”On maamme köyhä ja siksi jää” ja näin ilmeisesti jää, sillä kansallinen tapamme on tehdä niin paljon tarpeetonta työtä, että tosiasiassa sitä ei lopulta pysty kukaan kustantamaan.
Liekö
tässä nyt sitten kysymys siitä, että työtä pitää tähän maahan saada lisää,
mutta mahdetaankohan sillä tarkoittaa ihan tarpeetonta työtä? Olen usein
puhunut ja joskus jopa kirjoittanutkin aiheesta ”ajokortin myöntävä
poliisiviranomainen”. Se nyt vain on tyypillinen esimerkki tehtävästä, jonka ei
missään tapauksessa pitäisi kuulua poliisille, joka ei todellakaan tiedä mitään
kyseisen henkilön ajotaidosta.
Olin
aikoinani eräs Suomen ensimmäisistä sähköteknikoista, joille myönnettiin
A-ryhmän sähköurakoinnin valvojaksi oikeuttava pätevyystodistus. Tuon
pätevyystodistuksen vaatiminen silloin oli ihan ok., ja varmaan se nykyisinkin
on ihan paikallaan. Suurin osa tämänjälkeisistä toimenpiteistä on jokseenkin
tarpeettomia, lukuun ottamatta suuria kohteita, joissa ulkopuolinen tarkastaja
on paikallaan.
Jos nyt
olisin aloittamassa jotakin projektia jossa yhtenä rahoittajan olisi ELY-keskus,
en menisi hommaan mukaan lainkaan, sillä juuri nuo tarpeettomat työt saavat
täitä päähäni.
Eihän
siinä ole vähäisintäkään järkeä, että ELY-keskus vaatii tarkastusta
tarkastuksen jälkeen ja kuittia kuitin perään. Kyllä sillä menetelmällä hyvin
pian saadaan kulutettua se raha, joka periaatteessa on tarkoitettu projektin
kustannuksiin!
Luulin,
että tulee suurikin säästö Kalajoen tsasounalle, kun teen itse talkoilla
pyhätön sähkötyöt, ja niinhän varmaan kävikin, mutta voi taivas mikä riesa.
Lähetin vanhan pätevyystodistukseni Turvatekniikan keskukseen, josta sain luvan
asennustöihin. Tässä vaiheessa kaikki hyvin, ja asennustyötkin tehtiin ihan
hyvin tavittavine mittauksineen ja tarkastuksineen. Virtaa jakava laitos sai
mittauspöytäkirjan ja tsasouna sähköt. Rakennustarkastaja sai vesijohtojen
tarkastuspöytäkirjan ja antoi rakennuksesta loppulausuntonsa. Pieniä
huomautuksia ja pari korjausmääräystä tosin tuli, aivan kuin
autokatsastuksessakin useimpiin autoihin tulee. Ne luonnollisesti tehtiin ja
asian kuviteltiin olevan sillä selvä.
Loppuista
töistä laskelma ELY-keskukselle ja jumalanpalveluksia pitämään. No noinhan sen
olisi luullut menevän, mutta eipä vain mennytkään. ELY-keskus ei luotakaan
Suomen viranomaisiin, vaan vaatii kaiken tuon uudelleen. Siis tarkastajan
tarkastuksen tarkastuksen. Kyllä tämä minun mielestäni on sitä tarpeetonta
työtä, vai eikö ELY-keskuksen porukka todellakaan tiedä näitä
rakennusteollisuuden käytäntöjä?
Ehkä
hieman provosoin, mutta lukekaapa seuraava:
Kun
tarkastaja on tarkastanut jonkun työn, tarkastaa tarkastajan tarkastaja, että
tarkastaja on tarkastanut. Tarkastajan tarkastajan tarkastaa taas ELY- keskus.
Vain ensimmäiseltä, eli asennustyön tehneeltä liikkeeltä, vaaditaan pätevyys ja
kaikki muut tarkastajat tarkastavat - ilman minkäänasteista pätevyyttä -
pätevämpiensä tekemän työn. Aivan kuin se poliisiviranomainen ajokortin
myöntäessään.
Ratkeaisikohan
asia sillä, että myönnettäisiin hygieniapassin kaltainen yleispätevä
tarkastajakortti, jonka voisi myötää vaikkapa kirkolliskokous? Onhan selvää,
että Herra on maan ja taivaan luoja, joten kirkolliskokous lienee tähän sopivin
instanssi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti