Sari Näre ja Jenni Kirves ovat kirjoittaneen tuonnimisen kirjan haaveesta rajantakaisten suomensukuisten heimojen liittämisestä Suomeen. Tämä ajatus eli koko 1900-luvun alkupuoliskon, aina jatkosodan päättymiseen asti. Tosiasia lienee, että tuollaisia suomensukuisia heimoja ei ole olemassakaan. On vain kieli, joka muistuttaa tässä maassa yleisesti käytettyä ja Uralilta peräisin olevaa kieltä. Tämän kielen sukulaiskieliä puhutaan monissa paikoin Venäjää, ja lähtökohtaisesti ne luultavasti ovat samaa alkuperää. Mitään geeniperäistä suomalaisuutta ei ole olemassakaan, joten ei siis geneettisesti suomensukuisiakaan.
Kun
Suomi onnistui välttymään Neuvostoliiton valtapyrkimyksiltä, alkoivat
suomalaiset uskoa, että kaikki jotakin suomensukuista kieltä puhuvat
neuvostokansalaiset ovat kansallisuudeltaan suomalaisia ja ovat aina
haaveilleet pääsevänsä tähän luvattuun maahan. Tähän harhaan eksyi myös entinen
tasavaltamme presidentti Mauno Koivisto, joka omalla ”kotouttamislaillaan” sai
monet inkeriläiset näyttelemään ”paluumuuttajia”, vaikka eivät koskaan olleet
Suomessa käyneet. Silloin elettiin aikoja, jolloin luultavasti suurin osa
neuvostokansalaisista olisi muuttanut maasta pois, jos olisivat päässeet. Kyllä
kai tämä aiheutui enemmänkin Koiviston tietämättömyydestä kuin inkeriläisten suomalaisuudesta.
On totta, että joukossa oli myös muutama todellinen paluumuuttaja, mutta he
olivat pääasiassa rajanvedossa Neuvostoliiton puolelle jääneiden karjalaisten
jälkeläisiä.
Karjalan
heimo toki oli olemassa, mutta ei sekään juuri geneettisesti, vaan
kulttuurillisesti. Nykyisin tämä heimo asuu rajan molemmilla puolin, mutta
tapoja pyritään edelleen vaalimaan, joskin ne kansallisista eroista johtuen
ovat vähän kerrassaan erilaistuneet, eivätkä ole aina yksi yhteen.
Kalevala
on se teos, joka on pääosin luotu karjalaisuuden ja Karjalan kansan kertomien
tarinoiden pohjalta. Se kertoo mystisestä kalevalaisesta kansasta, jota ei
myöskään ollut koskaan olemassa. Väinämöiset, Joukahaiset ja Lemminkäiset
lienevät satuolentoja, jotka elävät vain tarinoissa. On hyvin mahdollista, että
monet tarinat perustuvat menneen ajan tapahtumiin, jotka ovat sitten
muokkautuneet ja paisuneet mielenkiintoisiksi kertomuksiksi, joissa lienee Lönnrotillakin
on ollut sormensa pelissä. On myös mahdollista, että henkilöilläkin on ollut
esikuvansa kuten joulupukillakin. Joulupukin esikuva ei kuitenkaan ole Väinämöinen,
vaan Myran piispa Nikolaos, jonka molemmat katolliset kirkot ovat julistaneet
pyhimykseksi.
Tällä
kirjoituksella on hyvin heikko side niin rasismiin kuin politiikkaankin, joista
molemmista olen kirjoittanut aika paljon. Voinen sanoa, että aiheen tähän
olenkin ammentanut karjalaisesta syntyperästäni ja siitä, että olen henkilökohtaisesti
kokenut monia niistä tapahtumista, joista kerron. Laatokan rannalla synnyin ja
Neuvostoliiton aikana Neuvostoliitossakin olin. Tunsin kymmeniä inkeriläisiä,
jotka eivät toki pitäneet itseään suomalaisina, vaikka kansallisuuden kohdalla
passissa lukikin ”suomalainen”. Suomalaisia he eivät kuitenkaan olleet, eivät
edes etäistä sukua suomalaisille.
Kaikista
asioista voidaan tietysti kirjoittaa, mutta kyllä minun mieltäni hieman keittää,
kun jotkut vuosikymmeniä sodan jälkeen syntyneet puhuvat asioista aivan kuin
olisivat itse olleet mukana. Kyllä se kuitenkin niin on, että itse elettynä
asiat ovat aina hieman erilaisia kuin kirjoista luettuina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti