Olen usein ihmetellyt ja arvostellutkin suomalaisen yhteiskunnan propagandaa, jossa yritetään julistaa Suomi maailman parhaaksi maaksi lähes millä tahansa alalla ja millä mittarilla mitattuna milloinkin. Tärkeintä on, että sitä ei oikeasti voida mitata millään mittarilla. Voidaan siis sanoa, että meillä on maailman parhaat kätilöt, vaikka siihen ei oikeasti ole mitään perustetta. Ei minulla toki mitään kätilöitä vastaan ole, mutta jotenkin tuo väite ylivertaisesta paremmuudesta tuntuu niin kornilta, että olen usein ottanut sen esille.
Toinen lähes yhtä korni
väite on ”Suomi on maailman vähiten korruptoitunut maa”. Näinhän ei tietenkään
ole, vaan tämä tieto perustuu tilastoon, jossa on huomioitu ainoastaan
suoranainen viranomaisiin kohdistunut lahjonta. Siis se korruption alkeellisin
muoto, jota monessa maailman maassa esiintyy toki enemmän kuin Suomessa. Toki
meilläkin sitä esiintyy, mutta ei aivan samassa määrin kuin monessa muussa
maailman maassa. Meillä korruptio esiintyy hieman toisessa muodossa, ja Jari
Aarnion tapaiset rikolliset poliisit ovat harvinaisempia.
Katselin tässä kuluneella
viikolla ohjelmaa suomalaisesta korruptiosta, josta tutkijat olivat saaneet
satoja vihjeitä. Kyse on ns. ”Turun taudista”, joka on levinnyt kaikkialle
maahamme. Se on rakenteellista korruptiota, jossa yksi mies saattaa neuvotella
itsensä kanssa istumalla vuorotellen neuvottelupöydän toisella puolella ja
sitten taas toisella. Jos tämä ei ihan tällaisena onnistu, niin otetaan avuksi
”hyväveliverkosto, jossa sitten joku vapaamuurari auttaa toista rapparia.
Tämä rakenteellinen
korruptio on jyllännyt kautta aikojen tässä maassa, jossa varsin yleistä on
ollut, että yksityinen ihminen ja joku kunta ovat tehneet keskenään kauppoja,
joissa esimerkiksi jonkin maapalan arvo on noussut moninkertaiseksi silloin,
kun ostajana on ollut kunta. Siis me veronmaksajat.
Juuri tällä hetkellä meidän
suurin ongelma on tuulimyllyt, joiden kannattavuus nyhdetään veronmaksajien
lompsasta. Uskallan väittää, että yhtään myllyä ei olisi pystyssä, jos ne
joutuisivat toimimaan liiketaloudellisella perusteella. Joku
hyväveliverkostohan siinä on takana, että täysin perusteeton tuulivoimatuki
kiskotaan muutenkin vaikeuksissa olevien veronmaksajien lompakoista, mutta se
ei sittenkään ole noiden häkkyröiden suurin haitta, joita on niin paljon, että
en edes jaksa nyt ruveta luettelemaan.
Korruptio parhaimmillaan
loistaa silloin, kun näitä myllyjä halutaan sijoitella jonkun kunnan alueelle. Kunnalle
näistä tuleva hyöty on varsin vähäinen, mutta kunnalliset päättäjät ovat usein
edun saajia. Joillekin lankeaa suuret vuokratulot maasta ja toiset hankkivat
esimerkiksi täytemaata myymällä.
Tuulivoimayhtiöiden lobbarit
ovat hyvin tarkoin tutkineet, mistä narusta missäkin kunnassa kannattaa vetää
ja ketä päättäjät ovat. Pääsääntöisesti kyse on kierrätyksestä ja välillisistä
eduista. Joskus käytetään kyllä selkeää lahjontaa, joka salataan huolella. Yleensä
kunnan etu jää varsin vähäiseksi, mutta tosiasiassa se ei ole tarkoituskaan. Tuulivoiman
ainoa tarkoitus on tuottaa tavalla tai toisella etua tuulivoimayhtiöille, ja
tässä ”sodassa” kaikki keinot ovat luvallisia.
Suomi on rakenteellisen
korruption mallimaa. Tämän korruption kitkeminen pitäisi olla koko kansan asia.
Ehkäpä sen voisi aloittaa eduskunta, vaikkapa säätämällä lain, jonka mukaan
ministerit eivät saisi enää äänestää omasta luottamuksestaan. Eikös tämän
pitäisi olla niitä alkeellisimpia jääviysasioita? Myös kuntien
tarkastuslautakunnissa ei saisi olla mukana kunnanvaltuuston tai
kunnanhallituksen jäseniä. Ihan kokemuksesta tiedän, että eivät hekään kovin
halukkaita ole penkomaan omia väärinkäytöksiä tai virheitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti