Kovin pienen huomion on saanut oppivelvollisuusiän nosto, jolla tosiasiallisesti on kovinkin suuria vaikutuksia tähän yhteiskuntaan. Sen kustannuksista riidellään hallituspuolueiden kesken, vaikka näennäinen sopu onkin syntynyt. Kun blogin tarkoitus on yleisesti ottaen toimia mielipidekirjoituksena, katson itsellänikin olevan oikeuden esittää mielipiteeni, vaikka en kaikkien alojen ammattilainen olekaan. Mielipiteitä minulla kuitenkin on lähes asiasta kun asiasta, ja näihin mielipiteisiin lienen myös oikeutettu.
Jo
70-luvulla vastustin koulu-uudistusta. Silloin en ollut ainut, mutta kun
poliittinen vaikutusvalta puuttui, niin nappulahallitus vei uudistuksen läpi.
Uudistuksen seuraukset havaittiin vasta paljon myöhemmin, mutta siten asiaan
totuttiin, eikä siitä enää pidetty ”meteliä”. Nykyisin se on yleisesti
hyväksytty asia, ja sen synty lienee kokonaan unohdettu. Tosiasiassa tapahtui
niin, että kun ”vanha kunnon oppikoululaitos” romutettiin ja siirryttiin
peruskouluun, oli pakko laskea vaatimustasoa, että kaikki pysyisivät mukana. Tämä
oli ratkaiseva heikennys koulutuksemme tasoon, jota ei suinkaan paranna se,
että tosiasiassa myös kaikki pääsevät lukioon niin halutessaan. Tästä on taas
ollut seurauksena se, että myös ylioppilaskirjoituksista on tehty aiempaa
huomattavasti helpommat, jotta kaikki edelleen pysyisivät mukana.
Akateeminen
työttömyys on sitten saatu aikaan siten, että korkeakoulujen ja yliopistojen
opiskelupaikkoja on lisätty siinä määrin, että lähes kaikille löytyy opiskelupaikka.
Tätä pidetään hyvänä suuntauksena, siitäkin huolimatta, että se on jälleen
johtanut siihen, että koulutuksen tasoa on ollut pakko laskea. Vain
lääkäriliitto ja juristit ovat onnistuneet pitämään koulutuspaikkojen
lukumäärän kurissa, josta taas on aiheutunut tuo toinen epäkohta: akateemisten
ammattien kohtuuttomat palkkaerot. Ihan äkkiä ei tunnu oikealta, että kunnan
palveluksessa oleva DI ansaitsee vain noin kolmanneksen terveyskeskuslääkärin
palkasta, vaikka koulutustaso on jokseenkin sama.
Tämä nyt
ei kuitenkaan ollut aihe, josta minun piti kirjoittaa, vaikka se läheltä
liippaa.
Sen
sijaan, että me nostamme oppivelvollisuus ikärajaa, voisimmekin uusia koko
oppivelvollisuuskäsitteen. Poistaisimme oppivelvollisuusikärajan kokonaan ja
vaatisimme vain luku- ja kirjoitustaidon oppimisen. Sen lisäksi antaisimme
porrastetun mahdollisuuden edetä eri kouluasteiden kautta aina huippuosaamisen
tasolle. Kukin siis kykyjensä ja halujensa mukaan.
Sellainen
käsitys minulle on muodostunut, että ei koko ikäluokka ole innostunut
opiskelusta, eikä meillä ole mitään syytä pakottaa heitä siihen. Kyllä me
tarvitsemme myös näitä vähemmän koulutettuja ihmisiä ihan tavallisiin
suoritustason töihin, missä pelkkä maalaisjärki ja kohtuullinen luku- ja
laskutaito riittävät. Ei tarvitsisi tuoda Moskovan yliopiston professoreita
kadunlakaisijoiksi saman aikaisesti, kun suhteellisen heikosti koulutetut maisterit
makaavat kortistossa eivätkä suostu ottamaan työtä, joka ei vastaa heidän
ammattiaan.
Kyllä se
niin on, että me synnymme eriarvoisena. Toiset vaan ovat kyvykkäämpiä ja
halukkaampia oppimaan kun toiset. Miksi me emme voisi hyväksyä tätä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti