Antakaa
kunnia sille kelle kunnia kuuluu. Toki minulla on monenlaisia kokemuksia
ystäväni Erkki Ahon toiminnasta, eivät ehkä kaikki suinkaan ole positiivisia.
Minun ajatusmaailmani on kuitenkin aika suoraviivainen, ja siihen sisältyy
varsin olennaisena osana pari lausahdusta, joista toinen on juuri tuo ”antakaa
kunnia sille kelle kunnia kuuluu.” Monenlaisia juoruja olen maailmalla kuullut,
mutta etupäässä olen ne suohon polkenut, sillä ei totisesti pidä paikkaansa se,
että Erkki olisi minua jostakin panettelusta tai kunnianloukkauksesta syyttänyt
niin kuin minulle on kerrottu. Oikeasti minulta on sitä kyselty, ja aina on
vastaukseni ollut jokseenkin sama. Ei, sellaista ei mielestäni koskaan ole
tapahtunut. Jos näin olisi, luulisi minun siitä jotain tietävän. Selvää on,
ettei se ole tosiasiassa mahdollistakaan, sillä toinen näistä lauseista on eräs
kristinuskon käskyistä: ”Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.”
Tiettävästi en ole sitä koskaan tehnyt, olkoonpa puhe ihan kenestä tahansa.
Henkilöihin
tai politiikkaan en nyt ota kantaa sen enempää, mutta varsin merkittävänä pidän
Erkin Kalajoki näyttelyä, jossa pistäydyimme Pirjon kanssa viime torstaina. Se
antoi erinomaisen kuvan Kalajoen historiasta. Sinne oli koottu pienoismalleja
historiallisesti merkittävistä rakennuksista, joista monet olivat jo
tuhoutuneet tai tuhottu. Sen lisäksi historiallisten henkilöiden kuvia. Onni
kuitenkin on, että on olemassa ihminen, jota nämä asiat ovat todella
kiinnostaneet. Tätä näyttelyä suosittelen kaikilla kalajokisille. Joitakin
taloja on vielä olemassa, ja kyllä täytyy vain todeta, että onneksi on myös
Museoyhdistys, jonka toimenpiteet estävät kalajokisten ”itsemurhan”, eli oman
historiansa tuhoamisen. Kunta tai kaupunki, jolla ei ole historiaa, on kuin
muumio jonka tiedetään joskus eläneen, mutta ei oikein käsitetä miksi.
Olen
antanut itselleni kertoa, että ainakin osa näistä nyt jo tuhoutuneista
rakennuksista olisi voitu pelastaa, mutta kukaan ei silloin nähnyt niiden
arvoa. Suurin osa ihmisistä on niitä, jotka eivät osaa katsoa menneisyyttä.
Samalla he vievät itseltään kyvyn nähdä tulevaisuuteen. Tulevaisuuden
ennustaminen mutu (musta tuntuu) -menetelmällä on varsin epävarmaa, eikä se
yleensä onnistu.
Hilman
hotelli paloi aikoinaan, mutta joidenkin aikalaisten mielestä ei niin pahasti,
etteikö sen kunnostaminen olisi ollut mahdollista. Ilmeisesti sekin oli
jotenkin merkittävä rakennus, koska siitä yhä vielä puhutaan.
Home on
päivän muotisana, ja heti kun talo on vähänkin vanha, aletaan puhua
hometaloista. Useimmat vanhoista taloista eivät kuitenkaan ole pätkääkään
homeessa, sillä varsinaisia hometaloja opittiin rakentamaan vasta 60-/70-luvulla,
jolloin elettiin ns. ”pullorakentamisen” aikakautta.
Väärinkäsitysten
välttämiseksi sanottakoon, että minä en rakentanut Kalajoen ortodoksista
rukoushuonetta, vaikka se usein minun piikkiini pannaankin. Kieltämättä voinen
pitää itseäni aatteen isänä, mutta rakentamisen toteuttivat miehet, jotka sen
osasivat. Olinpahan jonkinlaisena päällepäsmärinä.
Miksi
ylipäätään sotkin tämän tsasounan tähän historialliseen näyttelyyn, johtuu
siitä, että tsasouna lienee seuraava matkailullisesti merkittävä rakennus ja
ansaitsee ehdottomasti oman pienoismallin. Tsasounalla ei vielä ole kovinkaan
merkittävää historiaa, mutta ortodoksisella kirkolla on jo lähes 2000 vuotta
vanha perinne. Tsasouna on osa tätä perinnettä ja on sen merkittävin monumentti
Kalajoella. Koko Suomen ja maailman historiassa ortodoksisuus kannattaisi tulla
paremmin huomioiduksi kuin se nykyisin täällä Pohjois-Pohjanmaalla on. Täällä
eivät kaikki edes tunne tätä Suomen ylivoimaisesti vanhinta kristillistä
yhteisöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti