Aina on ollut avuttomia ihmisiä, joille elämässä selviytyminen on ollut tavallista vaikeampaa, mutta jotenkin tuntuu siltä, että yhteiskunta oli paljon terveempi silloin, kun kouluun kuljettiin suksilla ja välitunnilla tapeltiin ihan reilusti milloin ketäkin vastaan. Minä en muista, että opettaja olisi kovinkaan usein puuttunut näihin nurkkakahinoihin, mutta keskinäinen kunniantunto esti yhden oppilaan joutumisen useamman kiusattavaksi. Oikeasti en muista, millainen kotikasvatus silloin oli, mutta siitä olen jokseenkin varma, että isä ei ensimmäiseksi juossut koululle kertomaan, että meidän poikaa kiusattiin, vaikka joskus sainkin selkääni välituntikahinoissa.
Sellaista
en muista koskaan tapahtuneen, että isä olisi käynyt opettajan kimppuun siitä
syystä, että hänen pojalleen on annettu liian vaikeita kotitehtäviä. Olihan ne
joskus vaikeita, mutta silloin turvauduttiin kaverin apuun ja aina löytyi joku,
joka osasi auttaa. Ehkäpä se kasvatti sitä paljon puhuttua yhteisöllisyyttä,
josta ei juuri nyt ole tietoakaan. Heikompien oppilaiden auttamisen tilalle on
tullut kaikkein heikoimpien ”päähän potkiminen” ja keskinäinen kilpailu.
Parempi puolisko kilpailee osaamisesta ja hyvistä arvosanoista keskenään ja
heikompi puolisko siitä, kuka uskaltaa olla kaikkein suurin häirikkö ja
koulupinnari.
Uusia
hienoja sanoja on kyllä keksitty ties miten paljon ja koulujärjestelmäämme
pyritty uusimaan milloin mihinkin. Lopputuloksena on ollut koulutuksen
heikentyminen ja häiriköinnin lisääntyminen. Tätä kokonaisvaltaista epäonnistumista
on koetettu lievittää keksimällä uusia sanoja, kuten välivuosi ja syrjäytyminen. Saattaa
olla, että kyseessä on sama asia. Molemmat alkavat siitä, että
oppivelvollisuuden jälkeen ei keksitä mitään järkevää ja hyödyllistä tekemistä.
Se edellä mainittu parempi puolisko jatkaa opintojaan kuka missäkin, mutta se
heikompi puolisko pitää välivuoden, tai luultavasti useammankin, jolloin alkaa
tuo ns. syrjäytyminen. Ne huonommuuskilpailun voittajat aloittavat usein
syrjäytymisen heti koulun lopetettuaan.
Mitäpä
jos hyysäämisen sijasta koettaisimme opettaa lapsille jo pienestä pitäen
jonkinasteista vastuuta omasta elämästä! Voisimmeko aloittaa vaikka siitä, että
vaatisimme lapsemme tekemään ihan itse omat kotitehtävänsä? Ne on hänelle
annettu ja pääsääntöisesti myös hänen tasonsa mukaisia. Näin on, siitäkin
huolimatta, vaikka et itse niitä osaisikaan.
Tässä
blogissa oli kuitenkin aiheena suomalaisten syrjäytyminen. Jo kauan tämä on
asetettu pelkästään nuorten ongelmaksi, ja sieltä päästähän on tätä asiaa ruvettava
purkamaan. Henkilökohtaisesti en usko minkään nuorisotakuun auttavan. En
myöskään oppivelvollisuuden pidentämisen parantavaan vaikutukseen. Olen sitä
mieltä, että ainut apu tulee kodista. Se vaatii ehkä joskus hieman kylmänkin
tuntuisia otteita, mutta kyllä ne lopulta koituvat lapsen parhaaksi. ”Kuka
vitsaa säästää, se vihaa lastaan” saattaa sanontana olla edelleen
käyttökelpoinen, vaikka ruumiillista kuritusta en minäkään kannata.
Seuraava
kysymys kuuluukin, mitä tehtäisiin näille syrjäytymisen parhaille apuvälineille
netille, alkoholille ja huumeille? Kyllä se minun mielestäni on kasvatuskysymys
sekin. Huumeita meistä tuskin monikaan hyväksyy, mutta eiköhän ylenmääräinen
alkoholin ihannointikin olisi syytä lopettaa. Ei siinä todellakaan hääppöstä
miestä tarvita, että viinasta humalaan tulee, joten sitä ei kannata kovin
paljon hehkutella.
Poliitikkojen
syrjäytymisestä ei kovin paljon puhuta, mutta ammattipoliitikoksi ryhtyminen
johtaa jo sellaisenaan syrjäytymiseen todellisesta elämästä. Kouriintuntuva
todiste tästä saatiin, kun ministeri Räty antoi ymmärtää, että ei hän oikein
tiedä, minkä verran suomalaiset ansaitsevat ja miten tulevat toimeen. En usko,
että Räty on ongelmansa kanssa yksin.
Jos
teillä, hyvät ihmiset, on joitakin neuvoja asian suhteen, niin kertokaa vaan
ihan vapaasti. Minä kyllä tunnistan ammattipoliitikkojen ongelman, mutta minulla ei ole siihen
lääkettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti