En minä kovin paljon ole Jumalaa tänne blogeihin sotkenut, sillä mielestäni se vain ei tänne kuulu, vaikka uskonnosta olenkin joskus kirjoittanut. Uskonto on aivan eri asia, sillä me uskomme kukin tavallamme ja kuka mihinkin. Jotkut jopa Leniniin tai johonkin pohjoiskorealaiseen peräkamaripoikaan.
Maailma
on täynnä erilaisia ihmisten perustamia uskon suuntauksia, jotka kaikki uskovat
olevansa se tie ja totuus taivaaseen. Minä olen vakaumuksellinen ortodoksi
siitäkin huolimatta, että jos laukoisin vilpittömiä mielipiteitäni, minua
pidettäisiin vähintäänkin kerettiläisenä. Toki olen pienessä piirissä
kertonutkin omia näkemyksiäni Jumalasta, mutta en toki ole niitä saarnannut
maailmalla. Joskus joku on nimitellyt minua hartaaksi uskovaiseksi ja joku taas
suorastaan jumalattomaksi belsebubiksi. Ehkä se ensin mainittu väite on
lähempänä totuutta kuin tuo jälkimmäinen, vaikka senkin väitteen tarkoitus oli
loukata minua. Sellaiseenhan me kaikki ihmiset joskus sorrumme, vaikka sitä ei
meidän Herramme varmaan ole tarkoittanut.
Kuten
olen joskus ääneenkin sanonut, en pidä Raamattua Jumalan sanana, sillä sen
verran on historia minullekin kertonut, että Raamattuun valitut kohdat
löydetyistä ihmisten kirjoittamista teksteistä hyväksyttiin Raamattuun kuuluviksi
joskus 300-luvulla pidetyssä ensimmäisessä ekumeenisessa kirkolliskokouksessa,
johon osallistuivat itse itsensä nimittäneet piispat eri puolilta maailmaa.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, ettei Jumalan sana tarvitse minkään ukkolauman
hyväksymistä. Erilaiset Raamatun tulkinnat johtuvat sitten taas siitä, että Raamattu
on käännöskirjallisuutta, jossa erikieliset tulkinnat johtavat kokonaan
erilaisiin asioihin. Suomenkielinen Raamattukin on käännetty ainakin kuudesta,
ellei peräti kahdeksasta perättäisestä käännöksestä. Jokainen, joka
kääntämisestä jotain tietää, tietää myös sen, että sisältö ei koskaan pysy
muuttumattomana edes ensimmäisen kerran käännettäessä. Tästä huolimatta minulla
on useitakin erikielisiä Raamattuja, ja luenkin niitä, koska pidän sen
välittämää sanomaa hyvänä.
Minun
Jumalani on hyvä ja suvaitsevainen Jumala, joka ymmärtää myös joitakin inhimmillisiä
heikkouksia, siitäkin huolimatta, että ei ehkä hyväksy niitä. Hän on valmis
antamaan anteeksi pienet syntimme, jos vilpittömästi niitä kadumme ja teemme
jotain myös hyvittääksemme tekemämme vääryydet. Minun Jumalani ei ole egoisti,
joka tarvitsee jokapäiväisen kehumisen ja olalle taputtelun, niin kuin
useimmissa uskontokunnissa luullaan. Minun Jumalani on kuin hyvä työnjohtaja.
Hänelle riittää, että elän säädyllisesti ja kuokin kunnialla oman peltoni.
Minä
olen ortodoksi, koska haluan kuulua johonkin yhteisöön. Se ei tee minusta
synnitöntä, mutta se auttaa pyrkimyksissä tähän päämäärään. Sama tarkoitus on
myös tsasounalla, jonka rakennutimme Kalajoelle. Emme suinkaan itsellemme, vaan
niille tuhansille ihmisille, jotka Kalajoella vuosittain vierailevat. Jokailtainen
iltahartaus on vain kaunis tapa kiittää menneestä päivästä. Aina eivät omat voimat
siihen riitä, mutta uskon suuresti, että kun aikaa kuluu, niin myös tekijöitä
löytyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti