En minä halua arvostella Kalajoen kaupunkia, enkä sen kulttuuria eritotenkaan, mutta kun tätä kotikaupunkinani pidän ja täällä aion asua vielä ensi vuonnakin, niin jotain rakentavaa yritän ehdottaa. Ventelän taloja en onnistunut suojelemaan ja nyt olen kovasti vakuuttunut siitä, että kaupungin lahottamispäätös pitää, ja jossakin vaiheessa todetaan, että museoyhdistyksen suojelupäätös on purettava ja kaupungin julkisivua rumentavat rakennukset saadaan hajottaa. Tämä tapahtuu siitäkin huolimatta, että rakennukset sinänsä, juuri tuossa paikassa ovat historiallisesti lähes korvaamattoman arvokkaita. Mutta kun historiallisia arvoja ei voi mitata euroissa, niin kovin monelle jää epäselväksi, mistä oikein on kysymys. On ihan totta, että ne tuossa muodossa rumentavat kaupungin keskustaa, mutta näin ei tarvitsisi olla. Kuten sanoin, minä tuskin tuohon asiaan enää palaan muuta kuin korkeintaan kirjoituksissani, mutta harmittaa minua kuitenkin.
Olen
paikallisen kulttuuri- ja taideyhdistys Sarman jäsen, ja vaikka en suuri
taiteilija olekaan, en edes mesenaatti, niin olen kaivannut tänne Kalajoelle
myös tiloja esimerkiksi taidenäyttelyä varten. Monet ystävistämme ovat varsin
ansiokkaita taiteilijoita, ja he ovat kanssani samaa mieltä. Havulan ulkorakennukset
soveltuvat johonkin tarkoitukseen kesällä. Myös Tapion tupa on erinomainen
paikka joillekin harrastelijanäyttelyille, mutta sekin etupäässä kesäisin.
Joskus olen törmäillyt myös Hägmannin kahvilassa esillä oleviin töihin ja usein
ajatellut, että aivan hienoja töitä, mutta eivät ehkä aivan arvonsa mukaisessa
paikassa.
Taiteella
on siitä erikoinen taipumus, että sen arvoa mitataan niin monella tavalla. Yksi
arvon mittareista on näyttelyjen taso. Se taso on muutakin kuin hyvät maalaukset
tai veistokset. Näyttelyn taso mitataan paitsi näytteilleasettajan
tunnettavuudella ja töiden tasolla, niin myös gallerian tasolla. Kovin harva
itseään kunnioittava maalari asettaa työnsä johonkin kahvilaan tai huoltoasemalle
nähtäväksi. Tämä ei ole mitenkään tarkoitus halveerata kahviloita, jotka toki
ovat erinomaisia kahviloita, mutta eivät ihan oikeasti taidegallerioita. Onnistuneen
taidenäyttelyn ensimmäinen edellytys on, että ihmiset tulevat sinne
ensisijaisesti katsomaan taidetta. Ei siis niin, että he kahville tullessaan
saattavat vilkaista myös seinälle asetettuja kuvia.
Ventelän
talojen lisäksi Kalajoella on myös toinenkin merkittävä suojelukohde. Se on
vanha osuuskaupan rakennus Kalajoentien varressa. Tosin tämän rakennuksen
kuntoa en ole tarkastanut, enkä voi tietää kunnostuksen kustannusarvioita,
mutta ehdotan, että asiaa tutkittaisiin. Kyllä nämä suojelupäätökset tulisi
ottaa vakavasti ja ryhtyä toimenpiteisiin heti kun päätöksestä on tieto saatu. Olipa
kyseessä mikä tahansa rakennus, se on lopullisesti menetetty silloin kun
päätöksiin suhtaudutaan välinpitämättömästi.
Kun kyse
on merkittävästä matkailukaupungista, ei saisi näin merkittäviä puutteita olla.
Keskustasta puuttuu kunnollinen ympärivuotisessa käytössä oleva majoitustila. Täällä
ei myöskään ole kahvilaa, johon matkailija voisi pistäytyä iltakahville, eikä
minkään mittapuun mukaista kulttuurikeskusta.
Olen
syvästi tietoinen, että kaikki minun ehdotukseni eivät voi saada kaikkia
ihmisiä taakseen, mutta yhtä tietoinen olen siitä, että en ole näiden
ajatusteni kanssa yksin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti