Kaikki väitteet kansanedustajien
sidonnaisuuksista ovat nyt sitten joutunet taas kiikariin, kun kansanedustajat
velvoitetaan antamaan kaikki tiedot omistuksistaan julkisuuteen. Se, mikä
aikaisemmin on ollut suorastaan läpimätää, on pikkuhiljaa muodostumassa
läpinäkyväsi. Selvää on, että ei tilanne hetkessä mitenkään ratkaisevasti
parane, mutta onhan se askel parempaan suuntaan. Ratkaisevaa ei ole se, mitä
tulee ilmi, vaan se miten asioihin suhtaudutaan.
Jos sama sanktioton linja
jatkuu, joka on vallinnut tähän asti, ei systeemiä kannata kehua läpinäkyväksi.
Parempi nimitys olisi silloin läpimätä. Jotenkin hurskastelua on ministerien ja
kansanedustajien saamien lahjonen julkisiksi vaatiminen, jos yleinen käytäntö
on sama kuin se on ollut tähänkin asti: selkeästä lahjuksesta ei tuomioita. On
aika hullua, jos lahjuksen antaja tuomitaan ”törkeästä” lahjuksen antamisesta,
mutta lahjuksen vastaanottaja pääsee kuin koira veräjästä. Mihin se lahjus
hävisi, kun se ei enää ollutkaan lahjus sen päädyttyä poliitikon taskuun. Kun
jokainen 400€ ylittävä lahja pitää ilmoittaa julkisesti, on tarkoitus varmasti
ollut hyvä. Kokonaan toinen asia on se, mihin se todellisuudessa johtaa.
Toivottavasti se parantaa tilannetta edes vähän.
Jos poliitikoille
annettavat lahjukset vähenisivätkin aikaa myöten, niin on luultavaa, että
lahjusten avulla maailmaa pyörittävät liikemiehet hyvin pian huomaisivat
systeemin aukot. Itse asiassa on ollut tuhlausta lahjoa poliitikkoja, sillä
hehän eivät, kovista luuloistaan huolimatta, ole minkään asian asiantuntijoita.
Virkamiesten tehtävä on valmistella kaikki asiat esittelykuntoon ja poliitikot
tekevät sitten päätöksiä ihan ymmärtämättä yhtään mitään siitä, mistä
päättävät. Tai ehkä tuo nyt on hieman provosoivasti sanottu? Ymmärtävät vähän,
mutta eivät riittävästi. Lahjokaamme siis virkamiehiä, he ovat muutenkin
pienipalkkaisempia. Kun virkamies tuo jonkin esityksen poliitikoille, on
poliitikkojen pääasiallinen tehtävä joko kannattaa tai vastustaa sitä. Vain ani
harvoin joku valveutuneempi henkilö esittää siihen muutoksia ja joutuu yleensä
vähemmistöön. Kunnallispolitiikassa yksityisellä henkilöllä on oikeus tehdä aloitteita,
mutta valtion hallinnossa siihenkin tarvitaan jo tuhansia allekirjoittajia.
Henkilökohtaisesti olen
sitä mieltä, että Kanervan ja Kaikkosen paikka olisi nyt vankilassa eikä
suinkaan eduskunnassa. Yleensä ottaen suomalaiset käyttäytyvät kuitenkin
omituisesti. Kansa katsoo, että yhteiskunta sorsii rikoksesta syytettyä
julkisuuden henkilöä, ja asettuu tämän puolelle. Se tosiasia unohtuu kokonaan,
että ei syytettä nosteta, jos ei ole vahvaa epäilyä asiasta. Ainakin minun
silmissäni tällaiset herrat ovat menettänet luottamuksensa iäksi, olkoon
lopputulos ihan mikä tahansa.
He eivät ole yleistä
luottamusta nauttivia kansalaisia, eivätkä näin ollen kelvollisia eduskuntaan. On
ihan turha kiemurrella sen vanhan fraasin turvin, että ihminen on syytön kunnes
syylliseksi todistetaan. Kyllä se luottamus voi mennä jo pelkän epäilyn vuoksi.
Totta on, että eivät
tuomaritkaan aina ole erehtymättömiä. Pidän siis Kaikkosen ja Kanervan vapauttavia
tuomioita väärinä. Vääränä pidän myös Jussi Halla-ahon saamaa langettavaa
tuomiota. Ehkä Jussi ei muistanut mainita, että kyseessä on hänen
mielipiteensä. Meillähän on laillinen vapaus ilmaista oma mielipiteemme, joka
kyllä jokaisen tuomarin tulisi ymmärtää. Blogikirjoitus on lähes aina
mielipidekirjoitus, vaikkei sitä olisi erikseen mainittukaan.
Julkisuuden henkilö
asettuu aina arvostelulle alttiiksi, joten häntä eivät koske ihan samat säännöt
kuin ns. ”taviksia”. Esimerkiksi kunnianloukkauksen kynnys on täysin erilainen
näiden kahden ihmisryhmän välillä. Poliitikon tulisi olla hyvin varovainen
tekemisistään ja sanomisistaan, mutta tavallisilla ihmisillä on jonkin verran
suurempi vapaus. Valheellisen tiedon levittäminen on aina rikos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti