”Näin on
aina tehty, tai näin ei ole koskaan tehty”. Ne ovat ne yleisimmät kehityksen
vastustamiseen käytetyt lauseet, mutta onhan niitä paljon muitakin, jotka ovat
ehkä tehokkaimmillaan sisäpiirissä ja joiden ontuvuuden tuntevat kyllä
lauseiden esittäjät itsekin, mutta luottavat siihen, että ne sisäpiirilaiset,
jotka asian ymmärtävät, tukevat heitä ja muut taas luottavat siihen, että kyllä
kai ”noin kokenut” asian ymmärtää.
Minä en
ole varma siitä ymmärtävätkö oikeasti, sillä monet politiikan vanhat käytännöt
ovat sanalla sanoa typeriä ja yhteisen edus vastaisia. Olen minä niitä
julkisesti arvostellut ja tulen jatkuvasti arvostelemaan niin kauan, kuin ne
muutetaan tai minä kuolen. Toivon, että kuolemani jälkeen joku toinen ottaa
tehtäväkseen politiikan tervehdyttämisen. No, ei se minulla nyt ihan
elämäntehtävä ole ollutkaan, sillä enimmäkseen olen vain kirjoitellut aiheesta,
mutta tekemistä siinäkin. Silti toimintaani on arvosteltu, vaikka mitään
järkevää argumenttia siihen ei ole löydettykään.
Kun olen
vaatinut erilaisiin lautakuntiin valituilta ihmisiltä jonkin asteista
asiantuntemusta, olen saanut suoranaisen arvosteluryöpyn osakseni. Oikeasti
olen pikkusen ymmällä, sillä en todellakaan tiedä mitä haittaa siitä olisi, jos
jonkun lautakunnan jäsen olisi myös asiantuntija kyseisellä alalla. Itsestäni
en todellakaan kirjoita, sillä minulla ei koskaan ole ollut poliittista
pyrkyryyttä tai kunnianhimoa niin paljon, että olisin johonkin itseäni
tyrkyttänyt. Osaamisen puute saanee ihmiset ajattelemaan, että juuri minä
tarkoitan itseäni tällä asiantuntemuksella. Uskokaa nyt todella, että en
tarkoita.
Nämä
ovat asioita, joista olen kirjoittanut jo useamman vuoden. Samalla perusteella
arvostellut myös ministerivalintoja, sillä edelleen olen sitä mieltä, että esimerkiksi
puolustusministerin minimivaatimus tulisi olla suoritettu asepalvelus. Olen
kyllä armeijan käynyt, mutta en silti ole tyrkyttänyt itseäni hallitukseen.
Vanhoja
poliittisia käytäntöjä puolustellaan sillä, että ne ovat vanhoja poliittisia
käytäntöjä. Kukaan ei ole edes yrittänyt uskotella, että on aivan oikein, että
Tossu Tossavainen valitaan kulttuurilautakuntaan ohi jonkun taideaineiden
opettajan, joka on ollut vuosikausia mukana järjestelemässä erilaisia
tapahtumia ympäri Suomen. On kyllä totta,
että Tossu Tossavainen on hyvä kaivinkoneen kuljettaja ja saanut vaaleissakin
12 ääntä, mutta se ei tee hänestä kulttuurin asiantuntijaa. Suutaan hän saa
kyllä aukoa ja aikaa tuhlata kulttuurilautakunnan kokouksissa. Sen lisäksi hän
on oikeutettu nostamaan saman kokouspalkkion kuin kaikki muutkin, joista vain
ani harva on oikeasti kulttuuri-ihminen. Opettaja Mirja Matikainen pyörittää
edelleen paikkakunnan kulttuuritoimintaa ja sijoittaa siihen jopa omia
rahojaan, kun lautakunta ei ole myöntänyt pienintäkään avustusta juuri
mihinkään.
Olkaa
vaan toista mieltä. Syntyyhän siitä keskustelua, mutta näin se vaan menee. Ne
12 ihmistä, jotka Tossavaista äänestivät, eivät tosin äänestäneet häntä
kulttuurilautakuntaan, sillä he olivat syvästi tietoisia, että Tossavainen ei ole
oikein kulttuuri-ihmisiä. Puolueen sisäisessä hierarkiassa hänen 12 ääntään
eivät muuhun paikkaan kuitenkaan riittäneet. Paikkoja jaetaan puolueen sisällä
täysin salassa äänestäjiltä.
Nämä
ovat niitä poliittisia käytäntöjä, joita minä vastustan nyt ja olen aina
vastustanut. Ehkä se on minun sinisilmäisyyttäni, mutta vakaasti uskon, että
jokaisella puolueella on myös jäseniä ja kannattajia, jotka olisivat tehtäviin
päteviä, kunhan vaivauduttaisiin edes etsimään. Kyllä minä olisin ihan itse
käynyt Mirja Matikaiselta kysäisemässä, että kiinnostaisiko häntä olla puolueen
edustaja kulttuurilautakunnassa.
Olen
syvästi tietoinen, että se olisi uusi poliittinen tapa, mutta ei ehkä täysin
tuntematon, sillä näinkin on joskus menetelty.
Muuten
olen sitä mieltä, että kun eduskunta äänestää hallituksen luottamuksesta,
tulisi ministerien jäävätä itsensä. Ei ole yleisen oikeuskäytännön mukaista,
että ihan itse saa olla mukana päättämässä omasta luottamuksestaan. Sekin on
vanha poliittinen käytäntö, joka pitäisi mitä pikimmin muuttaa.
Tiesittekö,
että puoluekuri on lain vastainen? Paitsi että se on vastoin kansanedustajille
annettua ohjeistusta, se täyttää kiristyksen tunnusmerkit. Siihen saattaa myös liittyä
petoksen elementtejä, jos se aiheuttaa vaalilupausten vastaista käyttäytymistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti