Käytin
sanaa ”joutunut” juuri siksi, että en toki aina kokenut siirtolaisuutta ja
Suomen sisällä tapahtunutta pakolaisuutta miksikään onneksi. Onnea siinä oli
vain se, että pakenemaan lähtiessämme olin vain 9 päivän ikäinen enkä voinut
kerätä mitään muistikuvia tätä reissulta. Tiedostamaton kokemusten kerääminen
kai alkoi kuitenkin jo silloin, ja se konkretisoitui kun näitä muistikuvia
alkoi syntyä Jyväskylän maalaiskunnassa, jonne perheeni sitten lopulta asettui.
Sotapakolaisuuden
alkuajan me asuimme SOK:n omistamassa parakissa, joista oli rakennettu
kokonainen pikkukylä Varaslahden rannalle Vaajakoskelle. Siellä koin
ensimmäiset rasistiset huomautukset, kun kuulin naapureiden nimittävän meitä
pakolaisiksi ja minä olin ”ryssän lapsi”. Siellä luulen myös ensimmäisen kerran
olleeni Herran suojelussa, kun ajoin potkukelkalla Varaslahdessa olleeseen
jäänottoavantoon, josta en missään tapauksessa olisi selvinnyt kuiville ilman
”sattumalta” avannon reunalta löytynyttä uittohakaa, jonka avulla minua pari
vuotta vanhempi kaverini sai minut vedettyä jäälle.
Vaajakosken
kansakoulu näkyi melkein meidän ikkunasta ja sinne minun mieleni teki jo viisivuotiaana,
mutta pari vuotta täytyi vielä odottaa. Silloin en ymmärtänyt edes, miksi
täytyi odottaa, kun osasin jo lukea ja laskea ja monet pikkukoululaiset olivat
minuakin pienempiä. No selvisihän syy siihen aikanaan, ja koulussa olen
myöhemmin saanut istua niin että päätä särkee. Luultavasti enemmän kuin
yksikään silloisen ympäristön lapsi.
Ryssän
lapsen tittelistä pääsin eroon vasta sitten, kun muutimme Jyväskylän
kaupunkiin, jossa sain ihan uuden tittelin. Nyt olin ”landepaukku”, kun olin
tullut niin maaseudulta kun Vaajakoskelta, joka oli teollisuustaajama ja josta
kaupunkiin oli matkaa vain kuusi kilometriä. Karjalasta en tietenkään voinut
muistaa mitään, mutta tiesin paljon, koska vanhempani olivat puhuneet asioista
muiden siirtolaisten kanssa.
Jo 10 vuoden
ikäisenä olin harrastanut mäkihyppyä, ja yleislakon aikoihin 1956 laskin
ensimmäisen kerran silloisesta Jyväskylän suurmäestä Taulumäeltä. Tuon
ajankohdan muistan hyvin, koska lakosta johtuen jouduimme kaverini kanssa
hiihtämään mäkisuksilla pitkin rataa kaupunkiin. Siihen aikaan asuimme vielä
Vaajakoskella, ja sukset oli lainattu Vaajakosken Terän varastosta silloisen
Varaslahden hyppyrimäen kopilta.
Kun
sitten pari vuotta myöhemmin olin Jyväskylässä koulussa ja koulumme sijaitsi
ihan tuon mainitun Taulumäen hyppyrimäen vieressä, kauhistelivat koulukaverit,
kuinka huimapäinen täytyy olla kaverin, joka tuosta mäestä hyppää. Kieltämättä
mäki näytti tosi mahtavalta tuolta tornin takaa katsottuna, ja kai se aika iso
olikin silloisen mittapuun mukaan. Jyväskyläläiset mäkihyppääjät Harri
Jussilainen, Penna ja Ami Paavola samoin kun Kaakkolahden veljekset olivat
noihin aikoihin kansallista kärkeämme. Minä onneton kerroin koulukavereilleni,
että olenhan minä tuosta hypännyt. Sain kuulla olevani ”valehteleva
lantapaukku”. Lopuksi sain vielä selkääni, joten siinä tuli niitä ensimmäisiä
kokemuksia tästä maailmasta.
Silloin
päätin, että se oli viimeinen selkäsauna, jonka otin, ja mäenlasku sai jäädä,
kun aloin harjoitella nyrkkeilyä. Nyrkkeilyssä saavutinkin SM-mitaleja ja
minusta tuli kohtuullinen kansallisen tason tekijä. Kun ei tällaisen vanhan
ukon enää tarvitse niitä selkäsaunojakaan pelätä, niin tunnustan, että sain
jopa jonkin kerran ” lippu rinnassa” kuunnella Maamme laulunkin.
Nämä
kokemukset eivät mitenkään minua ylpistäneet, mutta olivathan ne hyvänä alkuna
kokemuksille, jotka myöhemmin tekivät minusta ankaran rasismin vastustajan. Tätä
kautta syntyi myös tuo usein lanseeraamani lause: ”Jos et tiedä asian
todellista laitaa, älä ota siihen kantaa.”
”Mutu” ei oikein ole perustelu juuri millekään.
Kyllä se
vaan tosiasialta vaikuttaa, että mitä enemmän tietää, sitä paremmin tietää,
kuinka vähän tietää. Tieto kasvaa kokemusten myötä, mutta kokemuksia ei kovin
paljon synny kotipihalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti