Hyvin
kauan sitten eli nykyisen Turkin alueella hurskas ja hyväsydäminen mies, joka
jo nuoruudessaan oli hyvin antelias ja auttavainen. Vähän kerrassaan tästä
nuorukaisesta varttui aikuinen ja hän opiskeli papiksi. Ei ollut varsin suuri
ihme, että aikaa myöden hänet nimitettiin piispaksi Myran kaupunkiin, joka lienee
osa nykyistä Turkkia. Piispana ollessaankaan tämä mies ei luopunut köyhien
auttamisesta eikä sanan saattamisesta. Kaupunkilaiset saivat silloin tällöin
pieniä lahjoja, joiden alkuperää he eivät tienneet. Ne vain ilmestyivät milloin
minnekin.
Tarina
kertoo Myran piispasta seuraavasti:
Noihin
aikoihin oli tapana avioliiton solmimisen merkiksi antaa avioparille
myötäjäiset, joiden turvin he pääsivät elämän alkuun. Myötäjäisten antaminen
kuului morsiamen vanhemmille, joten se saattoi olla hyvinkin suuri rasitus, varsinkin
jos tyttäriä oli useampi kuin yksi.
Myran
kaupungissa eli köyhä mies, jolla oli kolme tytärtä, mutta vaikutti kuitenkin
siltä, että tyttäret jäisivät naimattomaksi, sillä isällä ei kerta kaikkiaan
ollut varaa minkäänlaisiin myötäjäisiin. Tuli sitten aika, jolloin vanhin
tyttäristä rakastui ja halusi mennä naimisiin. Varakas piispa kuuli tästä
asiasta, ja koska tiesi tilanteen, päätti auttaa perhettä. Eräänä yönä
ilmestyikin rappusille pieni pussi täynnä kultahiekkaa. Se oli nimetön lahja
piispalta, ja sen turvin isä sai naitettua tyttärensä. Aikanaan tuli myös
toisen tytön vuoro, ja sama toistui jälleen. Molemmilla kerroilla lahjan antaja
jäi arvoitukseksi.
Kun
kolmannen tyttären aika tuli mennä naimisiin, päätti isä ottaa selville
tuntemattoman lahjoittajan henkilöllisyyden kiittääkseen häntä. Niinpä mies
piiloutui talon ulkopuolelle seuraamaan tilannetta. Keskellä yötä hän yllättäen
huomasi, kuinka piispa kiipesi talon katolle ja pudotti jotain savupiippuun.
Mies ennätti tunnistamaan piispan, mutta talon portaille ei ilmestynytkään
kultapussia. Murheellinen mies meni pää painuksissa sisälle surren, ettei
nuorin tyttäristä voinutkaan mennä naimisiin. Myös tytär oli murheissaan, mutta
päätti kuitenkin pukeutua ja otti takan reunalle kuivumaan ripustamansa sukat
ja alkoi vetää niitä jalkoihinsa. Silloin hän huomasi, että savupiipusta oli
jotain päässyt tipahtamaan sukkaan. Poistaessaan ”roskia” hän havaitsi, että se
olikin ihan samanlainen kultapussi, joka oli ilmestynyt myös hänen sisartensa
hääpäivän aattona. Isä arvasi, että näiden kultalahjoitusten takan oli piispa,
jota hän nyt riensi kiittämään.
Vaikka vaatimaton
piispa kielsi isää kertomasta asiasta kellekään, pääsi tarina kuitenkin
leviämään kaupungilla. Sen jälkeen lapset ovat ripustaneet sukkansa takan eteen
kuivumaan, toivossa että niihinkin ilmestyisi joskus jotain. Tavaksi tuli, että
jouluaattoina vanhemmat piilottivat sukkiin jotakin, jotta lapset saivat
toivomansa. Näin piispa Nikolauksesta tuli joulukin esikuva, joka vuosien
saatossa on saanut hieman erilaisia piirteitä eripuolilla maailmaa.
Pyhimykseksi
piispa Nikolaos julistettiin vuosikymmeniä kuolemansa jälkeen, kun Barin kylä,
jonne hänen maalliset jäännöksensä oli siirretty, paloi. Koko kylä tuhoutui
täysin, niin että vain yksi talo säilyi tulipalossa. Sitä pidettiin ihmeenä,
sillä juuri sen talon olisi pitänyt tuhoutua ensimmäisten joukossa. Juuri siinä
talossa olivat Nikolaoksen maalliset jäännökset. Tämän ja Nikolaoksen
elinaikanaan tekemien monien ihmeiden takia katolinen kirkko julisti Nikolaoksen
pyhimykseksi.
Monet
Nikolaoksen tekemistä maanpäällisitä ihmeistä koskettivat tavalla tai toisella
lapsia ja merenkulkijoita, joten Nikolaoksesta tuli etenkin heidän
suojeluspyhimyksensä. Ortodoksinen kirkko on kunnioittanut näitä pyhimyksiä siten,
että kirkot ja tsasounat on siunattu heidän nimiinsä.
Tämän pyhää Nikolaosta esittävän ikonin Kalajoen ortodoksisen rukoushuoneen kannatusyhdistys
sai lahjaksi Sortavalasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti