Vaikka
alun alkaen olenkin nimittänyt tätä nettisivuani poliittiseksi blogiksi, niin
melkeinpä alusta asti olen kirjoittanut tänne myös muita mielestäni merkittäviä
asioita, jotka ansaitsevat tulla muistiin merkityiksi. Tuon hiekkasärkkien
tsasounan rakentaminen on mielestäni asia, jonka erityisyys on alkanut selvitä
minulle vasta nyt, kun kymmenet ja taas kymmenet ihmiset ovat käyneet sitä
ihailemassa ja kiittelemässä rakentajien ammattitaitoa.
Miksikään
rakennustaiteen mestariteokseksi sitä en todellakaan alun alkaen tarkoittanut,
mutta näyttää siltä, että siitä on sellainenkin tullut, sillä myös monet
ammatti-ihmiset ovat tulleet ihan vain työnlaatua ihailemaan. Rakennuksen voi
jokainen itse nähdä särkillä, joten mitäpä minä sitä enemmän kehumaan. Haluan
kuitenkin kertoa tuon Herran huoneen tarinan.
Hengellistä
heräämistäni en tässä nyt aio painottaa, sillä melko tavallisena ihmisenä olen
itseäni aina pitänyt, eikä minua kovin vahvasti ”hurahtaneeksi” ole moni
muukaan väittänyt. Ehkäpä kristilliset elämänarvot näkyvätkin elämässä, jota
elän.
Kun
pääsin eläkkeelle, muutin Kalajoelle, ihan ilman mitään näkyvää syytä. Etsin
vain rauhaa ja ”mummon mökkiä”, jossa voisin eläkepäiväni viettää. Mökki
löytyikin, mutta ilmeisesti minulle oli kuitenkin tarkoitettu vielä muutakin
tekmistä, sillä melko pian Kalajoelle muuttoni jälkeen törmäsin taiteilija Oma
Oreliin. Istuimme Hägmannin kahvilassa, kun keskustelumme kääntyi yhteiseen
uskoomme ortodoksisuuteen, josta alkoi tuo tsasounan rakentamiseen johtanut
tapahtumasarja. Siteeraan tässä nyt muutamia lauseita tuosta keskustelusta.
Olga
(siis Oma Orell) totesi olevansa ortodoksi, johon minäkin sitten: ”Ai, sehän
kiva kuulla, täällä ei juuri meikäkäisiä tapaa. Minäkin olen karjalainen ja
myös ortodoksi, mutta taidan olla huono ortodoksi, kun aina olen asunut
paikkakunnalla, josta on vähintään 70 kikometriä lähimpään tsasounaan tai
kirkkoon.” ”Niin”, totesi Olga. Hänkin oli asunut koko Suomessa oloaikansa
täällä Kalajoella, jossa todellakaan nuo ortodoksiset perinteet eivät
kukkineet, vaikka kyseessä on toinen valtionkirkoistamme ja Suomen toiseksi
suurin uskonnollinen yhteisö. En ole koskaan puhunut mistään uskonnollisista
kokemuksista, enkä Herralta saamistani tehtävistä, mutta kyllä sisimmässäni
sillä hetkellä jotain liikahti. Huomasin suustani tulevan seuraavat sanat: ” Sienet
kasvavat ja marjat kasvavat, mutta kirkot on aina pitänyt ihmisten
rakentaa.” Ehkä silloin en vielä
tajunnut tuon tapaamisen merkitystä, mutta kypsymään se mieleeni jäi. Voi olla,
että aikaa myöten olisi myös unohtunut, mutta ehkäpä Herralla oli muuta
mielessä.
Muutama
kuukausi oli tuosta Olgan tapaamisesta kulunut, kun minä mökkiä remontoidessani
putosin seinältä ja jouduin sairaalaan, jossa oli taas aikaa ajatella. En
silloin ollut edes naimisissa, mutta toki tulevan vaimoni Pirjon olin jo kauan
tuntenut. Eräässä puhelinkeskustelussa hänen kanssaan mainitsin myös tuon
tapaamisen Olgan kanssa ja keskustelun tsasounan rakentamisesta. ”Siinä
projektissa haluan olla mukana”, sanoi luterilainen ystäväni, joka karjalaisena
kuitenkin tunsi ortodoksisuuden oikein hyvin.
Siihen
ne tapahtumat siten johtivat, että Pirjo, Olga ja minä perustimme kannatusyhdistyksen,
jonka tehtäviksi määritettiin tsasounan rakentaminen ja ylläpito sekä
ortodoksisen kulttuurin vaaliminen. Kyllä siitä rankka projekti tuli kolmelle
suhteellisen köyhälle ihmiselle. Lähes kaikki oli kerjättävä ja suurin osa
työstä tehtävä talkoina. No, ei se ihan putkeen mennyt. Kuten kerroin, ortodoksisuus
täällä Kalajoella on hyvin tuntematonta ja ”kerjuun” tulos sen mukainen. Rahaa
kuitenkin tarvittiin, ja vaikka ELY-keskus myönsikin osan rahoista, jäi
omarahoitusosuus kovin suureksi. Kun pankkikaan ei rahaa lainannut, möi Pirjo
omistamansa kesämökin Saimaan rannalta ja minä otin henkilökohtaisen lainan
omasta pankistani, jonka sentään sain nikottelematta. Saatiin siis rakennus
alulle - ja näyttäähän tuo nyt olevan valmiskin. Kiitos Jumalalle, Kalajoen
luterilaiselle seurakunnalle sekä niille ihmisille, jotka hädän hetkellä
ojensivat auttavan kätensä. Hädän hetkiä kyllä oli, sillä rahat loppuivat
useammin kuin kerran ja puistakin oli puutetta. Vieläkin on muutamia laskuja
maksettava, mutta jos ei muuta, niin eiköhän eläkkeestä vähän kerrallaan.
Se, että
tsasounasta tuli myös mestariteos, on kokonaan aktiivisen rakentajakaksikon
Juha Takalon ja Keijo Nikulan sekä heidän mestarinsa Jari Haapa-ahon ansiota.
Tämä kolmikko toteutti erinomaisen pikkutarkasti insinööri Tapani Seppälän laatimat rakennuspiirustukset.
Meillä Pirjon kanssa oli kyllä täysi työ hallinnoida projektia. Onneksi niin,
sillä ”epäilevien tuomaitten” halventaviin kommentteihin ei oikein ennätetty
syventyä.
Tämän blogin
nimi on suunnilleen sama, joka tulee olemaan projektista kertovan kuvitetun
kirjan nimi. Kirja on valmis ja ilmestyy elokuussa 2014.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti