Meillä Suomessa on lukemattomia lakeja, milloin mitäkin asiaa varten, ja tuomioistuimet joutuvat tuon tuosta pohtimaan, mikä on oikea foorumi, mikä oikea laki ja ketä laki koskee. Myös lain tarkoitus saattaa olla hakusessaan. Useimmiten laki on tarkoitettu suojelemaan jotakin ihmistä tai ihmisryhmää toista ihmistä tai ihmisryhmää vastaan. Pääsääntönä on, että vahvempi ei voi sortaa heikompaa pelkästään vahvuuteensa perustuen. On myös lakeja, jotka ovat tarkoitettu kansalaisten turvaksi ja yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi. Aina ei ole helppoa myöskään päättää siitä, kuka mihinkin ryhmään kuuluu ja mikä milloinkin on kansanryhmä. En todellakaan ole kateellinen tuomareille.
Laki,
jota kansan kielessä kutsutaan tasa-arvolaiksi, mielletään usein laiksi, joka
määrittää miesten ja naisten suhteet erilaisissa julkisissa elimissä. Lailla on
kuitenkin paljon muutakin merkitystä. Se koskee nimenomaan kansanryhmien
suhteita, jolloin tulee pystyä määrittelemään, mikä on kansanryhmä. Luultavaa
on, että kansanryhmäksi ei määritellä jalkapallojoukkuetta, joten eri
joukkueiden kannattajat saavat hulinoida vapaasti. Ehkä he rikkovat lakia,
mutta silloin ei kyse ole kuitenkaan tasa-arvolaista. Kokonaan toiseksi
muuttuisi asia, jos joku tai jotkut alkaisivat mollaamaan kaikkia jalkapallon
ystäviä. Olisiko kysymys kansanryhmästä, jota mollataan, ja voitaisiinko katsoa,
että kyse on vaikkapa kiihotuksesta kansanryhmää vastaan?
Mutkikas
kysymys, mutta täysin merkityksetön esimerkiksi kansantalouttamme ajatellen.
Kokonaan
toinen asia on, jos kunnan virkailijat katsotaan jotenkin yhtenäiseksi
kansanryhmäksi. Kyseisen lain tarkoitus on nimenomaisesti tasa-arvoinen kohtelu
kaikkia kansanryhmiä kohtaan, ei ainoastaan sorto tai kiihotus. Tämä tulkinta
tekeekin sitten kuntaliitostapauksissa kunnan virkailijoiden 5-vuodenirtisanomissuojan varsin kyseenalaiseksi. Yksityisten palveluksessa oleville ei
tätä etua voida taata missään tilanteessa.
Jos siis
tulkitaan, että tässä jollekin kansanryhmälle on annettu etuisuuksia, joita
muut ihmiset eivät voi saada, on kyse ilman muuta tasa-arvo lain vastaisesta
menettelystä, ja vähintä mitä voitaisiin tehdä, on tuon epätasa-arvo pykälän
purkaminen.
Vaikuttaa
aika simppeliltä, mutta eihän se tietysti sitä ole, sillä monta asiaa on määrittelemättä.
On kuitenkin olemassa myös muita seikkoja, jotka asettavat tuon
irtisanomissuojan kyseenalaiseen asemaan. Siinä muodossa kuin sopimusta
nykyisin sovelletaan, voitaisiin myös vedota muita veronmaksajia kohtaan
kohtuuttomasta sopimusehdosta. Olemme kyllä asianomistajia, sillä meidän
veronmaksajien tilipussilla käydään aina silloin, kun julkisen sektorin
palkkoja maksetaan.
Varmasti
jokainen ymmärtää, että kyse on todella kohtuuttomasta ehdosta, joka saattaa
saada monet kunnatkin suuriin taloudellisiin vaikeuksiin. Kyllä minä ihmettelen
niitä kuntia, jotka joutuvat vuosikausia vetämään tätä kohtuuttomuuden rekeä
perässään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti