Lienkö
minä kovastikin kerettiläinen, kun en ihan kaikkia oman kirkkoni tapojakaan
hyväksy ja vieroksun useita muita kirkkokuntia. Minä luulen, että minun
näkemykseni perustuu Herran sanomaan enemmän kuin jotkut kirkkojen käytännöt. Se
ei kuitenkaan saa minua eroamaan kirkosta, vaan pikemminkin puhumaan muutoksen
puolesta oman kirkkoni sisällä. On jotenkin epätervettä paeta paikalta ja
perustaa uusi oman mielen mukainen uskontokunta. Näitähän meillä riittää
muutenkin, ja melkeinpä kaikki ovat saaneet alkunsa siitä, että joku on joskus
jossakin ollut eri mieltä oman kirkkokuntansa kanssa eikä ole uskonut oman
vaikutusvaltansa riittävän kirkon käytäntöjen muuttamiseen.
Tämän
mainitun ilmiön olen havainnut myös poliittisissa puolueissa. Tosin
politiikassa pelkkä vallanhimo saattaa aiheuttaa ”oman puolueen” perustamisen. Kummassakin
tapauksessa yhteisenä tekijänä lienee oma riittämättömyyden tunne ja ehkä myös
tuo vallanhimo. Poliittisia puolueita on, jos mahdollista, vieläkin enemmän kuin
uskonnollisia yhteisöjä.
Luterilainen
ja ortodoksinen kirkkokunta ovat monessa asiassa samoilla linjoilla, ja näiden
kahden kirkon välillä ehkä myös ekumeenisuus on melko pitkälle viety. Molemmat
kirkot hyväksyvät toistensa sakramentit, vaikka esimerkiksi tavat eroavat
paljolti toisistaan. Kirkollisilla tavoillahan ei uskon kanssa ole mitään
tekemistä.
Myös
Martin Luther oli kerettiläinen ja joutui tästä syystä kirkon kiroukseen. Jonkinlaista
samankaltaisuutta Lutheriin tunnenkin, vaikka minua ei seurakuntani piiristä
ole karkotettu. Luther perusti oman lahkonsa jouduttuaan katollisen kirkon
kiroon. Tietyn kunnioituksen mies toki ansaitsee pystyttyään levittämään tätä
uskoaan näinkin paljon, että lähes koko Suomenkin sai vakuuttuneeksi asiansa
oikeutuksesta. Tosin tässä auttoi Ruotsin kuninkaan mahtikäsky sekä
samanaikaiset vihollisuudet Venäjän kanssa. Ortodoksisuushan on aina ollut
Venäjän valtauskonto.
Näin ovat
siis uskonnot levinneet ja kirkot syntyneet enemmän politiikan kuin Raamatun
mukaan. Yhteistä kaikille uskonnoille on kuitenkin tuo Jumalan olemassaolon
tunnustaminen. Lähes kaikille yhteinen tekijä on myös Jeesus, jonka olemuksesta
ollaan kuitenkin monta mieltä. Toisten mielestä hän oli Jumalan poika, toisten
mielestä itse Jumala maanpäällisessä muodossaan. Muslimit pitävät häntä
profeettana ja hänen kuolemastaan, ja ylösnousemuksestakaan ei aina olla yhtä
mieltä.
Minä,
kolmen piispan siunaama mies, olen myös joissakin asioissa suorastaan epävarma,
joka voisi joidenkin mielestä olla merkki epäuskosta. Olkoon sitten niin, jos
joku haluaa asian sellaisena nähdä. Minä kyllä olen valmis allekirjoittamaan
yhteisen uskontunnustuksemme mukaisen uskontunnustuksen, mutta samanaikaisesti
valmis epäilemään, että Kristuksen ristikuolema vapauttaisi minut synneistä,
jotka elämässäni olen tehnyt. Kyllä minä edelleen olen sitä mieltä, että
”ainoastaan tekemiemme tekojen vilpitön katuminen muodostaa sen kalliopohjan,
jolle uusi mielekäs elämä voi rakentua.” Katumukseen sisältyy myös
aiheuttamiemme vahinkojen hyvittäminen, silloin kun se suinkin on mahdollista.
Raamatun
mukaan Kristus asetti sakramentit, joista oikeastaan sain aiheen tähän
kirjoitukseen. Kun ortodoksinen pappi pyysi meitä seurakuntalaisia
ehtoolliselle, hän mainitsi, että ehtoollinen kuului vain ortodokseille. Toki
tiesin tämän, sillä olenhan ortodoksi enkä koskaan ole tunkenut itseäni
luterilaisten ehtoolliselle. Silti olen aina ihmetellyt miksi näin. Jos
molemmat kirkot ovat hyväksyneet toistensa sakramentit, miksi pitää ihmisiä
erotella. Eikö Kristus asettanutkaan tätä sakramenttia kaikille jotka haluavat
häneen uskoa?
Tähän
loppuun sitten eräs kerettiläinen toive. Vaikka ortodoksit vastustavatkin
polttohautausta, minä olen esittänyt toiveen ruumiini tuhkaamiseksi ja toivon
tuhkani siroteltavan Kalajoen tsasounan tontille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti