Näitä blogeja on olemassa hyvin monen tyyppisiä. Toiset leipovat ja toiset seuraavat muotia. On olemassa myös eri asioiden harrastajilla omia blogejaan. Enemmän tai vähemmän tarpeellisia kaikki. Jos ei sitten muille, niin ainakin kirjoittajalle itselleen.
Tämän
blogin tarkoitus on kai sitten hieman jarrutella kerskailua ja kertoilla
asioista yleisesti. Joskus voisi jopa luulla, että tarkoitus on aina vaan
arvostella, vaikka etupäässä tarkoitukseni on kääntää se mitali toisin päin,
jotta voitaisiin hieman vilkaista molempia puolia. En siis milloinkaan ole
tietoisesti loukannut ketään tai kiihoittanut ketään ketään vastaan. Eiköhän
tässäkin päde se vanha sanonta, että ”se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.”
Suomalainen
koulujärjestelmä on ollut hampaissani ennenkin, enkä aio mieltäni muuttaa,
ellei toisin todisteta. Koulutusjärjestelmä ei ole huono, mutta kyllä minä
luulen, että Cygneuksen Uuno kääntyisi haudassaan, jos näkisi mihin on menty.
Nykyinen nuoriso ei ole koskaan kokenut aikaa, jolloin oppikouluun pyrittiin ja
”parhaat”valittiin. No eivät ne aina parhaita olleet, sillä toki silloinkin oli
mukaan ympätty tietynlainen suosikkijärjestelmä, pyytämällä suositusta
kansakoulun opettajalta. Se oli mukava tapa pullauttaa pois ne, joista
edellinen opettaja ei oikein tykännyt. Kaikesta huolimatta systeemi hakkasi
peruskoulun mennen tullen.
Peruskoulun
ideana oli se, että kaikki saisivat mahdollisuuden suorittaa
ylioppilastutkinnon. Toimiihan systeemi jotenkuten, ja ylioppilaiden määrä on
kyllä noussut, mutta taso selvästi laskenut. Jotta tosiaan koko ikäluokasta
voitaisiin leipoa ylioppilaita, oli pakko hilata rimaa sen verran alemmaksi,
että nekin, jotka eivät rimaa olisi oppikoulun aikoihin ylittäneet, pääsevät
siitä nyt yli. Tämä on heijastunut myös myöhempiin opiskeluihin ja esimerkiksi
kehitysmaana pitämämme Intia on ajat sitten ohittanut Suomen, mitä korkeampaan
koulutukseen tulee.
Kirjoitan
tämän ihan vain siksi, että Suomessa yhä vielä hehkutetaan takavuosien PISA-menestystä
ja ihmetellään, miksi se ei jatku. Ei jatku ei, sillä meidän koulutus on aika
matalaa tasoa. Jos nyt vähän politiikkaakin tässä väläytän, niin täytyy todeta,
että tämä suomalaisen politiikan nykyinen ”nappulaliiga” ei osaa edes laskea. Yhtenä
syynä Suomen ongelmiin on laskutaidon puute. Sanoisinko, että Suomen koulutus
on kuin pannukakku. Laaja, mutta aika matala.
Se tästä
kotimaisesta koulutuksestamme. Kyllä me sillä tulemme toimeen, kunhan emme
ihmettele, miksi möhlimme maailmalla. Ei ole tärkeää, että joka kylässä on
yliopistoksi kutsuttu laitos. Tärkeää olisi, että tässä maassa olisi edes yksi
tosi korkeatasoinen opinahjo.
Kokonaan
oma lukunsa on sitten se kehitysapu, jota annamme ulkomaalaisille opiskelijoille.
Olen varmasti profiloitunut ”mamujen” puolustajana. Ja edelleen olen sitä
mieltä, että me tarvitsemme maahanmuuttajia, jotta huoltotaseemme edes näin
pysyisi siedettävissä numeroissa, mutta emme ole velvollisia antamaan
”opintotukea” niille, jolla ei ole tarkoituskaan jäädä Suomeen. En enää ehdota
englanninkielisen koulutuksen lakkauttamista, mutta kannatan reilujen
lukukausimaksujen asettamista ulkomaalaisille. Jos he koulutuksen jälkeen
jäisivät Suomeen, voitaisiin tämä palauttaa vaikkapa verovähennyksinä. Koulutus
maksaa ja hyvä koulutus hyvin paljon.
Mitä
näihin kansanryhmän kiihotuksiin ja kunnianloukkauksiin tulee, niin höpö höpö. Uskokoon
ken tykkää. Jokainen joka minut tuntee, tietää että sellaiseen en syyllistyisi
edes pakon edessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti