Minä, samoin kun puoli miljoonaa muuta suomalaista, saimme aikoinamme kokea sen, miltä tuntuu menettää koti, kotiseutu ja osa identiteettiään. Kun sota täällä Suomessa vihdoin päättyi, en ollutkaan enää karjalainen - enkä oikein edes suomalainenkaan. Parhaimmillanikin olin vain ”evakko” ja pahimmillaan ”ryssän lapsi”, vaikka eläessäni en muista yhtään ryssää vielä silloin tavanneeni.
Jos
jotakin ihmistä sanotaan itsekkääksi, se antaa melko negatiivisen kuvan tästä
ihmisestä. Jos hänen sanotaan olevan nurkkapatriootti, ei sekään kovin
positiivinen nimitys ole, mutta jos hänen sanotaan olevan isänmaallinen,
hänelle melkein pystytetään muistomerkkejä. Tosiasiassa kyse on samasta
asiasta, vain mittakaava muuttuu.
Olen
joskus aikaisemmin kirjoittanut siitä, kuinka jouduin vihanpidon kohteeksi, kun
olin uskaltautunut laskemaan Jyväskylän isosta mäestä ja etenkin, kun olin sen
kertonut kavereille, jotka olivat mäen kokoa taivastelleet. Olin landepaukku ja
valehtelija, vaikka todella olin laskenut mäestä lukuisia kertoja ja jo monta
vuotta aikaisemmin. Tuota asiaa myöhemmin pohtiessani olen varma, että asia
olisi nähty aivan toisin, jos olisin ollut joku alkuperäinen jyväskyläläinen.
Kyse oli siis eräänlaisesta mustasukkaisuudesta ja nurkkapatriotismista, jota
toki en silloin vielä tajunnut.
Jos
evakkotaivalta ei oteta huomioon, niin ehkä ensimmäinen merkittävä paikkakunnan
vaihto tapahtui, kun matkustin opiskelemaan Ouluun. Jostakin syystä ajauduin
siellä seuraan, joka pääasiassa muodostui syntyperäisistä oululaisista.
Keskusteluja käytiin lähes kaikesta taivaan ja maan väliltä, ja vaikka en
silloin minäkään ollut vielä paljon kokenut, olin kuitenkin jo nähnyt maailmaa
huomattavasti enemmän kuin monet näistä tovereistani. Tietenkin se oli
laajentanut näkemyksiäni, ja opiskelu toi myös tietoa monista ihmisille
yleisesti tuntemattomista asioista. Yleensä en kuitenkaan antautunut
väittelemään asioista, mutta joskus - melko harvoin - korjasin selvästi vääriä
tietoja. Kun eräs toverini halusi olla ehdottomasti oikeassa, mutta ei pystynyt
asiaperusteisesti kumoamaan esittämääni faktaa, hän loihe lausumaan seuraavat
sanat: ”Eihän se ole edes oululainen.” Ja toden totta, tällä lauseella
pystyttiin kumoamaan lähes kaikki tosiasiat.
Kun et
ole oululainen, et voi olla oikeassa. Kyllä tämä minun mielestäni on pahimmanlaatuista
nurkkakuntalaisuutta.
Myöhemmin
sain parin kertaa edustaa Suomea kansainvälisissä otteluissa. Sen verran herkkä
olen, että tippa tuli silmään, kun seisottiin rivissä lippu rinnassa ja laulettiin
Maamme-laulua. Ehkä tämä on isänmaanrakkautta, ehkä ei, miten kukakin sen
haluaa nähdä. Varmaa kuitenkin on, että isänmaanrakkautta ei ole se, että
halutaan sulkea valtakunnan rajat ulkomaalaisilta, vaikka on selkeästi
nähtävissä, että emme itse pysty huolehtimaan huoltotaseestamme. Kyllä minä
sitä nimitän rasismiksi, jota me karjalaisetkin saimme kokea sotien jälkeen.
Ehkäpä siis vihaankin rasismia ihan itsekkäistä syistä.
Pahimmat
nurkkakuntalaiset tuskin ovat näitä asioita kokeneet, koska suurin osa heistä
ei koskaan ole muuttanut minnekään. Noh, ei sen takia kannata muuttamaan
ruveta, mutta olisikohan niin, että oululaiset tervaa soutaisivat vieläkin, jos
ei sinne olisi muuttanut ulkopaikkakuntalaisia, joiden mukana tuli yliopisto ja
Nokia ja paljon muuta?
Me oululaiset emme soutaneet tervaa. Me ostimme ja myimme sitä.
VastaaPoista