Evakuointi onnistui kohtalaisen
hyvin alueilta, joihin oli rautatieyhteys, mutta pitkällä Itärajalla oli paljon
kyliä, joihin ei ollut mitään yhteyttä. Evakuointimääräys saavutti kyllä
suurimman osan, mutta ihan automaattisesti se ei tarkoittanut evakuointia. Toiset
eivät päässeet lähtemään, kun ei oikein kyytiä löytynyt, ja toiset eivät
halunneet jättää kotiaan. Monethan näistä sitten jäivätkin, eikä heidän
kohtalostaan paljon tiedetä, mutta monet myös pakenivat siinä vaiheessa, kun
siihen tuli pakko. He ovat todellisia Karjalan pakolaisia.
Ortodoksisuutta ei juurikaan
tunneta alueella, johon vaimoni kanssa rakennutimme tsasounan. Paikka on
Kalajoki, jonka asukkaat eivät kovin paljon kiinnostusta tunne tuota heille
outoa idän uskontoa kohtaan, mutta matkalaisia ja erilaisia ryhmiä tsasouna
tuntuu kiinnostavan. Vaikka nyt jo asun Jyväskylässä, pyydettiin minua
kuitenkin Kalajoelle kertomaan Petsamo-seuran jäsenille Petsamon pakolaisista,
koska heitä kuulemma oli aikanaan tullut suuret määrät Kalajoelle. Totta kai
minä otin kutsun vastaan ja ryhdyin penkomaan historiaa siltä kantilta.
Kävi ilmi, että Petsamosta
paettiin useita kertoja milloin mistäkin syystä. 1900-luvun alkupuolella syynä
oli Venäjän vallankumous, jolloin joukossa oli paljon myös venäläisiä, mutta
enemmistä sentään suomalaisia. Varsinainen pakolaisaalto Petsamosta tapahtui
kuitenkin vasta toisen maailmansodan aikoihin 1940–luvulla, jolloin Petsamo
jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliitolle kahdellakin erillisellä sopimuksella. Ensin
puolet ja lopullisesti sitten toinenkin puoli. Tämä aiheutti myös kaksi
pakolaisaaltoa, joista toisesta ryhmästä suuri osa päätyi Kalajoelle, jossa
oletettavasti elää heidän jälkeläisiään yhä edelleen. Juuri näistä pakolaisista
nyt olen kiinnostunut, ja jos joku tietää kuuluvansa noihin jälkeläisiin, niin
olisin kovasti kiitollinen hänen kertomuksistaan.
Myös itse katson kuuluvani
pakolaisiin, vaikkakin - äitini ja minä
- saimme kyllä epävirallista apua suomalaisilta sotilailta. Minkään
järjestäytyneen evakkokyydityksen mukana emme tänne Kanta-Suomeen tulleet. Erinäisiä
määriä yksittäisiä pakolaisia oli runsaasti, eikä ihan järjestäytynyt evakuointi
onnistunut edes Viipurissa, josta joillekin tuli niin kiire lähtö, että eivät
hattua kerenneet mukaan ottaa. Kyllä he ovat pakolaisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti