Olen
ehkä leimautunut ruotsinkielisyyden vastustajaksi, jota kieltämättä olenkin. Se
ei suinkaan johdu karjalan kielen asemasta Suomessa, sillä enhän itsekkään osaa
tätä kieltä, vaikka joskus lapsena kuulinkin sitä puhuttavan. On aivan hyvä,
että sillä on kuitenkin vähemmistökielen asema. Se vain on niin, että
karjalaisia, joskaan ei karjalankielisiä, on Suomessa enemmän kuin ruotsalaisia.
Pakkoruotsia
vastustan, mutta en ruotsin kieltä, enkä etenkään ruotsinkielisiä. Itsekin olen
työskennellyt ruotsinkielisellä alueella ja ystävystynyt monen ruotsinkielisen
kanssa, mutta samalla nähnyt, kuinka hankalaa tuo kaksikielisyys on. Kyllä
mielestäni lähes kaikki ruotsinkielisten saamat erivapaudet ovat jotenkin
epäoikeudenmukaisia. Yksi näistä suurimmistä vääryyksistä oli mielestäni se,
että ruotsinkielinen vähemmistö sai vapauden pakkoluovutuksista silloin, kun
meille Karjalan pakolaisille koetettiin järjestää elintilaa täällä
Kanta-Suomessa. Suomenkieliset joutuivat luovuttamaan osan maastaan yhteiseksi
hyväksi. Olisikohan liian provosoivaa väittää, että minun isäni kuoli niiden
haavoittumisien seurauksena, jotka tapahtuivat hänen puolustaessaan noita
ruotsinkielisiä alueita. Provosoivaa tai ei, mutta näinhän siinä kävi, sillä ei
rintamalla silloin ajateltu kielipolitiikkaa.
Ihan
itse valitsin tämän Kalajoen asuinpaikakseni, kun minunkin eläkevuoteni lopulta
koittivat. Pääsääntöisesti koinkin itseni hyvin tervetulleeksi, ja sama koski
myös karjalaista vaimoani. Johtuneeko siitä, että molemmat olemme varsin
osallistuvia ja moneen asiaan pystyviä. Minä olen auttanut siellä missä voin,
ja vaimoni melkein kaikessa. Lähin karjalainen seura on kuitenkin täytynyt
hakea Ylivieskasta, sillä monet tämän alueen karjalaiset ovat kertoneet, kuinka
heidän on ollut ”terveellisempää” pitää karjalaiset juurensa salassa. Näin
varsinkin ortodoksien kohdalla, joista monet joutuivat kirjautumaan
luterilaisen kirkon jäseniksi joko ympäristön tai aviopuolison painostuksesta.
Pääsääntöisesti myös lapsista tuli luterilaisia, ja heidän karjalaiset
sukujuurensa hävisivät vähän kerrassaan.
Politiikkaan
tämän ei periaatteessa pitäisi kuulua mitenkään, mutta ehkä se kuitenkin
liittyy. Monet politiikan osa-alueet ovat sivunneet siirtolaisten elämää. On
luultavaa, että osa karjalaisista on ajautunut politiikkaan juuri tästä syystä,
ja niinpä Karjan Liitossakin on hyvin vahva poliittinen edustus. SMP:n
perustaja Veikko Vennamo oli syntyperäinen karjalainen ja teki kaikkensa
karjalaisten asuttamiseksi sotien jälkeen. En tiedä presidenttimme Urho
Kekkosen sidoksia Karjalaan, mutta hänkin kuului nuoruudessaan Akateemisen
Karjalaseuran johtomiehiin.
Ikävää on
todeta, että perussuomalaisuuden alkuperäinen aate on täällä Länsi-Suomessa
kokonaan kadonnut, ja perussuomalaisten joukkoon on ajautunut ihmisiä, joilla
ei alkuperäisestä aatteesta ole tietoakaan. ”Seinät ovat laajat ja katto
korkealla”, sanoi Timo Soinikin joskus. Ehkäpä tämä ”laajasydämisyys” on
antanut liiaksi tilaa kaikkialla Suomessa kukkivalle rasismille, jota me
pakolaiset melko kollektiivisesti vastustamme. Olisiko se niin, että pakolainen
ymmärtää pakolaista ja autetusta kasvaa auttaja?
Ehkäpä
tuo auttamisen ajatus on saanut minutkin mukaan kahdenkin kirkon projektiin.
Olen sitä mieltä, että myös matkalaiset tarvitsevat sielunhoitoa, joten olen
sekä satamakirkon projektissa että tässä omassa ortodoksisen tsasounan
kannatusyhdistyksessä. Molemmat hankkeet palvelevat myös monia erilaisia
matkantekijöitä.
"Yksi näistä suurimmistä vääryyksistä oli mielestäni se, että ruotsinkielinen vähemmistö sai vapauden pakkoluovutuksista silloin, kun meille Karjalan pakolaisille koetettiin järjestää elintilaa täällä Kanta-Suomessa."
VastaaPoistaTämä nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Omalta ruotsinkieliseltä isoisältäni pakkolunastettiin maata pk-seudulla ja läntisemmillä seuduilla joutuivat maanomistajat lunastamaan maata pakolaisille muualta elleivät halunneet omaa tilaansa lohkaista. On täysin suhteetonta puhua epäreiluudesta tilanteessa jossa yksityiset tahot joutuivat luopumaan omistuksistaan, vaikkakin yhteiselle hyvälle.
Mitä sitten tulee kaksikielisyteen ruotsinkielisellä alueella, niin vaihtoehto sille on kai yksikielinen ruotsinkielisyys. Sekö olisi kannaltasi parempi vaihtoehto?
Kiva että joku tuntee historiaamme.
VastaaPoistaHyvä kielipoliittinen malli lienee saatavissa Ruotsista, jossa suomen kielelle on annettu virallinen vähemmistökielen asema.
"En tiedä presidenttimme Urho Kekkosen sidoksia Karjalaan, mutta hänkin kuului nuoruudessaan Akateemisen Karjalaseuran johtomiehiin."
VastaaPoistaAKS oli täyzin laiduoigelistolaine, voibi sanuo natsistujärjestö. Hos heijän seuran nimes mainittihgi "Karjal", hyö tovellizuos oltih iminkummazet karjalazien dovarišat. Nimittumii karjalazuon puoliššiekkoi hyö ei olluot - hyö suvaittih vaiku heijän omua romantiekallistu kuvitelmua karjalazuos.
Pravoslaunoin viero oli heile varattavua "ryssän uskoa", mispäi karjalazet nepremenno pidäy parandau putin l'uteruanoikse suomelazikse. Tiettäväine, voihäi karjalainegi olla l'uteransu da suomelaine olla pravoslaunoi, libo atejistu, jesli muga himoilehes. No AKS:n idealizes yhteiskunnas, Suures Suomes, nämät dielot piättäy ristikanzan sijah valdivo, ei ristikanzu iče.
Konzu valdivo rubieu miäräillä vierondielolois, silloi ainos olemmo varattaval dorogal.
Karjalan kieldy heijän mieles ei olluh ni vouse olemas. Karjalan kirjukielen luajindu olis olluh uruan hommua, sikse gu karjalazet ollah suomelazii, kaihäi nečen tiedäy ku heijän kieli on suomi, ei nimi ven'alazil laihinsanoil lijastettu murreh. (Erähät heimoaktivistat naverno duumaittih ku sežo Estounies lopun lopuškal rahvas pagizou suomekse...)
Ylen hyvättšäine dielo ku AKS on nygöjäh vaiku "perindehyhtistys".