Olenhan minä niin usein kirjoittanut hieman negatiiviseen sävyyn muutoksista, että ei olisi ihme, jos joku pitäisi minua muutosten vastustajana. No tavallaan olen sitä, sillä jonkinlainen kansallissairaushan meillä on tehdä muutoksia muutosten vuoksi. Kaikkihan me varmasti vielä muistamme ajan, jolloin meillä oli maaherra, lääninhallitus ja lääni. Vanhempi väki muistaa varmasti myös lääniuudistuksen ja sen, kuinka läänien rajoja ja nimiä muutettiin. Taidettiin perustaa muutamia läänejä lisääkin.
Olin varmasti liian nuori tajutakseni, mistä on kysymys, ja
nyt sitten ole liian vanha ymmärtääkseni miksi.
Toki jotenkin oli perusteltavissa, että syntyi Keski-Suomen lääni ja
Jyväskylä nypättiin pois Vaasan läänistä, sillä eihän monikulttuurisia
jyväskyläläisiä mitenkään voinut verrata yks’totisiin ja kaksikielisiin
vaasalaisiin. En kuitenkaan jaksa ymmärtää, mitä muuta vikaa tuossa
läänijärjestelmässä oli, sillä selkeästi nyt ollaan pyrkimässä samaan
systeemiin hieman eri nimikkeellä. Juuri
tämä on se asia, jota vastustan.
Muutoksia muutoksen vuoksi. Kuinkahan moni meistä edes tietää, mitä eroa
on läänillä ja maakunnalla - siis paitsi nimi.
Voi olla, että rajatkin hieman vaihtelevat, mutta jokseenkin samoista
”hallintohimmeleistä” on kyse. Maaherrat kantavat nyt nimitystä
maakuntajohtaja, mutta taitaapa tehtävätkin olla ihan samoja. Menneinä aikoina epäsuosituista poliitikoista
päästiin eroon työntämällä ne maaherroiksi, kun ei kaikille riittänyt
pääjohtajan paikkoja valtion yrityksissä.
Jos meidän läänijärjestelmässä oli joku vika, miksi sitä ei
yksinkertaisesti vain korjattu, vai oliko siihen sittenkin joku poliittinen syy? Pitkän työurani aikana olen ollut monissa
yrityksissä, eikä tuo menettely nyt aivan vieras ole liikemaailmassakaan,
puhumattakaan oppilaitoksista ja vastaavista.
Organisaatio pitää uudistaa määrätyin välein, vaikka siihen ei oikeaa
tarvetta olisikaan. Ehkä siinä päästään eroon epämieluisista työntekijöistä,
tai sitten vain halutaan vaihtelua.
Ainakin se vie todella paljon aikaa ja energiaa. Muutaman vuoden päästä asia sitten unohtuu,
ja joku keksii taas uudelleen vanhan organisaation. Näinhän toimii meidän maakuntamalli.
Sote-uudistuksessa on paljon samoja elementtejä. Pääsääntöisestihän
meidän terveydenhuoltojärjestelmämme on toiminut kohtalaisen hyvin. Viiveitä toki on ollut ja muutamia muitakin
pikkuvirheitä, mutta uskon, että ne olisivat ollut korjattavissa paljon
nykyistä pienemmälläkin rähinällä. Varmasti kuitenkin paljon pienemmin
kustannuksin.
Kun synnynnäinen ihmettelijä olen, olen myös ihmetellyt
sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdistämisellä samaan ”sote-soppaan”. Kyllä ne
minun mielestäni ovat kaksi ihan erillistä alaa, vaikka yhtymäkohtiakin
löytyy. Kaikilta elämän aloiltahan
yhtymäkohtia löytyy, kuten sosiaali- ja leipomoalatakin. Jos et pysty ostamaan
leipää, tarvitset sosiaaliapua.
Edelleen vetoan vanhaan fraasiini ei muutoksia muutosten
vuoksi” ja ”suutari pysyköön lestissään”.
En oikein usko, että samalla hepulla on pätevyyttä tänään sosiaali- ja
terveysministeriksi, mutta huomenna puolustusministeriksi ja ylihuomenna
kenties liikenneministeriksi. Pahinta kaikessa, että joskus näitä tehtäviä
hoitaa joku, jolla ei ole pätevyyttä yhtään mihinkään.
Läänit 1947–1960
1. Turun ja Porin lääni
2. Uudenmaan lääni
3. Oulun lääni
4. Mikkelin lääni
5. Vaasan lääni
6. Kuopion lääni
7. Kymen lääni
8. Hämeen lääni
9. Ahvenanmaan lääni
10. Lapin lääni
1. Turun ja Porin lääni
2. Uudenmaan lääni
3. Oulun lääni
4. Mikkelin lääni
5. Vaasan lääni
6. Kuopion lääni
7. Kymen lääni
8. Hämeen lääni
9. Ahvenanmaan lääni
10. Lapin lääni
1. Turun ja Porin lääni
2. Uudenmaan lääni
3. Oulun lääni
4. Mikkelin lääni
5. Vaasan lääni
6. Kuopion lääni
7. Kymen lääni
8. Hämeen lääni
9. Ahvenanmaan lääni
10. Lapin lääni
11. Keski-Suomen lääni
12. Pohjois-Karjalan lääni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti