Suomalaisen
koulujärjestelmän muutos alkoi jo 60-luvulla, kun kansakoululaitosta alettiin
lakkauttaa. En ole historioitsija, joten en ihan tarkkoja vuosia tähän edes
yritä löytää, mutta jo 70-luvun alussa oli koko kansakoululaitos tuhottu ja
tilalle synnytetty peruskoulu, joka osoittautui selkeäksi heikennykseksi. Tätä
perusteltiin tasa-arvolla, ja että kaikkien ihmisten piti saada mahdollisuus
suorittaa lukion oppimäärä. Käytännössä se oli mahdollista vain laskemalla rima
sille tasolle, että kaikki, tai ainakin lähes kaikki, pystyivät tuon riman
ylittämään. Tästä seurauksena oli tietenkin se, että lahjakkaampi oppilasaines
jäi vaille korkeamman perusopetuksen mahdollisuutta. Korkeatasoisempaan
yliopisto-opetukseen se olisi ollut oikeasti se pohja, jolle tasokkaiden
tiedemiesten opetus voitaisiin asettaa.
Meidän
tulisi avoimesti myöntää se tosiasia, että oppimiskyvyltämme ja lahjoiltamme me
synnymme eriarvoisina. Ei sitä voi lainsäädännöllä tai koulujärjestelmällä
miksikään muuttaa. Se vain on niin.
Nyt
suomalaisen koulujärjestelmän tuhoaminen jatkuu sitten lopettamalla kyläkouluja.
Kyläkoulujen lopettamisen seurauksena on sitten kylien autioituminen, sillä
selvää on, että ainakin lapsiperheet hakeutuvat taajamiin, joissa kouluihin on
kohtuullinen matka. Mitkään koulukyydit eivät tässä auta vähääkään, sillä
kyläkoulun merkitys on paljon muutakin kuin vain lasten säilytyspaikka.
Jo
edellisessä blogissani kirjoitin siitä lahjasta, jonka annamme ulkomaalaisille
opiskelijoille kouluttamalla heitä suomalaisen veronmaksajan kustannuksella,
vaikka rahalle olisi runsaasti muutakin käyttöä. Ihan ehdottomasti en vaadi
kyseisen koulutuksen lopettamista, mutta esimerkiksi samaan tapaan kuin asia on
Tarton yliopistossa, meidän tulisi asettaa kunnollinen lukukausimaksu
ulkomaalaisille. Mikäli meillä olisi tarjota jotain rahan vastineeksi,
ulkomaalaiset kyllä maksaisivat sen. Tosiasiassa tänne Suomen korkeakouluihin
ja yliopistoihin ei tulla sen takia, että täällä saataisiin tasokas koulutus,
vaan siksi, että täällä jaetaan titteleitä aivan ilmaiseksi ja suhteellisen
helpolla. Ainut vaikeus onkin siinä, että miten hankitaan harjoittelupaikka
näille tuhansille opiskelijoille. Ammattitaito kun ei todellisuudessa tahdo
riittää edes harjoitteluun.
Jos nyt
hieman raflaavasti sanon, niin ei Suomessa ole tarvetta kyläkoulujen
lopettamiseen, vaan ihan johonkin muuhun. Jos jotain todella halutaan lopettaa,
niin lopetetaan englanninkielinen koulutus ja koulukyydit. Englanninkielisen
koulutuksen lopettamisesta ei yhdellekään suomalaiselle olisi mitään haittaa,
ainoastaan säästöjä valtiolle. Koulukyytien lopettaminen toisi säästöjen
lisäksi myös terveempää nuorisoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti