Katselin tässä päivänä muutama välikysymyskeskustelua televisiosta. Jälleen kerran televisiosta, joka tuntuu nykyisin toimivan minun inspiraation lähteenäni. En nyt oikein vihaiseksi tullut, koska olen jo ollut kotvan aikaa tasaisesti vihainen tämän yhteiskunnan toimille. Sipilän hallitusta pidän keskitasoa parempana, jos sitä verrataan viimeaikaisiin hallituksiin. Pääosin oppositiossa istuvat entiset ministerit räksyttävät kuin rakkikoirat, eivätkä älyä edes olla hiljaa, vaikka ovat saattaneet maamme tilaan, jossa on pakko tehdä kipeitäkin päätöksiä.
Hallitus on päättänyt leikata myös
koulutuksesta ja aivan oikein. Ei koulutuksen taso ole rahasta kiinni, vaan
kouluttajien pätevyydestä ja oppilaiden motiivista. Muutama puhuja totesikin,
että viime vuosina koulutuksen taso on selvästi laskenut, joka ilmenee mm.
Pisa-tutkimusten tuloksissa. Varmasti tuo on totta, mutta rohkenen väittää,
että se ei ole johtunut rahan puutteesta, vaan yrityksestä tasapäistää kaikki
koululaiset, jonka seurauksena on ollut ihan pakko laskea rima niin alas, että
kaikki pääsevät riman yli. Minun mielestäni suomalaisen koulujärjestelmän
huonoin uudistus on ollut peruskouluun siirtyminen. Ei vaan yksinkertaisesti
ole hyväksytty sitä tosiasiaa, että me synnymme hieman erilaisin eväin
varustettuna. Suomessa on myös
harvinaisen tiheä yliopisto- ja korkeakouluverkosto, jos sitä verrataan meidän
asukaslukuun. Jokainen oppilaitos joutuu työntämään ulos maistereita ja
tohtoreita riittävän määrän saadakseen riittävän rahoituksen. Tässä pätee
kuitenkin tämä sama luonnonlaki kuin alemmallakin tasolla. Rimaa täytyy vähän
laskea, että kaikki saisivat sen ylitettyä. Näin meillä sitten on ”tohtoreita,
maistereita melkein jokainen”.
Minä en käyttäisikään sanontaa
”leikkaukset”, vaan kyse on paremminkin järkeistämisen tuomista säästöistä. Erittäin
hyvänä pidän ehdotusta, jonka mukaan ulkomaalaisille yliopisto-opiskelijoille
asetetaan lukukausimaksut. Tuntui oppositio sitäkin vastustavan, joten saatoin
vain päätellä, että kaikkea näyttävät vastustavan, vaikka eivät mitenkään osaa
perustella asioitaan. Minun mielestäni aika hullua on, että joku kehtaa edes
kuvitella, että on suomalaisen veronmaksajan velvollisuus kustantaa jonkun
intialaisen opiskelut. Minun mielestäni hän saa opiskella ilmaiseksi, kunhan
sitoutuu jäämään tänne.
Opposition suurin huolenaihe
näyttikin todellisuudessa olevan julkisen sektorin työpaikkojen menetykset,
joiden arveltiin nousevan peräti pariin tuhanteen. Varmasti näin onkin ja
siihenhän me säästöillä pyrimmekin. Julkisen sektorin säästöt kohdistuvat
nimenomaan valtioon. Ihme on, että kansanedustajat näyttävät olevan niistä
enemmän huolissaan kuin samanaikaisista yksityisen sektorin työpaikkojen
katoamisesta, jotka ovat moninkertaisia ja joihin suurimpana syynä on
nimenomaan valtion heikko talous.
Mikään tosiasia ei tue sitä
väittämää, että oppiminen olisi ratkaisevasti huonompaa isommassa kuin
pienemmässäkään ryhmässä. Ratkaisevaa on, että miten opetus on järjestetty ja
millainen on opettaja.
Lähivuosina saamme varautua siihen,
että meiltä loppuu työvoima. Voisimme hyvin kuvitella, että suoritustason
ammattikoulutus suoritettaisiin enimmäkseen työpaikoilla oppisopimusmallin
mukaan ja nykyiset ammattiopistot järjestäisivät vain ns. teoriaopetuksen.
Kaiken kruunaisi sitten näyttötutkinto. Tämä voisi olla hyvä apu myös
heikkenevään huoltotaseeseemme ja luonnollinen alku pitemmälle työuralle.
Sanoin alussa, että olen tasaisesti
vihainen. Yksi vihaisuuden aihe on juuri jatkuva nurina rahan vähyydestä. Minun
mielestä asiat ovat yksinkertaisesti niin, että jos ei ole rahaa, pitää koettaa
pärjätä ilman rahaa. Raha tai sen puute, ei estä juoksijaa harjoittelemasta
juoksemista eikä opiskelijaa laskemasta.
Toki te voitte valittaa, että
suomalaiset ovat jäämässä jälkeen kansainvälisestä tasosta. Saattaahan se näin
olla, mutta ei se rahasta ole kiinni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti