Henkinen väkivalta on se, joka on saanut minut miettimään ihmisten itse itselleen luomaa yhteiskuntaa, jossa vain minä itse olen oikeassa. Oikeassa olemisen tarpeesta huolimatta tätä ylellisyyttä ei ole suotu muille kuin siihen viiteryhmään kuuluville, johon minä itsekin kuulun.
Näin tapahtuu sekä uskonnollisissa
yhteisöissä että maallisessa politiikassa. Oikeassa oleminen sallitaan yhteisön
jäsenille, mutta vain siinä tapauksessa, että ovat samaa mieltä yhteisön muiden
jäsenten ja ennen kaikkea yhteisön johtajien kanssa. Toista mieltä olevat eivät
yksinkertaisesti sovi yhteisöön, siitäkään huolimatta, että hyvin tiedetään,
että ihmisen ajattelu on kuin sormenjälki. Koko maapallolta ei löydy kahta
ihmistä, joiden mielipiteet olisivat aivan identtiset. Yhteisöjen johtajat
pyrkivätkin keräämään ympärilleen porukkaa, jolla ei ole omia ajatuksia
lainkaan. Vaikea sanoa, mistä moinen johtuu, mutta niin se vain näyttää olevan.
Omia ajatuksiaan esittävät joko eristetään tai erotetaan.
Poliitikot ovat hieman paremmassa
asemassa kuin ns. uskovaiset, sillä poliittisista puolueista voi yleensä erota
ilman sen suurempia seurauksia. Kovasti hankalat tapaukset voidaan myös
erottaa, mutta tämä lienee aika harvinaista. Toki tällaistakin on tapahtunut,
mutta aika harvinaista se on. Uskonnollisesta yhteisöstä sinä voit myös
erota, mutta siitä saattaa olla koko elämää pilaavia seurauksia. Kun sinua on
yritetty käännyttää takaisin ja painostaa johonkin tiettyyn muottiin, eikä
tässä ole kuitenkaan onnistuttu, saattaa seurauksena olla jopa lähisukulaisten
vieroksunta. Sinun kanssasi ei enää olla missään tekemisissä, ei edes
keskustella. Pahimmassa tapauksessa oma perhekin voi ruveta karttamaan sinua. Todellisuudessa
saatat olla hartaampi uskovainen kuin nuo ”vainoojasi”, mutta uskot väärällä
tavalla, etkä usko kaikkeen mitä saarnaajat tuputtavat.
Ei se nyt niin kauhea ihme ole, jos
usko jo alkaa pettää, kun olet muutaman kerran odottanut maailmanloppua, eikä
sitä vain ole alkanut kuulua. Eräs lahkosta eronnut ystäväni kertoi, että
hänelle kävi juuri niin. Maailmanlopun jatkuvasta siirtelystä oli seurauksena
se, että hän alkoi epäillä lähes kaikkia lahkolaisten aatteita ja päätti
lopulta irtautua koko lahkosta. Seurauksena tästä oli, että lähes puoli sukua
alkoi karttaa häntä. Vaimoni kertoi lapsena pelänneensä tulivuoren purkausta,
jonka piti tuhota koko Suomen kansa. Näin oli hän lukenut jostain
helluntailaisten lehdestä, ja kesti melko kauan ennen kuin hän huomasi, että
eihän Suomessa edes ole tulivuoria.
Olen useimmankin kerran myös tällä
palstalla kirjoittanut: ”Uskokaa mihin haluatte, mutta älkää koskaan ilman
kritiikkiä.” Erityisen tarkkana tässä asiassa pitäisi olla juuri nyt, kun ns.
sosiaalinen media kertoo totuutena asioista, joita ei ole tapahtunut.
Hyväuskoisia uskontojen uhreja on
paljon enemmän kuin mitä yleisesti tiedetään. Kaikki eivät siitä kärsi tai
eivät ainakaan tiedä kärsivänsä, mutta on niitäkin, jotka tarvitsevat peräti
psykiatrista apua päästäkseen yli katalien belsebubien aiheuttamista
seurauksista. Heitä varten on perustettu vertaistukea tarjoava yhdistys nimeltä
Uskontojen uhrit.
Myös minä katson itseni
kristityksi, mutta ainakin näillä näkymillä haluan pysyä ortodoksina. Myös
toista valtion kirkkoa arvostan juuri siksi, että myöskään se ei yritä
aktiivisesti käännyttää ihmisiä, vaikka jotkut sen yhteydessä toimivat
herätysliikkeet niin tekevätkin.
Jotenkin vain tuntuu
luonnolliselta, että ihmisen elämäntavat ovat Herrallemme tärkeämpiä kuin
johonkin lahkoon kuuluminen. Joskus vaikuttaa siltä, että oman uskonnollisen
lahkon väkimäärän kasvattaminen on tärkeämpää kuin sanan julistaminen, jonka
pitäisi kuitenkin olla värväystä ja pelottelua tärkeämpää.
Aila Ruoho kirjassaan ”Päästä
meidät pelosta” kirjoittaa muun muassa seuraavasti: ”Terve seurakunta
kunnioittaa eri yhteisöihin kuuluvien lähimmäisten uskonnollisia tapoja ja
vakaumusta. Vieraan uskonnollisuuden pilkkaaminen ei kuulu terveeseen
hengellisyyteen. Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä vieraille tavoille tai
opeille nauretaan salaa tai avoimesti. Samaan aikaan ei kyetä näkemään oman
hengellisyyden humoristisia piirteitä. Muita yhteisöjä määrätietoisesti pilkkaava
tai halveksuva ryhmä ei ole hengellisenä tai henkisenä yhteisönä terve.”
Mielestäni Ruohon julistama oppi
pätee niin yhteisöihin kuin yksittäisiin ihmisiinkin. Hengellisesti on
tärkeintä, että uskomme jonkin meitä korkeamman voiman olemassaoloon täysin
riippumatta siitä, miksi me tätä voimaa nimitämme.
Olen toistanut toistamasta
päästyänikin, että elämäntapamme ratkaisevat, ei se mihin porukkaan kuulumme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti