En tiedä
mistä johtuu, mutta jo hyvin nuorena olen ollut halukas menemään johonkin.
Kaukokaipuuksi kai sitä sanotaan, mutta en minä useinkaan kovin kauaksi
päätynyt. Jos ulkomaan matkat ja evakkoretki jätetään pois luvusta, niin kai
ensimmäinen nuoruusvuosieni matka suuntautui Jyväskylästä Tampereelle ja sitä
kautta edelleen Hämeenlinnaan, Lahteen ja Heinolaan. Mitäkö ihmettä tuossa? No
ei todella yhtään mitään, paitsi että olin 14-vuotias ja tein tuon reissun veljeni
Ruotsista tuodulla vanhalla Cresentillä, jossa ei tietenkään ollut vaihteita.
Matkakaverikseni sain naapurissa asuneen Jokisen Pepen, joka oli kai samoja
ikäluokkia. Kyllä minun fillarini vaikutti kovin köppöiseltä Pepen upean
vaihdepyörän rinnalla, joten kiiruhdin vakuuttelemaan, että kyllä tämä pyörä
tuon reissun kestää. ”Kyllä kai pyörä kestää, mutta kestääkö mies”, totesi Pepe
yks kantaan. Kaipa hänellä oli kokemusta tuosta miehen taittumisesta, kun matka
hänen kohdaltaan jäi kesken. Heinä-elokuun aikoja se oli, kun muistan vielä
pistäytyneeni äidin sukulaistalossa, Skyttälän kartanossa, heinätöissä sen
jälkeen, kun tiemme Pepen kanssa olivat eronneet.
Lyhyempiä
100 – 300 km matkoja tein myöhemmin useita, ja pyörätkin aikaa myöten
paranivat, mutta tuo ensimmäinen on aina jäänyt mieleeni. Sen muistan, että
kyllä ne päivämatkat pitenivät sitä mukaa, kun matka edistyi. Alkumatkasta
Jyväskylä-Tampere välille oli tarvittu pari päivää, mutta pari viikkoa
myöhemmin polkaisin huomattavasti pitemmän matkan Orimattilasta Jyväskylään
yhdessä yössä. Ihan tarkkaan en muista mitä tälle ”rengasmatkalle” kertyi
kokonaispituutta, mutta kaikkine ”syrjähyppyineen” lienee siinä 1000 km. Eihän
tuo siis mikään Ranskan ympäriajoon verrattava suoritus ollut, mutta en ollut
minäkään muuta kun pikkupoika.
Seuraava
merkittävämpi pyörämatka tapahtui sitten ihan spontaanisti pienen kinastelun
seurauksena. Olin kyllä jo aikuinen, kun kertoilin noista kymmenistä
pyörämatkoistani ”väärässä” seurassa ja sain kokea kateuden kannustamaa epäilyä.
Ehkä hieman provosoituneena sanoin: ”Kunhan tässä kesäloma alkaa, niin ajan
Hämeenlinnaan.” Olihan sinne matkaa, sillä asuin silloin Rovaniemellä eikä
minulla ollut edes polkupyörää. Viikkoa ennen lomani alkua kävin sitten Urheilu
Koskelasta ostamassa keskihintaisen kolmevaihteisen pyörän, jolla sitten
seuraavalla viikolla aloin matkanteon kohti Etelä-Suomea. ”Et ole edes
harjoitellut”, pohtivat epäilijät. En niin ollutkaan, mutta olisiko minun
pitänyt koko viikko kiertää ns. siltojen lenkkiä, kun järki sanoi, että
siinäkin ajassa olisin jo kaukana etelässä. Kokemuksesta tiesin, että kunto
kohoaa samaa tahtia kuin kipeytynyt takapuoli paranee.
Ensimmäinen
etappi oli Kemissä, joka jäi mieleeni ihan siksi, että sain aiheen kehua Kemin
poliisia. Toivat nimittäin heti seuraavana aamuna tiedonannon, josta ilmeni,
että joku liikennesakko oli jäänyt Etelä-Suomessa maksamatta. Ei ollut mokomaa
hoksannut Rovaniemen poliisi, vaikka melkein poliisilaitoksen vieressä olin
asunut kolme vuotta. Kyllä siinä todella miehestä mittaa otettiin, ja moneen
kertaan kiukuttelin tyhmyyttäni. Kaikkeen sitä aikuinen mies sitoutuukin. Ehkä
siinä sitten meni viikon verran ennen kuin pääsin perille Hämeenlinnaan, mutta
pääsin kuin pääsinkin ja aiheutin pientä hämmästystä ystävieni keskuudessa, kun
kuulivat, että olin juuri tullut pyörällä Rovaniemeltä. No senkään alan
matkailu ei ihan siihen loppunut, mutta jos kaiken kertoisin, niin tuskin tätä
kukaan jaksaisi lukea. Eiköhän siinä taas se 1000 km tullut täyteen.
Vanha ja
väsynyt olin jo, kun seuraavan mieleenpainuvan matkan tein, joten en tehnyt
sitä enää polkupyörällä, vaikkakin ehkä yhtä hitaalla vehkeellä. Vaimoni oli
saanut perinnönjaossa 50 vuotta vanhan traktorin. Dawid Brown oli jo parhaat
päivänsä nähnyt, mutta yhä vielä jaksoi kehrätä. Oltiin Pirjon kotitilalla,
Saimaan kanavan varressa, josta kai tänne Kalajoelle on matkaa vajaat 600 km. ”Miten
aiotte tuon traktorin viedä”, kysyi Pirjon veli. ”Tietenkin minä ajan”,
vastasin sen enempää ajattelematta. En tiedä mitä Tapsa ajatteli, mutta tuskinpa
hänen asemassaan olisin välttynyt ajatukselta, että hullun miehen on sisko
nainut. Tästä matkasta olen kirjoittanut jutun jo aikaisemmin, ja joissakin
lehdissä sitä on käsitelty, joten tyydyn vain toteamaan, että 22 km/h tuo laite
kulki ja vettäkin alkoi sataa vasta Ylivieskan jälkeen. Lähes yhtämittainen ajo
kesti 32 tuntia. Ystäväni Sakke oli kyllä saanut sillä aikaa meille saunan
tehtyä, mutta minä en jaksanut lämmittää sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti