Tämänniminen kirja on toki kirjoitettu useammankin kertojan toimesta, mutta minä olen lainannut tästä teoksesta vain nimen. Loska pääsääntöisesti olen keskittynyt Impilahti-Pitkäranta seutuun, ei tuo teos tuo mitään merkittävän uutta juuri noilta seuduilta, vaikka nämäkin alueet ovat kyllä olleet jo varhaisen historian aikana hyvinkin tutkimuksen kohteena.
Monimuotoisen
luontonsa, varhaisen asutuksensa ja merkittävien luonnonvarojensa ansiosta
Karjala on ollut tutkijoiden mielenkiinnon kohteena jo varhaismetallikaudelta alkaen,
vaikka varsinaisesti dokumentoitua tietoa alkaa löytyä vasta
keskirautakaudelta, eli 300-luvulta alkaen. Viikinkiaika sijoittui jonnekin 800
– 1100-lukujen tienoille, ja siitä meillä on jo kohtalaisen paljon tietoa.
Ristiretket ajoittuivat sitten aivan viikinkiajan loppuun ja jatkuivat
suunnilleen seuraavat kaksi vuosisataa. Karjalaisen kulttuurin kehitys voidaan
olettaa alkaneen vasta silloin, joskin oletettavaa on, että nykyisin Karjalana
tunnettu alue oli kehittyneempää kuin siitä länteen olevat alueet, joissa yhä
edelleen palvottiin erilaisia seitoja ja muita pakanajumalia.
Impilahden Mäkisalon Linnavuorella on hyvin säilyneitä kivivalleja. J.E. Kortanin vesivärimaalaus 1899.
Kivikausi
oli myös Karjalassa niin kuin muuallakin varsin pitkä ajanjakso ainakin
suomalaisen mittapuun mukaan. Kivikausi Karjalassa kesti noin 7000 vuotta, ja
vaikka asutus oli melko harvaa, se ei koskaan hävinnyt. Kivikautisista
asuinpaikoista kertovia esineistöjä löytyykin lähes kaikkialta vanhasta
Karjalastamme. Jotkut tutkijatkin voivat olla kanssani eri mieltä, mutta täysin
varmoina ei tutkimusten antamaa näyttöä voida pitää, mutta minä karjalaisena
tietysti rinta rottingilla julistan, että Karjala on maailman napa ja siellä
elettiin jo silloin, kun suurin osa ympäristöstä kieriskeli synkässä pimeydessä.
Suusta suuhun periytyneet kertomukset, jotka johtivat aikoinaan
kansalliseeppoksemme syntyyn, lienevät melko pitävä todistus Karjalan asemasta
senaikaisessa yhteisössä. Karjalan kehitystä kuitenkin jarrutti jonkin verran
karjalaisille tyypillinen vanhoillisuus, joka siihen aikaan tarkoitti lähinnä
luontaista varovaisuutta kaikkea uutta ja vierasta kohtaan. Laatokka kuitenkin
muodosti jo silloin luonnollisia kauppateitä, joita pitkin kulttuuri pääsi
tunkeutumaan melko syvälle karjalan kyliin. Kivikausi vaihtui pronssikaudeksi vähän
kerrassaan, eikä sitä aivan tarkoin pystytä ajallisesti määrittämään. Lähes
kaikkialla olleista malmeista opittiin vain vähän kerrassaan valmistamaan
metallia ja siitä esineitä. Näin oltiinkin keskellä pronssikautta ennen kuin
sitä edes huomattiin.
Kalevala
kertoo, kuinka seppä Ilmarinen takoi Sammon, mutta historia ei kerro
päivämäärää, milloin tuo olisi tapahtunut. Oletettavaa kuitenkin on, että tuo
Sammon taonta on tapahtunut aikana, jolloin metallit jo tunnettiin.
Suomalaisella
metalliteollisuudella ja mineraalien tuotannolla on siis vankat juuret
Karjalassa ja Impilahden seudulla, jonka kaivos- ja metalliteollisuudesta olen
joskus aikaisemmin jo kirjoittanut. Kyse ei siis ole pelkästään metalleista,
vaan Karjalassa oli monenlaisia mineraaleja. Vaikka Impilahden kaivokset ja
teollisuus saivat elää myös Neuvostovallan vuosina, unohtui kaikinpuolinen
Karjalan tutkimus vuosikymmeniksi. Alueen annettiin olla lähes joutomaana koko
sodan jälkeisen ajan aina 70-luvulle asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti