Kyllä kaikkialla maalimassa politiikkaa harrastetaan milloin missäkin muodossa. Joskus toiminta on julkisempaa ja vapaampaa, joskus taas suljettua ja salakähmäistä. Ihan riippuen siitä millainen on minkin valtion johto ja valtiomuoto. Monenlaiseen politiikkaan olen minäkin matkani varrella törmäillyt, vaikka en erityisen innostunut ole aiheesta ollutkaan. Koska kuitenkin on niin, että politiikka on yhteisten asioiden hoitoa, olen joutunut vähän siihen sotkeutumaan. En valtakunnan tasolla, koska olen jo hyvissä ajoin huomannut, että siitä voin olla montaa mieltä, mutta en juurikaan voi siihen vaikuttaa. Paikallispolitiikka sen sijaan on minun juttuni ollut. En ole halunnut hallita, mutta oman osaamiseni olen mielelläni antanut yhteiseen käyttöön, jos sitä on pyydetty. Kai minä siinä mielessä olen hieman erilainen, että politiikka ei koskaan ole merkinnyt minulle samaa kuin oma etu. Pyytää on siis aina pitänyt, mutta yleensä olen kyllä rajattuihin juttuihin suostunut, jos olen katsonut sen yhteisen edun mukaiseksi ja uskonut, että minulla on ollut jotain annettavaa yhteisölle.
Kun nyt tässä suunnittelimme ensi vuonna tapahtuvaa karjalaisen kulttuurin viikkoa, tuli jälleen kerran tämä ajatukset mieleeni, ja heräsi kysymys: ”Mitä tästä on hyötyä ja kenelle?” Onko muuta kuin henkilökohtaista velkaa ja unettomia öitä, niin kun ortodoksisen rukoushuoneen rakentamisesta seurasi? Silloin oli kysymyksessä mielestäni paras tapa vaalia karjalaista kulttuuria ja tuoda meidän alkuperäistä uskontoamme tänne Länsi-Suomeen. En tuota nyt sitten ole sen enempää surrut, sillä eiköhän aika kaikki haavat paranna. Niin epäpoliittinen kuin hanke olikin, niin kyllä kai siihenkin politiikkaa koetettiin sotkea. Kannatusyhdistyksen puheenjohtajana kieltäydyin kuitenkin moisen kunnian sotkemisesta kristillisiin arvoihin.
Ei
politiikan ja kristillisyyden tarvitse olla ristiriidassa keskenään, kunhan
asetamme kristillisyyden etusijalle. Kun huonon politiikan seurauksena menetin
aikoinani kotini ja kotiseutuni Karjalassa, oli siitä seurauksena se, että
nuorempanakin seurasin politiikkaa ja valtioneuvoston päätöksiä. Sain kasvaa
sodanjälkeisessä Suomessa, joka oli hyvin kahtiajakautunut. Puolueita oli kyllä
paljon, mutta pääsääntöisesti vain joko vasemmistolaisia tai oikeistolaisia.
Koska vasemmistopuolueet leimautuivat enemmän tai vähemmän neuvostomielisiksi,
oli suurin osa meistä evakoista oikeistolaisia. Karjalaiset olivat syvästi
uskonnollisia ja isänmaallisia, mutta silloin vallinnut oikeistopolitiikkakaan
ei oikein istunut kaikkien mieleen. Karjalan siirtolaisen Veikko Vennamon
perustamalle Suomen Maaseudunpuolueelle (SMP) tuntui olevan selkeä tilaus.
Paitsi että Vennamo hoiti aikoinaan siirtolaisten asutuksen tänne Kant –Suomeen,
niin hän myös ajoi asioita, jotka osuivat siirtolaisten sydämiin. Jo pari
vuosikymmentä sodan jälkeen SMP oli varsin merkittävä puolue. Tämän puolueen
hyväksi minäkin tein aikoinani hieman työtä, vaikka ei kai se politiikka
silloinkaan ollut ihan ensimmäisenä mielessäni. Kun SMP sitten aikanaan meni
vararikkoon, oli täysin luonnollista, että vetäydyin pois politiikasta. Aate
oli hyvä, mutta toteutus ontui.
SMP:n
”raunioille” rakennettiin sitten Perussuomalaiset rp., jonka toimintaan minut
taas pyydettiin, ja olinkin mukana aina tähän hetkeen asti. Ähtärissä toimin
kyllä paikallisyhdistyksessä useita vuosia ja olin jopa kansanedustajaehdokkaan
vaalipäällikkönäkin. Kun muutin tänne Kalajoelle, olin jo päättänyt luopua koko
hommasta, mutta kun kansanedustaja taholta asti minua pyydettiin mukaan, niin
ajattelin olevani jotenkin hyödyksi. Näinhän varmasti olisi ollutkin, jos
täällä todella olisi sitä haluttu. Ehkäpä minut kuitenkin koettiin hieman
erilaiseksi, kun olin muualta muuttanut. Tosiasiassa en kai minä olut mitenkään
erilainen ”persu”, mutta perussuomalaiseksi politiikaksi täällä mielletty politiikka
oli hieman erilaista.
Edelleen
olen sitä mieltä, että yhteisen menestyksen tulisi olla etusijalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti