Olen nimennyt tämän blogini poliittiseksi blogiksi, muta jo hyvissä ajoin uhannut, että tulen kirjoittamaan myös uskonnosta ja urheilusta, koska ne ovat lähellä sydäntäni. Varmasti palaan niin urheiluun kuin politiikkaankin, mutta nyt elän näköjään jonkinasteista uskonnollista kauttani, johon lienevät vaikuttaneet taas ympäristön tapahtumat. Koetan nyt unohtaa rasismin kokonaan, vaikka en mitenkään isänmaallisena sitä voi kokea. Kyllä se oikeasti on kristinuskon ja raamatun opetusten vastaista.
Omasta kerettiläisyydestänikin olen
joskus maininnut, sillä jossakin määrin pidän itseäni kerettiläisenä, jos ja
kun kerettiläisyydellä tarkoitetaan toimintaa, joka on jonkin kirkon oppien
vastaista. Edelleen olen ortodoksi ja sellaisena saan pysyä, vaikka en ihan
kaikkea ortodoksisuudessa pidäkään tärkeänä. Minun mielestäni ortodoksinen
kirkko ei ole lahko, samoin kun ei myöskään luterilainen kirkko. Molemmista
puuttuu lahkoille tunnusomaiset piirteet käännyttämisen pakko ja toisten
uskontokuntien ylenkatse. Ortodoksiset rituaalit ovat vanhoja. En tiedä kuinka
tärkeitä ne juuri sellaisina on, mutta varmaa on, että niistä ei ole
kenellekään harmia, joten pidetään vaan ne sellaisina. Mielestäni ne ovat kauniita
ja luovat hartaan tunnelman jumalanpalveluksiin.
Jeesuksen suuhun pantiin aikoinaan
sanat ”lahkot ovat minulle kaunistus”. Ehkä Jeesus sanoi niin, ehkä ei. Raamatun
sanomaa en ole koskaan kyseenalaistanut, vaikka olenkin joskus epäillyt sen
pyhyyttä. Ehkäpä tämä on yksi kerettiläisyyden merkki, jonka muut uskovat ovat
merkille panneet. Olen kuitenkin ilman omantunnon pistoksia kyennyt lausumaan
uskontunnustuksen ja oikeasti uskon siihen, mitä olen silloin sanonut. En
kuitenkaan voi kiistää sitä historiallista totuutta, että ihmiset ekumeenisessa
Nikean kirkolliskokouksessa 300-luvun alkupuolella päättivät, mitkä löydetyistä
kirjoituksista hyväksytään Raamattuun ja mitä taas ei. Pääsääntöisesti
valittiin toisiaan tukevia kirjoituksia. Kun Raamattu sen lisäksi on käännetty
sadolle kielille ja usein kieleltä toiselle tapahtuvin perättäisten käännösten
avulla, ei liene ihme, että lopputuloksena on hyvinkin moniselitteinen kirja.
Ei siis ihme, että samaan raamatunkohtaan voidaan vedota täysin vastakkaisissa
kielloissa ja käskyissä, jopa niin, ettei koko asia ole enää sama.
Lahkot lukevat Raamattua kuin ”piru
raamattua” ja juuri tästä syystä ne ovat lahkoja. Ehkä tärkein lahkon
tunnusmerkki on oikeassa olemisen tarve. ”Näin on ja jos tätä epäilet, joudut
helvettiin”, tai ainakaan sinulla ei ole taivaspaikkaa. Yleensä lahkolainen ei
saa tehdä omia tulkintojaan moniselitteisestä Raamatusta, vaan yhteisön
johtajien tulkinta on se oikea, johon tulee uskoa.
Hieman kerettiläisyyden viittaa
olen saanut hartioilleni myös siitä, että olen epäillyt Kristuksen
ristinkuolemallaan antaneen meille kaikki synnit anteeksi. Edelleenkään en usko
siihen, että jos olen tehnyt väärin jotakin ihmistä kohden, ei minun tarvitse
sitä mitenkään hyvittää, ei katua, eikä edes pyytää anteeksi, koska Kristus
2000 vuotta sitten antoi sen jo anteeksi. Kyllä minun mielestäni tekemieni
tekojen vilpitön katuminen antaa sen kalliopohjan, jolle uusi mielekäs elämä
voi rakentua. Sielulleni saan rauhan vasta sitten, kun olen tehnyt jotain
hyvittääkseni tekemäni vääryydet. On kokonaan toinen asia mitä kaikkea
synneiksi voidaan luetella, eiväthän ne kaikki toki koske toisia ihmisiä, joten
ehkäpä sitsemän7 kuolemansynnin luettelo on hyvänä ohjenuorana. Toistaiseksi
minulle on riittänyt ajatus, että elä ja anna elää. Haluan myös hyvittää kaikki
tekemäni vääryydet, mutta valitettavasti en usko pystyväni siihen koskaan
täydellisesti. Olisiko se niin, että aika ei riitä?
Minun kristillinen näkemykseni ja
elämäntapani on kasvanut vähän kerrassaan, hitaan kehityksen tuloksena. Samanlainen
kirkas välähdys, jonka Paavali koki, on tavattoman harvinaista ja kaikenlaisiin
pyhän hengen laskeutumisiin en kerta kaikkiaan usko. Lääketiede onkin
määritellyt ne eräänlaiseksi aivomyrskyksi, joka aiheuttaa hetkellisen
sekoamisen. Sellaista silloin tällöin sattuu, ja sitä nimitetään
rahvaanomaisesti hurahtamiseksi.
Lahkot ovat lahkoja sitä varmemmin,
mitä varmemmin ne uskovat, että eivät ole lahkoja. Kristillisen yhteisön
tunnistaa siitä, että se ei tee käännytystyötä toisten kristittyjen keskuudessa.
Niinpä esimerkiksi molemmat valtionkirkkomme kunnioittavat toinen toisiaan ja
antavat jäsenilleen vapauden uskoa juuri niin kuin uskovat. Ketään ei vainota,
eikä karteta.
Voi hyvinkin olla, että seuraavalla
kerralla kirjoitankin sitten näkemyksiäni urheilusta ja urheilupolitiikasta. Olenhan
saanut siihenkin elämän sektoriin tutustua jopa kansallisen lajiliiton
hallituksesta käsin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti