Tämä oli nyt kolmas joulu, jonka ajan satamakirkko on ollut kalajoelle pystyssä, ja vaikka alun alkaen olemme Pirjon kanssa olleet kirkon toiminnassa mukana, niin sain ensimmäisen kerran viettää hetken jouluaatosta kirkon suojissa. Ikävää oli, että tällä kertaa ei laivoja ollut satamassa lainkaan, vaikka olimme varautuneet tulkkaamaan ”saarnan” useammallakin kielellä.
Vietimme
siis hetken ihan omassa kirkon vapaaehtoisten piirissä, eikä kukaan läsnä
olleista ilmaissut pettymystään tapaukseen.
Niin se
vaan ihmeellisesti on ihminen rakennettu, että lievää jännitystä tunsin, kun
olin hieman töksäyttäen sanonut, että jos meidän luterilaisella seurakunnalla
on niin kovia joulukiireitä, niin pidänhän sen hartauden vaikka minä. Ja pidin
tietysti. Ennen aaton hartautta jännitin tietysti sitä, että tuleekohan kukaan
kuuntelemaan minun puhettani, sillä ainakin luulen, että minua on pidetty ihan
tavallisena ”naapurin poikana” eikä mitenkään erityisen hengellisenä, varsinkin
kun on aika tunnettua, että en ihan sellaisena pidä edes Raamattua Jumalan
sanana. Hengellinen tai en, ei se miksikään muutu, että Raamattu on
käännöskirjallisuutta, josta osan kyllä kirjoittivat Jeesuksen aikalaiset,
mutta vasta 300 vuotta myöhemmin siihen tulevat tekstit kanonisoitiin ja Nikean
ekumeeninen kirkolliskokous päätti, mitkä tekstit Raamattuun otettiin ja mitä
jätettiin pois. Pois jätettyjä tekstejä on huomattavasti enemmän kuin mukaan
otettuja tekstejä. Joka muuta väittää, hän ei tunne Raamatun historiaa.
Tämä kai
aiheutti sen pelon, että kun laivaakaan ei ole satamassa, eivät ihmiset halua
tulla kuuntelemaan minun, kerettiläisen, ”saarnaa”.
Vaikka
opetustyössäni olen saanut puhua tuhansille ihmisille, olisi luullut, että tämä
kourallinen tuttuja ei juurikaan saa minua jännittämään, mutta totuus oli
toisenlainen. En koskaan ole puhunut kirkossa ja Kristuksen sanaakin olen
julistanut vain koulujen aamunavauksissa. Nyt oli tilanne hieman toinen. Suurin
osa kuulijoistani oli syvästi kristittyjä ja kuuluivat luterilaiseen
seurakuntaan. Minä ”kerettiläinen” joka olen lisäksi ortodoksi.
Enemmän
kuin minkään kirkon opinkappaleisiin minun kristillisyyteni perustuukin Jumalan
sanaan ja lähimmäisenrakkauteen. Halusin kertoa joulun ajan ahdistuksesta,
jonka joskus olin itsekin kokenut ja jota varmasti monet merimiehet kaukana
kotoaan kokevat tänäkin päivänä. Lisäksi kerroin ortodoksisesta
pyhimysperinteestä ja ennen kaikkea Pyhästä Nikolauksesta, sillä onhan hän myös
merimiesten suojeluspyhimys. Kerroin tarinan siitä, kuinka Nikolauksesta tuli joulupukki
ja mistä syystä tämä Myran piispa myöhemmin pyhitettiin. Pirjo luki rukoukset
ja hengellinen joululaulukin laulettiin.
Tilaisuus
oli kaikella tavoin ekumeeninen, johon varmasti olisi voinut osallistua ihan
minkä uskontokunnan edustaja tahansa. Laulettiin hengellinen joululaulu ja
lopuksi rukoiltiin ahdistuneiden ihmisten puolesta ja luettiin yhteen ääneen
isämeidän-rukous.
Kaiken
kruunasi Pirjon tarjoama joulupuuro ja joulukahvit. En tiedä muista, mutta
ainakin minä olin kokonaisuuteen kovasti tyytyväinen. Paikalle tulleet
satamakirkkolaisetkin vaikuttivat siltä, että ei tässä nyt kauheasti aikaa
hukkaan heitetty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti