Varhaisimmat elämäni muistot ulottuvat tuonne joskus 60 vuoden taakse, aikaan, jolloin yritimme kotoutua uuteen maailmaan tänne ”Kanta-Suomeen”. Evakkoaikojen muistoja minulla ei ollut, mutta melko varhaisia muistoa jo pimennysverhoista ja seinistä, ”joilla oli korvat”. Oikeasti minä en tiennyt, mitä tuo kaikki tarkoitti, enkä ole vieläkään varma, mikä oli oikeasti totta ja aiheellista, mikä taas pelkästään äitini kuvittelua. Isä oli sodan käynyt mies, ja tuntui siltä, että hän ei pelännyt mitään. Puhui venäjää ja nauroi ryssille. Joskus äitikin yhtyi leikinlaskuun, vaikka hänhän se yleensä oli se, joka pelkäsi. Ei kai kenelläkään ollut mitään todellista aihetta pelkoon, sillä rauha oli vallinnut jo monta vuotta, ja olimme syvällä sisämaassa, Jyväskylän maalaiskunnassa. Sodan arvet olivat kuitenkin syvällä koko perheessä, sillä olimmehan me joutuneet jättämään koko omaisuutemme Karjalaan ja tunsimme nyt itsemme toisen luokan kansalaisiksi.
Senkin
minä muistan hyvin, kuinka ihmiset nauroivat evakoille, joilta ”muka” oli
jäänyt pellot ja isot omaisuudet Karjalaan ja kuinka köyhiä ”muka” nyt olivat.
Muka, muka, muka. Sitä mukaa hoettiin tosi paljon, mutta meille siirtolaisille
se oli totisinta totta. Ei Karjalaan kaikilta jäänyt suuria rikkauksia, mutta
useimmilta kuitenkin lähes kaikki, mitä omisti ja jokaiselta oma koti.
Koko
siirtolaisuuden kauheus on selvinnyt minulle vasta nyt vuosia myöhemmin, kun
etäisyyttä asioihin on tullut ja olen nähnyt muutakin maailmaa kun Jyväskylän
ja sen maalaiskunnan. Erityistä sympatiaa olen tuntenut pakolaisia ja muitakin
maahanmuuttajia kohtaan, koska pystyn samaistumaan heihin täydellisesti.
Synnyin sotatoimialueella samana päivänä, kun venäläiset aloittivat suurhyökkäyksen,
joten olen aito Karjalan pakolainen. Aikuisena olen saanut olla työssä
ulkomailla ja nähnyt myös sen osan ”mamuttamisesta”. Ei ole ollut helppo
kumpikaan rooli. Kyllä minut tunnetaan myös pakkoruotsin ja RKP:n vastustajana.
Ehkäpä se johtuu niistä tarinoista, joita kerrottiin, kuinka näillä alueilla
suhtauduttiin Karjalasta tulleisiin pakolaisiin. Ei ollut kovin suopea tuo
vastaanotto, jos oikein olen kuullut. Kiitos oikeille ruotsalaisille ja koko Ruotsin
kansalle, että pelastitte suuren joukon suomalaislapsia sodan kynsistä. Tämän
onnen saivat kokea myös minun vanhemmat veljeni.
En siis
missään tapauksessa osaa olla pakolaisvastainen enkä yleensäkään mikään
maahanmuuttovastainen, sillä edelleen olen sitä mieltä, että meidän Herramme ei
jakanut tätä planeettaa viipaleisiin, joista joku osa kuuluu arjalaisille ja
loput karjalaisille. Kehotus ”lisääntykää ja täyttäkää maa” koski kyllä koko
planeettaa, eikä meillä ole mitään oikeutta estää tämän kehotuksen
toteutumista.
Olen
pannut merkille, että mitä vähemmän olemme maailmaa nähneet, sitä enemmän
vastustamme myös maailman näyttäytymistä meille. On totta, että myös
maahanmuuttajien joukossa on ns. ei-toivottua väkeä. Myös Suomessa ja täällä
Kalajoellakin. En kuitenkaan ole tavannut yhtään niin ”onnetonta tapausta” kuin
monet ulkomaille muuttaneet suomalaiset.
Miksi
otsikoin tämän blogini noilla virren sanoilla?
Siksi.
että pakolaisuudestani huolimatta olen onnistunut kuokkimaan oman sarkani
täällä Kanta-Suomessakin kohtuullisesti. Aina se ei ole ollut helppoa, mutta
sen verrat kiitollisuutta on jäänyt jäljelle, että Herran kunniaksi
jälkipolvillekin pystytimme tuon Kalajoen tsasounan tuonne Hiekkasärkille. Oli
epäilijöitä ja jopa kapulan heittäjiäkin, mutta kaikkia näitä korkeampi voima
auttoi meitä ja kappeli nousi kuin nousikin. Se on ehkä eräs koko maan
parhaiten perinteisellä tavalla rakennetuista rakennuksista. Ja se tehtiin
puista, joista ”asiantuntijoiden” mukaan ei voinut rakentaa ollenkaan.
Siellä
me sitten mamujen kanssa voidaan veisata vaikkapa tätä kevätvirttä, jota eivät
suinkaan vastusta maahanmuuttajat, vaan suomalaiset uskonnottomat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti