Poliittiset virkanimitykset on korruption muoto, joka meillä Suomessa on enemmän sääntö kun poikkeus. Tosiasiassa kyse on paljon laajemmasta asiasta kuin vain virkanimityksistä, sillä tämä epädemokraattisuus on pesiytynyt erilaisiin avustuksiin poliittisten järjestöjen kesken.
Kun
60-luvulla hyväksyttiin laki puoluetuesta, saatiin aikaan järjestelmä, joka
johti mm. SMP:n konkurssiin, kun köyhyydessä elämään tottunut puolue sai
maistaa hetken veronmaksajien rahojen tuhlausta ja sitten nämä varat
otettiinkin äkkiä pois, puolueen poliittisen suosion laskiessa. Konkurssiinhan
sellainen johti, ja niin käy luultavasti myös ”persuille”, jotka näyttävät
seuraavan samaa rataa.
SMP
vastusti poliittisia virkanimityksiä tasan niin kauan kuin näitä virkoja ei
tarjottu heille, mutta Pekka Vennamon otettua vastaan PostiTelen pääjohtajan
viran menetti puolue uskottavuutensa. Todennäköisesti kiusaus oli liian suuri
opintonsa keskenjättäneelle tekniikan opiskelijalle. Yhtä vähäisin eväin on
muistini mukaan vain parturi Fagerholm edennyt jonkin valtion laitoksen
pääjohtajaksi. Varmasti molemmat herrat täyttivät tuolinsa niin hyvin kuin nyt
pitikin, mutta kyllä se silti väärin oli sekä veronmaksajia että todella
päteviä ihmisiä kohtaan.
Perussuomalaiset
vastustavat pääsääntöisesti vain kehitysapua ja poliittisten nuorisojärjestöjen
tukien eriarvoisuutta. Toki se väärin onkin: paljon pienemmän puolueen
nuorisojärjestö saa paljon suuremman tuen kuin esimerkiksi Perussuomalaiset
nuoret. Vielä suurempi vääryys kuitenkin on, että mitään tukia poliittisille
nuorisojärjestöille ylipäätään jaetaan. Jos ei puoluetukea enää voida
lakkauttaa, niin vähintä kuitenkin olisi, että tuohon tukeen sisällytettäisiin
myöskin nuorisojärjestöjen toiminta. Sitä samaa poliittista toimintaahan se on.
Poliittinen
korruptio on rehottanut tässä maassa aina, eikä siitä ihan puhtaita papereita
ole saanut yksikään puolue, jolla on ylipäätään ollut valtaa vaikuttaa
asioihin. Luultavaa on, että pahimpia syyllisiä tähän ovat olleet 80-luvulla
SDP sekä Sorsan jälkeisenä aikana Kokoomus. Demareiden valtakaudella jopa
siivoojien tehtäviin valittiin puolueen jäseniä. Silloin luotiin myös
järjestelmä tuplaviroista, joita tarvittiin, kun sopivan lisäksi piti valita
myös pätevä. Tästä systeemistä ei oikein ole vieläkään päästy eroon, paitsi
että aina ei ole palkattu pätevää.
Nykyinen
hallitus ei ole saanut puhtaita papereita juuri mistään. Tässä oman puolueen
suosimisessa jokainen ministeri kuitenkin on tehnyt parhaansa virkamiehiä
nimittäessään. Kun ministeri saa huseerata melko vapaasti milloin missäkin
tehtävässä, ei aivan harvinaista ole, että viran pätevyysehtoja muutetaan
hakijoiden mukaan. Ei siis niin, että hakijat valikoituisivat ehtojen mukaan. Krista
Kiurun johtama opetusministeriö on tyypillinen esimerkki siitä, miten varsin
korkealle paikalle nimitettiin maisteri, vaikka viran pätevyysvaatimuksena oli
tohtorin tutkinto. Kun Krista Kiurun suosikki ei kuitenkaan ollut tohtori, muutettiin
viran pätevyysvaatimuksia, ja niin opetushallitukseen saatiin demarien
värisuora, joka näin ulkopuolisen silmin vaikuttaa varsin epämääräiseltä ryhmittymältä.
Kun nyt
minulla on aina ollut tapana hieman toistella itseäni, niin teen taas niin.
Kyllä politiikka saa olla politiikkaa, mutta kaikkiin yhteiskunnallisiin
tehtäviin pitäisi aina valita pätevin mahdollinen hakija. Pitkässä juoksussa
nämä paikat kyllä jakautuisivat tasaisesti kaikkien puolueiden kesken, ja maan
asiat makaisivat paljon paremmin kuin nykyisin. Voisihan se niin tietysti
käydä, että Krista Kiuru ei olisi ministeri, samoin kuin ei ehkä moni muukaan.
Kuva: IL
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti