Tosiasioiden tunnustaminen ei tee minusta sen syntisempää kuin ovat nekään, jotka sokeasti uskovat melkein mihin rahansa ja kukin tahollaan. Nykymaailmassa ei kerettiläisyys enää johda automaattisesti kirkonkiroon, eikä ketään polteta roviolla. Meillä on laki uskonnon vapaudesta, joka jokaisen isänmaalliseksi julistautuneen tulisi hyväksyä aivan yhtä luonnollisena asiana kuin muutkin yhteiskunnan ylläpitämiseksi luodut säädökset.
Kyllä
minä uskon oman uskontoni mukaisesti pyhään Jumalaan aivan kuten meidän
molemmat valtionkirkkomme opastavat, mutta kun olen saanut perehtyä myös
joihinkin Raamatun käännöksiin ja tullut siihen tulokseen, että kaikki Raamatussa
kerrotut yksityiskohdat eivät täsmää ihan yksi yhteen erikielisissä
kappaleissa, heräsi minussa terve uteliaisuus sitä kohtaan, mikä oikeasti on
totta.
Tähdennän
edelleen sitä seikkaa, että minun mielestäni Raamattu on pyhä kirja ja siinä
olevat tekstit pääosiltaan totta. Totta on myös se, että Raamattu on koottu
alkuperältään useilla muinaisilla kielillä kirjoitetuista teksteistä, joita
käänsivät helpommin ymmärrettävään muotoon monet eri ihmiset. Vain harva heistä
osasi kaikkia näitä kieliä, joten on erittäin todennäköistä, että ensimmäiset
käännösvirheet tapahtuivat jo ensimmäistä kertaa kirjoituksia käsiteltäessä.
Suurin
osa kirjoituksista on löydetty jo ennen 300-lukua, jolloin Nikean
kirkolliskokous vuonna 325 kanonisoi nämä tekstit. Silloin päätettiin myös siitä,
mitä teksteistä hyväksyttiin Raamattuun kuuluviksi. Suurin osa teksteistä
jätettiin Raamatun ulkopuolelle. Näistä teksteistä käytetään nimitystä apokryfiset
tekstit. Ehkä merkittävimpiä näistä oli opetuslasten Juudas ja Tuomas kirjoittamat
kirjoitukset. Varhaisimmat kirkon isät perustelivat tätä sillä, että niiden
alkuperästä ei ole varmuutta. Uskottavaa kuitenkin on, että nämä kirjoitukset
on jätetty pois siitä syystä, että ne olisivat kumonneet kristinuskon
yleisimmän teorian siitä, että Juudas oli petturi.
Juudas
oli Jeesuksen lempiopetuslapsi, jolle Jeesus opetti paljon sellaisiakin asioita,
jotka jäivät salaisuudeksi muille opetuslapsille, ja omien kertomustensa mukaan
oli täysin tietoinen siitä, mitä tulee tapahtumaan, mutta hän toimi opettajansa
käskyn mukaisesti ja teki teon, jota katui, vaikka pitikin kunniana sitä, että
sai olla Herran välikätenä.
Egyptistä
löytyneistä Juudaksen kirjoituksista on myöhemmin kirjoitettu peräti 50 teosta,
joiden alkuperää ei ole voitu varmistaa. Tosiasiassa nämä ovat kuitenkin aivan
yhtä luotettavia kuin nuo Raamattuun hyväksytyt tekstitkin.
Olen jo
aiemmin kertonut niistä lukuisista käännöksistä, joita Raamattuun on tarvittu,
ennen kuin on päädytty suomalaiseen versioon. Sitäkin on muokattu useita kertoja,
mutta siitä huolimatta on olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä,
että Raamattu on Jumalan sanaa. Kyllä minä sen verran kerettiläinen olen, että
minä en tuohon ryhmään kuulu. Siitä huolimatta pidän itseäni hyvin hartaana ja
oikeaoppisena kristittynä, vaikka olenkin oman aikamme epäilevä Tuomas.
Ollaanhan
me eletty aikoja, jolloin epilepsiaa pidettiin paholaisen riivauksena. Nykyinen
tiede tuntee jo totuuden sekä siitä että myös niistä hurmoksellisista
kokemuksista, joita monet lahkolaiset kokevat hypnoottisiksi luokiteltavien
saarnojen aikana omissa kirkoissaan.
Ei, ei
epilepsia ole paholaisesta, eikä nuo hurmokselliset kokemuksen ole Jumalasta. Äkillinen
hengellinen herääminen, jonka Paavali koki, on tavattoman harvinaista. Oikea usko
löytyy hitaan kehityksen tuloksena, johon monet ja taas monet erilaiset
kokemukset kuuluvat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti