En edes kuvittele, että minä, Kallan kuvernööri, ihan kaiken tietäisin, joten muistutan taas kerran, että kyse on blogista ja ennen kaikkea minun mielipiteistäni. Ne eivät siis ilman muuta ole totuuksia, vaikka on asioita, jotka varmasti ovat hyvin lähellä totuutta, ja ehkäpä joukkoon mahtuu aimo annos silkkoja faktojakin.
Olen
saanut lähietäisyydeltä seurata suomalaista politiikkaa vuosikaudet, enkä ole
voinut välttyä ajatukselta, että huhut suomalaisesta sisusta pitävät sittenkin
paikkansa. Aikaa sitten on huomattu, tai ainakin olisi pitänyt huomata, että
monet poliittisista käytännöistämme ovat periytyneet vuosikymmenien taakse, ja
vaikka selkeästi niiden heikko toiminta on havaittu, ei niiden muuttamiseksi
ole tehty mitään. Joskus jopa joku muutoshaluinen on leimattu
ymmärtämättömäksi, vaikka todennäköinen ymmärtämätön onkin juuri tuo leiman
iskijä. Kyllä minulle yhä edelleen on arvoitus, kuinka joku voi istua jossakin
poliittisesti valitussa elimessä vuosikausia oppimatta edes kyseisen elimen
laissa määriteltyjä sääntöjä. Sen verran nyt pitäisi tarttua vaatteisiinkin,
että tietää miten systeemi toimii.
Muutosvastarinta
ja suomalainen sisu ovat siis ne kaksi tekijää, jotka estävät suomalaisen
politiikan uudistumisen. Vaikka kuinka selkeästi ymmärrettäisiin, että
systeemissä on jotain vikaa, siitä pidetään kiinni. Joko siksi, että se on
minun ja puolueen etu, tai vain siksi, että näin on aina ollut.
Kun joku
totesi, että hyvän yritysjohtamiskokemuksen omaava Juha Sipilä on osoittanut
tehokkuutensa nyt hallituksen muodostajana, kiirehti vasemmistoliiton Anna
Kontula toteamaan, että valtiota ei johdeta samalla tavoin kun yritystä. No
niinhän se valitettavasti on täällä Suomessa. Tosiasiassa mekanismi on hyvin
samanlainen kuin suurimmissa yrityksissä. On yhtiökokous (eduskunta), hallitus
ja toimitusjohtaja (pääministeri). Totta toki on, että demokratia tekee asiasta
hieman mutkikkaamman, mutta kyllä yrityksen johtamiskokemuksesta ehdottomasti
on hyötyä, joka Sipilän toiminnassa on näkynyt. En halua kumota meidän
demokraattista järjestelmäämme, mutta en ole varma, onko siitä enemmän hyötyä
kun haittaa.
Hallituksen
muodostajan pitäisi olla ehdottomasti tähän tehtävään pätevä eikä ilman muuta
suurimman puolueen puheenjohtaja. Ei ylipäätään minkään muunkaan puolueen
puheenjohtaja ilman sen suurempia ansioita. Henkilön pitäisi olla vain tähän
tehtävään pätevä. Prosessi, jolla tuo henkilö valittaisiin, onkin sitten jo
vähän mutkikkaampi juttu. Palattaisiinko käytäntöön, jossa tasavallan
presidentti nimittää hallitustunnustelijan. Myös ministereille voitaisiin
asettaa jonkinlaiset vaatimukset oman hallinnonalansa osaamisesta.
Eiköhän
Kataisen hallitus ollut hyvä esimerkki siitä, mihin nykyinen käytäntö voi
pahimmillaan johtaa!
Samantapaista
käytäntöä näkyy myös kunnallispolitiikassa. Sen jälkeen, kun kansa on äänensä
antanut ja äänestänyt jäsenet nimenomaan valtuustoihin, alkaa eriasteinen
suhmurointi puolueiden sisällä. Jokaisella puolueella on oma systeeminsä
lautakuntia ja kunnallisten yhtiöiden hallituksia nimitettäessä, mutta aika
harvoin olen törmännyt siihen, että pätevyys olisi ohittanut äänimäärän.
Kuitenkaan äänestäjällä ei ole ollut minkäänlaista käsitystä siitä, että hän
onkin äänestänyt ihmistä johonkin ympäristölautakuntaan. Ei, pääsääntöisesti
hän ei edes tiedä, mitä lautakuntia on olemassa.
Toki
olen edelleen sitä mieltä, että demokratia on ainoa oikea hallitusmuoto, mutta
jos siihen yhdistettäisiin myös jonkinasteinen pätevyysvaatimus, ei se ainakaan
pahentaisi tilannetta.
Ihmisten
äänestysperusteita me tuskin voimme muuttaa, mutta poliittisia käytäntöjä kyllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti