Demarit ovat ihan oikeassa siinä, että leikkaukset alkavat olla jo loppusuoralla ja leikkaukset on leikattu. Toki meillä yhä edelleen on näitä turhia menoja, jotka voidaan poistaa jopa oikeudenmukaisuuden nimissäkin, siitäkin huolimatta, että niiden vaikutus valtion menoihin saattaa olla melko mitätön. Radikaaleimpia tuskin hyväksyttäisiin siitäkin huolimatta, että niiden vaikutus voisi olla monin verroin merkityksellisempi tässä suhteessa.
Ihan ensimmäiseksi
minä leikkaisin eduskunnan jättävien kansanedustajien turhia
”sopeutumiseläkkeitä”. Voihan se olla, että se on hyvinkin tarpeellinen
edustajille, jotka ovat tottuneet ruhtinaallisiin tuloihin, mutta eivät koskaan
ole tehneet ”oikeaa” työtä. Onhan tuo muutos melkoinen, mutta ei sen suinkaan
pitäisi antaa mitään etuoikeuksia muihin työpaikkansa menettäneisiin nähden.
Valtiontalouden
mittasuhteisiin nähden se on kohtuullisen suuri, joten ei muuta kun punakynä
käyttöön ja porukka kortistoon. Ihan vapaehtoisesti ovat kansanedustajaksi
ruvenneet.
Todella
mittavia olisivat säästöt silloin, kun puhutaan tämän yksikielisen maan
muuttaminen todellakin yksikieliseksi. Yksikielisen maan muuttaminen
yksikieliseksi ei todellakaan pitäisi olla muuta kun päätöskysymys, ja säästöt
olisivat todellisia, jota ne eivät välttämättä ole silloin kun puhutaan
toiminnan tehostamisesta ja rakenteiden muutoksesta. Sellaistakin on sattunut,
että kustannukset ovat todellisuudessa nousseet.
Epäilen
minä sitäkin väitettä, että ministerien ja kansanedustajien paikat ovat niin
työllistäviä, että mihinkään ei oikein jää aikaa. Kun nyt näin tyhmä olen, niin
koettakaa nyt selittää minulle tämä yhtälö, että kaikesta huolimatta
kansanedustaja saattaa olla samanaikaisesti myös ministeri ja jopa oman kotikuntansa
kunnanvaltuutettu…. sekä jonkun ”palloliiton” puheenjohtaja. Mutta mikäpä
siinä, turhaa on silloin valittaa töiden paljoutta. Olisinkohan oikeassa, jos
väittäisin, että näiden monitoimikansanedustajien pääasiallinen tehtävä onkin
rientää painamaan ”oikeaa” nappia silloin, kun äänestävät omasta
luottamuksestaan? Miltä kuulostaisi ehdotus, että jos kansanedustaja valitaan
ministeriksi, niin eduskuntaan nousisi ”varamies”? Ei ehkä tuo merkittäviä säästöjä,
mutta minun mielestä tuntuisi jotenkin oikeudenmukaiselta. Säästyttäisiin
siltäkin ristiriitaisuudelta, että hallituksessa tehtäisiin joku esitys, jota
sitten riennettäisiin eduskuntaan vastustamaan. Ettei vain tällaistakin
sattunut sattumaan ihan viimeaikoinakin?
Tuo
ketjutettu kunnallisvirkailijoiden irtisanomissuoja on jo niin vanha juttu,
että siitä ei sitten sen enempää. Tuolle nauravat hevosetkin ulkomailla.
Pieniä
toimintoja voitaisiin kyllä karsia niin valtiolta kuin kunniltakin. Päällimmäisenä
tulee mieleen nyt kysymys siitä, miksi esimerkiksi ajokortin myöntää
poliisiviranomainen, joka on kuitenkin ainut tuossa ”ajokorttiketjussa”, joka
ei tiedä mitään henkilön ajotaidoista. Niin paljon luotan ihmisten
rehellisyyteen, että antaisin autokoululle kaikki valtuudet tässä suhteessa. Ei
ole ainut asia julkishallinnossa, mutta olkoon nyt esimerkkinä.
Täältä
ne säästöt lähtevät, eikä siinä itku auta….
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti