Poliittisten
puolueet tuntevat suurta tarvetta paisuttaa vaikutusvaltaansa ja kerätä tästä
syystä puolueen riveihin henkilöitä jotka olisivat mahdollisia ”ääniharavia”
seuraavissa vaaleissa. Ei ole olemassa mitään kriteerejä esimerkiksi
kansalaistaidoille ja tosiasialliselle osaamiselle. Alalla kun alalla
saavutettu tunnettavuus ohittaa siis kyvyn ja halun yhteisten asioiden
ajamiseen. Vaikutusvaltansa kasvun puolueet asettavat tärkeämmäksi kuin
yhteisten asioiden hoidon kansan parhaaksi. Kuitenkin politiikan tulisi olla juuri
yhteisten asioiden hoitoa ja siihen tulisi valita kaikkein pätevimmät tämän
alan ihmiset.
Teoriassa
siis näin, mutta käytännössä tämä pätemättömyys on pyritty kompensoimaan sillä,
että näiden antipoliitikkojen tarvitseekin vain tietää, kummalla puolella
pöytää on Jaa-nappi ja kummalla puolella Ei-nappi. Puolueen puheenjohtaja
sitten kertoo, että ” olemme nyt sitä mieltä, että painatte Ei-nappia” Sillä ei
ole mitään väliä, mihin tämä käytännössä johtaa, sillä hallitushan kuitenkin
päättää mitä tehdään ja siellä on ihan oma systeeminsä. Tosiasiassa
eduskunnalla ei siis ole mitään valtaa, mutta onhan nappien painaminen tosi
mukavaa puuhaa.
Sanon
taas tuhannennen kerran, että tuo napinpainajan rooli johtuu siitä, että meillä
on enemmistöhallitus ja puoluekuri. Tämä yhdistelmä jättää eduskunnan kokonaan
päätöksenteon ulkopuolelle. Ainut todella tärkeä asia on siis se, että painat
sitä nappia, jonka puoluejohto on sinun napiksesi ilmoittanut. Tällä ei pitäisi
olla mitään tekemistä esimerkiksi kansanedustajien painostusta koskevien
määräysten kanssa. Uskokaa vain jos haluatte, mutta kai se on ihan luonnollinen
vahinko, että äänet aina jakautuvat tarkasti hallituspuolueen ja opposition
välillä.
Varsinaisesti
tämän blogini aihe ei kuitenkaan ole tuo eduskunnan tarpeettomuus.
Tosiasiassahan eduskunta olisi hyvinkin tarpeellinen, mutta kun tuo
ehdokasvalinta on saanut todelliset päättäjät hieman epäilemään eduskunnan
kykyä päättää asioista. Silloin on paras tapa viedä koko elimeltä valta, vaikka
se demokratian kannalta olisikin oleellisen tärkeä.
Sattuneesta
syystä olen ihan itse suorittanut jonkinasteista kartoitusta näistä
ääniharavoista. Jos Suomen eduskunta valittaisiin todellisten äänimäärien
mukaan, tulisi siitä rakenteeltaan vain hieman erilainen kun nyt suhteellisen
vaalitavan vallitessa. Hämmästyttävintä onkin, että jos vaaleissa kysyttäisiin,
”ketä ei missään tapauksessa tulisi valita” , niin samat henkilöt komeilisivat
listan kärkipaikoilla. Tyypillisin esimerkki on eurovaaleissa loistavasti
menestynyt Jussi Halla-aho. Jos tuo ”antikysymys” olisikin ollut vaalien
kysymyksenä, olisi Halla-aho edelleen ollut ääniharava. Sama pätee moneen
muuhunkin poliittiseen päättäjään. Ääniharavat eivät siis vaihtuisi, äänestäjät
kylläkin.
Vastoin
yleistä ennakkoluuloa nämä ääniharavat eivät tuo puolueelle pelkästään
lisä-ääniä, vaan saattavat myös viedä niitä. Joillakin paikkakunnilla saattaa
olla listoilla henkilöitä, jotka heikentävät koko puolueen kannatusta, vaikka
heidän henkilökohtainen äänimääränsä olisikin ihan kohtuullinen.
Kyllä
tämä vaalimatematiikka on joskus huomattavasti monimutkaisempaa kuin
esimerkiksi differentiaali laskenta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti