”Ei tulis mitään”, sanoi tähän leipuri, eikä suutarikaan ole eri mieltä. Sen verran vähän me omasta kansastamme välitämme, että yhteisten asioiden hoidossa kuitenkin sallimme tuon epäpätevyyden. Puhutaan poliittisista päätöksistä, ja tuolla sanalla siunataan kaiken laiset pätevyyden puutteet.
Kyllä
poliitikoilla pitäisi olla sen verran vastuuntuntoa, että erilaisiin
valiokuntiin, lautakuntiin tai jopa hyvään hallitukseemme pitäisi pyrkiä
valitsemaan ihmisiä, joilla on edes jonkinlainen pätevyys siitä alasta, jolla
he päätöksiä joutuvat tekemään. Esimerkiksi valtionvarain ministeriksi ei
tulisi valita toiseksi eniten ääniä saaneen puolueen puheenjohtajaa, jos
hänellä ei ole siihen riittävää pätevyyttä. Suorastaan koomista on, että
puolustusministeri ei ole edes armeijaa käynyt, vaikka hänen tulisi ottaa
kantaa sotilasasioihin.
Tässä
nyt muutama esimerkki poliittisesta idiotismista, joka tulee paitsi kalliiksi
yhteiskunnalle, niin on myös muutoinkin haitallista.
Kalliiksi
tämä järjestelmä tulee siksi, että jatkuvasti ja lähes kaikissa asioissa
joudutaan turvautumaan konsultteihin, jotka tosiasiassa pyörittävät erilaisia
julkisia toimintoja ja tekevät tosiasiallisia päätöksiä täysin poliittisten
päättäjien ulottumattomissa. Mitä vähemmän varsinaiset päättäjät tietävät
asioista, sitä suurempia ovat konsulttien laskut.
Kunnissa
on lukematon määrä erilaisia lautakuntia, joilla pitäisi olla jotakin sanomista
oman alansa asioihin. Ehkä onkin, mutta nämä eivät pysty tekemään päätöksiä,
koska eivät tiedä asioista mitään. Tyydytään siis virkamiesten, konsulttien ja
mahdollisesti joitakin palveluja tarjoavien yritysten päätöksiin. Asioita
kilpailutetaan kyllä ihan EU:n kilpailudirektiivin hengessä, mutta puuttuu kyky
verrata näitä tarjouksia keskenään.
Muuta
apua tähän tuskin löytyy kuin noiden vanhojen poliittisten käytäntöjen
perinpohjainen remontti.
Olen
usein käyttänyt sanontaa: ”Jos olisin Kempeleen kuningas, tekisin näin…” Kempeleellä
ja kuninkuudella tässä nyt tosiasiassa ei ole mitään tekemistä, mutta oikeasti
aloittaisin kyllä esimerkiksi hallitusneuvotteluissa määrittelemällä, millainen
pätevyys mihinkin virkaan tarvitaan. Sen jälkeen jaettaisiin vaikkapa
ministerien salkut puolueiden kesken, ja kun salkkujako olisi selvillä,
alettaisiin seulomaan ehdot täyttäviä ehdokkaita. Niitä löytyisi varmasti joka
puolueelta, kunhan muistettaisiin, että olisi pelkästään eduksi, jos tämä
ihminen tulisi eduskunnan ulkopuolelta. Korrektia nimittäin olisi, että
kansanedustajaministerit jääväisivät itsensä aina silloin, kun äänestettäisiin
esimerkiksi eduskunnan luottamuksesta. Ei se nyt ihan normaalia ole, että ihan
itse saa päättää siitä, luottavatko toiset sinuun vai eivät. Eikö se sittenkin
ole niiden asia, joiden pitää luottaa. Ei luottamus sillä synny, että itse
päätämme, että meihin pitää luottaa.
Pitkä
matka on Suomessakin kansanvaltaan. Parhaassakin tapauksessa meillä on vain
puolueiden valta, joka saa tukea meidän vaalijärjestelmästämme. Kyllä se niin
on, että jos minä äänestän Erkki Matikaista, äänen tulee mennä Erkki
Matikaiselle, eikä Lyyli Löllerölle, joka ihan sattumalta on saman puolueen
jäsen, mutta jota en suurin surminkaan haluaisi sotkemaan asioitani. Surullista
on, jos tulevissa eduskuntavaaleissa joudun ihan tästä syystä jättäytymään
syrjään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti