Tuota käsitystähän meille on
syötetty kautta aikojen. Tämä on maailman paras maa asua. Täällä on maailman
paras koululaitos. Meillä on maailman parhaat kätilöt, sairaan hoitajat ja
lääkärit. Meillä on lähes kaikki maailman parasta.
Mistähän tämä käsitys johtuu?
Jotenkin minusta tuntuu, että se johtuu realismin puutteesta ja huonosta
kansallisesta itsetunnostamme. Se saa meidät vänkäämään itseämme maailman parhaaksi
lähes kaikessa, mitä ei voida minkäänlaisilla mittareilla todeta. Aivan
realistisia eivät ole edes Pisa-tutkimuksetkaan, sillä tosiasiassa nuo mittarit
eivät oikeasti mittaa minkään laitoksen yleispätevyyttä, vaan joidenkin
yksilöiden pärjäämistä tietyissä tehtävissä. Tässäkin Suomi alkaa menettää
sijoitustaan, joten eiköhän tässäkin käy niin, että vähän kerrassaan meidän
tulee ottaa hattu kauniisti käteen ja myöntää, että vähän yskii myös tämä kone.
Kuva: http://leenasalmela.fi/leenan-pilapiirrokset/
Suomalaisten uskosta omaan
ylivertaisuuteen kärsii juuri Suomi. Ulkomaalaisille on jokseenkin samantekevää,
mitä me itse itsestämme ajattelemme, mutta esimerkiksi työvoimapulaamme lisää
se, että me epäilemme vaikkapa ulkomaalaisten pätevyyttä jollakin
ammattialalla. Jos kielitaito on este, se on kyllä ymmärrettävää, mutta näin ei
ole useinkaan kaikissa tehtävissä. Uskon, että kielikoe on ihan paikallaan
silloin, kun työ sitä vaatii, mutta luulen, että on vähintään hätävarjelun
liioittelua, jos esimerkiksi lääkärin täytyy erikseen pätevöityä suomalaisten
hoitoon. Kyllä ulkomaalainen lääkäri on varmasti yhtä pätevä kuin kotimainenkin
lääkäri. Ei yliopiston professorinkaan tarvitsisi olla kadunlakaisijana, jos me
suomalaiset osaisimme arvostaa hänen ammattitaitoaan. Yleensä ulkomaalaiset
ovat yhtä päteviä kuin suomalaisetkin. Me suomalaiset olemme vain itserakkaita
kuvitellessamme, että meillä on maailman parhaat kätilöt tai maailman
rehellisimmät poliisit.
Kuva: "http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tassako-suomen-brandi-vertaa-tyoryhman-tuloksia-ja-brandigurun-nakemyksia/"
Kaikkialla maailmassa on synnytetty
ihan turvallisesti ja aarnioita näyttää löytyvän myös täältä.
Kun suomalainen suorittaa jonkin
tutkinnon ulkomailla, ei hän ihan samoja vaikeuksia kohtaa kuin ulkomaalainen
saman tutkinnon suorittanut, joka johtuu tietysti paljon kielitaidostakin,
mutta siihen sitten saa varautua, että suomalaisen tutkinnon kanssa samaan
kastiin sitä ei rinnasteta. Suomessa muodollinen pätevyys ohittaa aina oikean
pätevyyden jopa koomisuuteen asti.
Kun nyt olen jo ihan pätevä olemaan
eläkkeellä, voin sanoa, että en ainakaan enää pelkää oman paikkani puolesta,
vaikka kerronkin tämän esimerkin. Kun olin nuorena miehenä ammattikoulussa
opettajana, sain olla kokonaisen vuoden tässä tehtävässä, mutta sitten oli
paikka pantava auki, koska minulta puuttui tuo muodollinen pätevyys. Keskustelin
asiasta muutamien kollegoitteni ja koulun rehtorin kanssa, ja kaikki valistivat
minua, että älä hätäile, jos ei tule yhtään pätevyyden täyttävää hakijaa,
paikka on sinun. Tuli yksi, joten minä jouduin hakemaan itselleni uuden paikan.
Komiikka sisältyikin nyt siihen, että vaikka minulta puutui tuo silloinen
pätevyys ammattikoulun opettajaksi, pääsin kuitenkin opettajaksi tuohon
laitokseen, joka silloin koulutti ammattikoulun opettajia. Sellaista se on! Taisi
olla oikeassa eräs ammattikouluaikainen opettajakollegani, sanoessaan: ”Itse
ovat itselleen sen pätevyyden antaneet.” Tällaisia itsensä pätevöittäjiä on
varmasti Suomi pullollaan!
Ehkä räikeämpikin esimerkki löytyy
ihan omasta perheestä sekin. Vaimoni suoritti koulutuksen Cambridgen
yliopistossa Englannissa. Suomessa tuo tutkinto ei anna kelpoisuutta mihinkään
virkaan. Tuo yliopisto on kyllä maailmalla huomattavasti arvostetumpi kuin
yksikään suomalainen oppilaitos, mutta kun ei ole väittänyt olevansa maailman
paras, niin kaipa se on vain hyväksyttävä.
Ihan varma en nyt ole suomalaisten
oppilaitoksien tasosta, mutta jotenkin tuntuu, että sadan parhaan joukkoon ei
niistä mahdu yksikään. Suomalaisten ”suuruudenhulluus” ruokkii kovasti meidän
työvoimapulaamme.
Suosittelisin kaikilla aloilla
näyttötutkinnon käyttöönottoa ja etenkin opettajille ennen valintaa
jonkinasteista opetusnäyttöä. Saattaisi käydä niin, että monet muodollisesti
pätevät häviäisivät päteville. Näin ainakin ammattikouluissa, joilla
ammatillinen pätevyys on kaiken muun edellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti