Nikean ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous
pidettiin vuonna 325. Molemmissa 300-luvun kirkolliskokouksissa kanonisoitiin
kirkkojen sakramentteja ja valittiin ne kirjoituksetm jotka hyväksyttiin Raamattuun.
Pyhä avioliitto kanonisoitiin ensimmäisessä kirkolliskokouksessa, joten
varsinainen avioliittokäsite syntyi vasta reilut 300 vuotta Kristuksen syntymän
jälkeen.
Tosiasiassa Jeesus oli siis avioton lapsi. Koska kihlaus on sopimus avioliitosta, ei Maria siis voinut olla kihloissa Josefin kanssa, koska varsinaista avioliittokäsitettä ei edes tunnettu. Toki oli olemassa jonkinlainen sopimus yhdessä elämisestä, mutta avioliitto se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ollut. Raamattuun merkitty kohta yhden naisen miehestä hyväksyttiin Konstantinopolin kokouksessa vuonna 381. On siis melko oikeutettua olettaa, että avioliitto on kirkon lanseeraama instituutio, vaikka siitä eri kirkkokunnat ovat laatineet toisistaan poikkeavia sopimuksia. Myöhemmin valtiovalta ryhtyi suorittamaan ns. siviilivihkimisiä, jotka tosiasiallisesti olivat vain rekisteröityjä parisuhteita. Rekisteröity parisuhde ja siviiliavioliitto eroavat toisistaan varsin vähän. Merkittävin ero lienee automaattinen sukunimen vaihto-oikeus.
Tosiasiassa Jeesus oli siis avioton lapsi. Koska kihlaus on sopimus avioliitosta, ei Maria siis voinut olla kihloissa Josefin kanssa, koska varsinaista avioliittokäsitettä ei edes tunnettu. Toki oli olemassa jonkinlainen sopimus yhdessä elämisestä, mutta avioliitto se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ollut. Raamattuun merkitty kohta yhden naisen miehestä hyväksyttiin Konstantinopolin kokouksessa vuonna 381. On siis melko oikeutettua olettaa, että avioliitto on kirkon lanseeraama instituutio, vaikka siitä eri kirkkokunnat ovat laatineet toisistaan poikkeavia sopimuksia. Myöhemmin valtiovalta ryhtyi suorittamaan ns. siviilivihkimisiä, jotka tosiasiallisesti olivat vain rekisteröityjä parisuhteita. Rekisteröity parisuhde ja siviiliavioliitto eroavat toisistaan varsin vähän. Merkittävin ero lienee automaattinen sukunimen vaihto-oikeus.
Avioliitto
on siis aina tasa-arvoinen, koska sen solmiminen on on sallittu kaikille
ihmisille tietyin edellytyksin. Jos taas kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä
haluaa solmia keskenään parisuhteen ja he haluavat rekisteröidä sen, on se
kyllä mahdollista. Avioliitto on kuitenkin kirkon lanseeraama instituutio, joka
on tarkoitettu miehen ja naisen väliseksi liitoksi. Ei siihen pitäisi kellään
olla ” nokan koputtamista”. Kyllä minä kovasti hämmästynyt olen siitä, etteivät
homot ja lesbot tyydy parisuhteen rekisteröimiseen. Hyvin muistan ajan, jolloin
moista suhdetta pidettiin rikoksena. Toki tänä päivänä ymmärretään, että eivät
nämä ihmiset mitään rikollisia ole, eivät edes sairaita. He eivät voi
vieteilleen mitään, sillä he ovat syntyneet sellaisiksi. Kohtuudella pitäisi
kuitenkin ymmärtää, että yhteiskunnan pyhänä pitämiä arvoja ei saa loukata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti