Varmaan me usein mietimme, mihin pitäisi uskoa ja mihin ei. Joskus tunnen itseni varsin kerettiläiseksi, kun en aina ole samaa mieltä oman kirkkoni oppien kanssa. Itseäni olen koettanut lohdutella ajattelemalla, että en kovin paljon ole joutunut riitelemään omantuntoni kanssa enkä kapinoinut Raamatun oppeja vastaan. En aina ole pystynyt niitä noudattamaan; ehkäpä joskus on ollut aikoja, jolloin en ole halunnut sitä edes tehdä, mutta siitä on varmasti aikaa. Paitsi että olen siis kerettiläinen, olen jossakin määrin myös kapinallinen.
Kun Jehovan todistajien kanssa olen
keskustellut heidän uskostaan, olen vain todennut, että onneksi kaikki eivät
ole Jehovan todistajia. Ehkä he eivät ole eksyksissä, mutta jotakin
epärealistista heidän opeissaan on. Miettikääpä esimerkiksi tätä: Jehovan
todistajat evät sanojensa mukaan osallistu politiikkaan. Kun politiikan
sanotaan olevan yhteisten asioiden hoitoa, kuka hoitaisi yhteisiä asioita, jos
kaikki olisivat tämän sortin uskovaisia? Kun lääketiede on onnistunut
pitkittämään tätä minunkin elämääni, olisi jotenkin nurinkurista, jos voisin
hyväksyä kaikki tuohon uskontokuntaan kuuluvien käsitykset lääketieteellisestä
hoidosta. Sen verran on elämääni pitkitetty, että olen tainnut elää jo parinkin
maailmanlopun yli, joten en enää ihan tosissani odota seuraavaa ihmiskunnan
tuhoa. Toki on uskottavaa, että tämäkin aurinkokuntamme joskus sammuu, sillä se
on prosessi, joka on käynnissä kaikkialla maailmankaikkeudessa. Tähdet syttyvät
ja sammuvat, mutta aika ja matka ovat jotenkin meidän käsityskykymme
ulkopuolella.
Otin tähän esimerkiksi Jehovan
todistajat, koska pidän sitä uskontoa ehkä kaikkein vieraana todellisuudelle. Olisin
kuitenkin voinut ottaa esimerkiksi minkä tahansa uskontokunnan ja päätynyt
samaan tulokseen. Eivät he ole pahoja ihmisiä, mutta heitä on harhaanjohdettu
luulemaan, että vain he ovat oikeassa.
Tässä suhteessa puoluepolitiikka ei
juurikaan eroa uskonnosta. Samankaltaista aivopesua ja oikeassa olemisen
tarvetta, jopa uskoa, on molemmissa. Olen myös poliittisesti kerettiläinen,
sillä vaikka olen joskus arvostellut jopa omaa kirkkokuntaani, en voi myöskään
niellä totuutena minkään puolueen oppeja ja ajatuksia. Jokaisessa ”ismissä” on
jotain hyvää ja paljon pahaa. Kun sitten tulee kriisejä, se erottaa jyvät
akanoista. On ihmisiä, jotka haluavat auttaa tasapuolisesti kaikkia, niin
kansakuntia kuin ihmisiäkin. On kuitenkin myös niitä, jotka kurkku suorana
huutavat: ”Omat ensin” unohtaen kokonaan sen, että jokainen ihminen on yhtä
arvokas. Minä kerettiläisenä olenkin tulkinnut tuon ”omat ensin” -huudahduksen
hieman toisin. Minun korvissani se soi aivan kuin kuuluisi ”kaikki mulle ja
toisista viis”. Tuon ”kaikki mulle”
ajatuksen turvin me yritämme vapautua velvollisuudesta ihmisenä, olipa kyse
sitten kansallisesta pelastuspaketistamme tai hätääkärsivien pakolaisten
auttamisesta.
En usko siihen, että
talouskriisimme paranee sillä, että uppiniskaisesti ulvomme: ”Hyvätuloistenkin
on osallistuttava.” Olisihan se tietysti oikein, mutta olemmeko me varmoja,
että heidän panoksensa on paljonkaan pienempi ja jos on, niin mitä sitten? Raamattu
kertoo köyhästä leskestä, joka heitti lähes viimeiset kolikkonsa
avustuslippaaseen. Jos nyt ihan oikein muistan, ei hän huudellut: ”Ovatko
varakkaammat jo maksaneet?” Ehkä olivat, ehkä eivät, mutta hän antoi oman
osansa.
Sama pätee siis tänäkin päivänä.
Kun ihmiset pakenevat tulipaloa, on meistä osa valmis työntämään heidät
takaisin liekkeihin uhraten mielenosoituksiin ja polttopulloihin huomattavasti
enemmän kuin heiltä vaadittaisiin auttamiseen. Tämä pieni mutta äänekäs
rasistinen lauma saa minut kyllä tuntemaan myötähäpeää. Johtuneeko sitten
siitä, että minä ja meidän perheemme sai apua silloin, kun maamme tulevaisuus
oli vaarassa ja mekin jouduimme pakenemaan kotiseudultamme. Se ei tapahtunut
rikkauksien perässä, vaan hengen hädässä. Uskon, että suurin osa nykyisistäkin
pakolaisista pakenee samasta syystä.
Joo, älkää vain sanoko minulle,
että ei Suomessa ollut pakolaisia. Kyllä meitä oli ja osa meistä elää edelleen.
Osa onnistui pakenemaan sotatoimialueelta, osa kuoli pakomatkalla. Kun henki on
uhattuna, ei ole kovinkaan suurta eroa, tapahtuuko se Syyriassa, Välimerellä,
vaiko Karjalassa. Aina se on se sama ”kemiallinen reaktio”: henki eroaa
ruumiista.
Uskon, että jonkin palkkion tai
rangaistuksen me joskus tulemme saamaan. Sanottakoon sitä sitten taivaaksi ja
helvetiksi. Ne, jotka ovat valmiita auttamaan ihmisiä täällä maan päällä,
pääsevät taivaaseen, mutta ne, jotka heiluttelevat natsilippuja rajalla ja
vastustavat pakolaisten auttamista, heitetään helvettiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti