäsen, eikä yhdessäkään ole ollut mitään
riitoja, vaan kaikissa on asiat sovittu aika pehmeästi. Ehkäpä se on vain
sattuma, sillä joitakin asioita olen joutunut lähietäisyydeltä seuraamaan, ja
täytyy myöntää, että noita kapuloiden heittelijöitä kyllä löytyy. Näin
tapahtuu, olipa kyse urheilusta, kulttuurista. uskonnosta tai politiikasta. Näen
siihen vain kaksi syytä: oikeassa olemisen tarpeen ja halun olla pomo. Yleinen
tietämättömyys on se maaperä, jossa nuo tarpeet kasvavat.
Tämä oli eräs syy, joka sai minut
luopumaan politiikasta, koska en milloinkaan ole kokenut olevani riidankylväjä
enkä pitänyt siitä, että riidalle otollista maaperää kylvettiin syöttämällä
vääriä tietoja jopa medialle, joita sitten jouduin oikomaan. Tosiasiassa olin
jo ennen Kalajoelle muuttoani lähettänyt puolueen johdolle kirjeen, jossa
pyysin eroa puolueesta, mutta kun minulle soitettiin ihan puolueen huipulta,
lupauduin auttamaan ja peruin eronpyyntöni. Apuni ei sitten kuitenkaan
kelvannut, joten sepä sitten siitä. Eräs ystäväni totesikin, että koska et ole
kalajokinen, on tänne aika vaikea asettua. Kuulemma kalajokiseksi pääsee vain
syntymällä, mutta vaikka syntymäpaikkani olisinkin saanut valita, en ihan varma
ole, olisiko se ollut Kalajoki, vaikka vapaehtoisesti tänne eläkepäiviä
viettämään tulinkin ja vähäisiä veroropoja kaupungin kirstuun pudottelen.
Kun nyt pääasiassa olen toiminut
rakentamamme tsasounan asioilla, en henkilökohtaisesti ole joutunut noihin
riitoihin, sillä sen verran pyhänä ortodoksisuuttakin pidetään, että ei haluta
riidellä. Etupäässä pienet ”särötkin” johtuvat vain tietämättömyydestä ja siitä,
että kannatusyhdistystä pidetään uskonnollisena järjestönä ja ortodoksikorkkoa,
siis tätä toista valtion kirkkoa jonkinlaisena lahkona. Sen sijaan vaimoni,
joka on toiminut ammattimaisena tulkkina ja kielenkääntäjänä, on saanut seurata
läheltä noita kahinoita, vaikka ei kai ole niihin osallistunutkaan. Näinhän jo
ammattietiikkakin vaatii. Se, että jonkun yhtiön ulomaalaiselta johtajalta
evätään tulkin käyttö osakkaiden kokouksessa, on sekä moraalitonta että ennen
kaikkea lainvastaista. Kuulemma näinkin on käynyt ja ihan mahdollistahan se
olisi Kalajoellakin, jossa firmat ovat pieniä ja osakkaat uskovat olevansa samalla
sen hallitus.
Onko vai ei Kalajoella, se jääköön
jokaisen arvailujen varaan.
Jokaiselle on selvää, että jos teet
jotakin ja sitten valitat, että on jotenkin vialla, että on tehty niin, ei
siitä voi ketään toista syyttää. Ei se aina kapulanheittäjiä estä, vaikka kuinka
varoisit, että et sano mitään mikä ei ole totta. Valheeksihan näitä totuuksia
ei voida väittää, koska se edellyttäisi edes jonkin asian vääräksi todistamisen.
Yleensä riidankylväjät käyttävätkin jotain epämääräistä sanontaa, joka ei kovin
usein minun kielenkäyttööni sovi, koska haisee liian pahalta. Kirjoitan sen nyt
kuitenkin tähän: ”Älä puhu paskaa”. Eiköhän tuossa ole kyse myös anatomian
tuntemuksen puutteesta, sillä mainittu uloste tulee minun käsittääkseni aivan
eri paikasta. Niin paljon mäntti olen, että kohdistuipa tuo ruma sana minuun
tai johonkin toiseen henkilöön, niin edelleen perään kuuluttaisin sitä
”totuutta”.
En osaa ottaa kantaa likikään
kaikkiin järjestöihin ja yhteisöihin, mutta mikäli oikein olen ymmärtänyt, jonkinasteisista
”saavutetuista eduista luopumisestahan siinä on kysymys,” kun ihan
tarkoituksella epätotuuksia kylvetään. Oletettavaa on, että joku siihen
jossakin vaiheessa puuttuu. Olen kuullut väitteen, että ei ole olemassa yhtään
järjestöä, jossa ei tällaisia ongelmia olisi syntynyt. Ehkä lähinnä sellaista
on tämä meidän satamakirkko, jossa vapaehtoisten joukko on pysynyt varsin
yksimielisenä.
Suuresti ihmettelen, että lait ja
asetukset ovat pelkkää tuhkaa näille riidankylväjille. Johtuneeko sitten siitä,
että lait ovat eduskunnan säätämiä, eikä niihin oikein ole itse saanut
vaikuttaa?
Onkohan oikeasti niin, että lait ja
asetukset koskevat vain toisia ihmisiä, ei minua laisinkaan? Joskus voi käydä
niin, että tuomioistuin on tulkinnoista hieman toista mieltä, joten ei sitten
auta muuta kun heitellä kapuloilla toisia ihmisiä. Aina joku saattaa vähän
suutahtaa ja paiskata sen kapulan takaisin. Ehkä se silloin sattuu kahta
kovemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti