Ortodoksisen kirkon perinne on rikas ja laaja. Me pidämme sitä omaisuutenamme, mutta emme omi sitä, vaan toivotamme jokaisen tervetulleeksi joukkoomme. Sattuvasti onkin sanottu, että kirkon hengellinen kokemus on huomattavasti rikkaampi kuin kenenkään yksityisen henkilökohtainen kokemus. Ortodoksisen kirkon historiaa tunnetaan jo 300-luvun alkupuoliskolta alkaen, ja monet meistä uskovatkin, että kyseessä on alkuseurakunnan luonnollinen jatkuma. Tämä perustuu yksinkertaisesti siihen tosiasiaan, että päinvastoin kuin kaikissa muissa kirkkokunnissa voidaan määritellä yksittäinen seurakunnan syntymähetki, ei ortodoksikirkko tällaista hetkeä voi nimetä. Kirkko on ikään kuin aina ollut olemassa.
Jo
Jeesus puhui aikanaan seurakunnista ja painotti seurakuntaan kuulumisen
tärkeyttä, mutta hän ei koskaan maininnut, mihin seurakuntaan itse kunkin
tulisi kuulua. Hän piti tärkeänä, että seurakuntia oli ja ne levittivät Herran
sanaa. Ei siis ole mitään syytä olettaa, että toinen kirkkokunta on toistaan
parempi. Vaikka me ortodoksit pidämme siis ovet avoinna kaikille, me emme
kuitenkaan suorita jäsenhankintaa, emmekä käännytystyötä minkään toisen
uskontokunnan keskuudessa.
Kukin
tulee uskollaan autuaaksi. Jeesus opetti, että ”hedelmistään puu tunnetaan” ja
että ” tekojemme mukaan meidät tuomitaan”. ”Eivät terveet tarvitse parannusta,
vaan sairaat” oli myös eräs Jeesuksen eniten siteerattuja lauseita. Tämä
voidaan tulkita tietysti monella tavoin, mutta varmana pidän, ettei Jeesus
tarkoittanut hinkuyskää. Minä pidän ortodoksista elämäntapaa ja käännytystyöstä
luopumista juuri seurauksena tästä opetuksesta.
Tavallisen
riviortodoksin ortodoksisuus ilmeneekin pääasiassa elämäntapana, jossa
Jeesuksen opit ovat avainasemassa, mutta kaikenlainen ”hihhulointi” puuttuu.
Se. että kirkot ovat koristeellisia ja tavat kauniita, perustuu siihen
Jeesuksen toteamukseen, että jumalanpalvelukseen pitää tuoda parasta ja
kaunista. Totta kai sillä on myös viihteellistä arvoa, mutta sitä, että me
viihdymme kirkossa, ei voida pitää mitenkään pahana.
Valamon luostarin pääkirkko Heinävedellä.
Olkoonpa
tämä blogi nyt yksi askel ortodoksisuuden esittelyyn, sillä ennen kuin
rupesimme rakentaman tsasounaa, en todellakaan tiennyt, kuinka vähän täällä
Länsi–Suomessa tästä maailman vanhimmasta kirkkokunnasta tiedettiin. Etupäässä
meidät luokiteltiin joksikin lahkoksi, joita ”on muutenkin liikaa”, eikä juuri
kellään ollut käsitystä, että ortodoksisuus oli tässä maassa ennen
luterilaisuutta. Poliittisista syistä kirkko oli jonkin aikaa kielletty ja
Ruotsin kuningas määräsi luterilaisuuden maan viralliseksi uskonnoksi. Vasta
uskonnonvapauslaki 1900–luvun alkupuolella vapautti taas ortodoksisuuden
”pannasta”, ja se levisi siirtolaisten myötä sotien jälkeen kaikkialle Suomeen.
Maailman mittapuussa ortodoksisuus on huomattavasti luterilaisuutta suurempi
uskonto.
Suurin
ero lähes kaikkiin muihin uskontokuntiin verrattuna onkin se, että tässä on
kyse enemmän elämäntavasta kuin ”hihhuloinnista”. Isä Camillo oli kylläkin
toisen katolisen kirkon jäsen, mutta voin sanoa, että jos joku tuntee isä Camillon,
hän tuntee myös ortodoksisuuden.
Ortodoksisuuden
koko kuva on aika hyvin kiteytetty lauseeseen ”arvaa oma tilasi ja anna arvo
toisellekin”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti